11.1 C
תל אביב
19 במרץ 2024
ליכודניק
בארץ

תנופה עצורה – סיפורו של מפונה מגוש קטיף

סיפורו של שמוליק כהן (מולי), מפונה מגוש קטיף, יכול לסמל בתוכו את הכישלון בשיקום המפונים לאחר תוכנית ההינתקות. הצצה אל מקרה טראגי מני אין ספור מקרים דומים

 

8 שנים לפינוי מגוש קטיף. הציבור הישראלי, שגם ככה טרוד בבעיות יומיומיות, שומע מדי פעם על סיפור פרטי כזה או אחר, טראגי או אירוני,  הקשור למפונים. זה עובר על ידו. הוא מקשיב בחצי אוזן. ואולם, סיפורו של כל מפונה הוא סיפור של עולם מלא. ולעיתים, אולי לעיתים קרובות מדי, העולם הזה, הוא עולם ללא תקווה.

 

דוגמא טובה לכך היא הסיפור של שמואל כהן (מולי). המקרה שלו מראה עד כמה הסתבכה המדינה בשיקום המפונים. עד כמה היא לא מסוגלת או לא יכולה להתמודד עם האתגרים האנושיים העומדים לפתחה. המקרה שלו מוכיח כי הפינוי הבא – במידה ויהיה – יוליד טרגדיות אנושיות חדשות ומרובות.

 

מולי היה פושע מהצפון. ממש כך. הוא ניסה לדרוס שוטר. לאחר מכן הגיע לגוש קטיף על מנת לשקם את חייו. דומה כי הוא הצליח בכך. שכן, הוא הקים פיצריה ששירתה לא רק את תושבי גוש קטיף אלא גם את כוחות צה"ל ששירתו באזור. יותר מכך, הוא החליט שהוא מעסיק אך ורק ילדים המגיעים ממשפחות מצוקה על מנת שייצור בעצמו את התיקון של חייו. אגב, דרך העסקת ילד הוא הצליח לפענח תיק פדופיליה.

 

עם ביצוע תוכנית ההינתקות עזב עם אישה, ילדה בת שבועיים ביד וילד בן 3. הוא פנה לנתיבות תוך שאין ביכולתו לקבל את רכושו שנשאר מאחור ונאלץ לקנות הכל מחדש. את שכר הדירה שילם בעצמו. אך יותר מכך, בזמן שמפונים מגוש קטיף קיבלו פטור מתשלום על חינוך הילדים במוסדות שונים הרי שהוא נאלץ לשלם, יש מאין, סכום מלא. וזה עלה לו, ביוקר. שכן, רק לאחר 10 חודשים נאותה המדינה להשוות את מצבו למצבם של שאר המפונים.

 

עוד לפני כן, הוא רכש אדמה במושב תלמי בילו ליד נתיבות. לאחר שקיבל אישורים החל לבנות את ביתו ולצורך כך פדה ביטוח חיים. איתרע מזלו והוא החל בתהליך גירושים מאשתו, בדיוק כמו אין ספור זוגות אחרים שפונו מהגוש. שמוליק טוען כי מנהלת תנופה, זאת שהחליפה את מנהלת סל"ע, האחראית על שיקום המתיישבים עודדה את הגירושים. השופט בבית המשפט פסק לו פיצויים שמאוד קשה לו לשלם אותם. "אני נאלץ לגנוב. זאת המציאות ואין בלתה".

 

אז הנה כי כן, 8 שנים לאחר ההינתקות ושמואל כהן חווה ריאקציה שיקומית. לאחר שהשתקם מעולם הפשע הוא נאלץ לחזור אליו חסר כל. ובדרך הוא מדגיש בפנינו : "המדינה מתעלמת מהעובדה שישנן עוד 200 משפחות העומדות על סף פירוק והן עומדות מלכת". שמואל השמיע לליכודניק הקלטות משיחות עם קטי שגיא, סמנכ"לית תנופה, מהן עולה הרושם כי מנהלת תנופה פשוט אינה מסוגלת להתמודד עם שיקומו.

 

לשאלה מה דורש כהן הוא משיב : א. מגורים עם קהילת גוש קטיף. ב. השיקום שלי כבעל עסק עצמאי שהרי עזבתי עסק עצמאי שם. ג. סיוע נפשי.

 ביקשנו ממנהלת תנופה, דרך הגב' קטי שגיא, תגובה לכתבה. במנהלת העדיפו שלא להתייחס. 

מדינת ישראל 2013 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

יו"ר הקואליציה אלקין : עוד נשוב לחומש

אריק זיו ויזר

מנהיגי ההתיישבות, תושבי השומרון ומח"ט אפרים במימונה המרכזית בישוב יקיר

אלי חזן

רון נחמן, ראש עיריית אריאל

אריק זיו ויזר

בני משפחת לבנת קמו מהשבעה ונכנסו להתפלל בקבר יוסף

"להחזיר השלטון היהודי לקבר יוסף".

"כנס שומרון העתיקה" הראשון התקיים השבוע במדרשת השומרון

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן