18.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
יומן פוליטי

תל חי רובי

ריבלין נשיא, המפסידים בוז’י, לבני, דרעי, ליברמן , זהבה גלאון, המרויחים חיים כץ, גדעון סער, שלי יחימוביץ כרמל שאמה

בחירות בסימן הליכוד

השבוע היו שתי מערכות בחירות שהיו משמעותיות לליכוד : הראשונה היא הבחירות לנשיאות ואילו השניה פחות תקשורתית והיא בחירות פנימיות בתוך הליכוד לקביעת הרכב חברי המזכירות וחברי ועדת בחירות.

בבחירות לנשיאות מי שגזרו את הקופון היו גדעון סער, וחיים כץ. בבחירות למוסדות הליכוד מי שגזרו את הקופון היו ישראל כץ וראש הממשלה. השניים הפכו להיות מתואמים במהלכים בתוך הליכוד.

בכל מקרה, הילת הניצחון השבועית מתחלקת בין סער וחיים כץ בנשיאות, וישראל כץ בליכוד.

מבט אחר על הבחירות לנשיאות : בעת שהגיעו תוצאות הבחירות ושם התברר ששיטרית עלה לסיבוב השני, היה נראה כי ציר בוז’י – לבני – דרעי קורם עור וגידים. בחדר קטן שקיבלו בקומת הממשלה נראו ויצאו חברי כנסת. היו שם חרדים ואנשי שמאל. יועץ של שר בכיר בליכוד הסתכל ולא האמין. כאשר עבר לידו השר נפתלי בנט הוא הזהיר כי זהו מהלך של ריסוק הימין. בנט הרים כתף והמשיך. היה ברור כי לבנט לא היה איכפת מה יקרה עם ריבלין אך הוא נאלץ לתמוך בריבלין. בנט, שציפה שבמידה ושיטרית ינצח, הוא יוכל לנגח את נתניהו. ציפה והתאכזב. יור מכך, בעת הגעת הבשורה על ניצחון רובי לא הסתיר שלום שלמה, מקורבו של בנט, את צערו.

כאשר הגיע התוצאה ששיטרית עולה לסיבוב השני חיוך של ניצחון עלה על פניו של איתן כבל. מי שהיה אדריכל המהלך ביחד עם בוז’י הרצוג. יותר מאוחר ראינו את כבל, דרעי, לבני ובוז’י יושבים על השולחן כאשר חשבו על הצלחת התפירה שתפרו מיד אחרי שפואד הוריד את המועמדות. ללא ספק זה היה מהלך שאם הם היו מנצחים בו הוא היה יוצר מצב נמציאותי שבו שאפשר ליצור אלטרנטיבה שלטונית לממשלת נתניהו. מכאן היה נוצר מהלך של איחוד שורות של השמאל – עבודה, מרץ וערבים יחד עם החרדים .

אך נפילת המהלך בסיבוב השני כנגד כל הסיכויים ובחירת ריבלין כנשיא טרפה לבוז’י את הוינריות, והיריבה שלו, שלי יחימוביץ’ שתמכה ברובי, גזרה את הקופון.

גורם פוליטי אמר כי ההפסד של בוז’י הוא כאין וכאפס לעומת ההפסד של אריה דרעי. אמנם הוכח כי בוז’י לא שולט בעבודה, אך אי השלטון של דרעי בש”ס ברור הרבה יותר. דרעי שרצה את שיטרית נאלץ לוותר לחבריו בסיעה שהתיצבו מאחורי אלי ישי לתמיכה ברובי ריבלין.

בכיר בש”ס אמר : “אלי הצליח לגרום להצבעה כנגד הרצון של אריה ואריה נאלץ לתת אישור להצבעה לרובי כי איסור היה יוצר מצב של גזירה שהציבור לא היה עומד בה”.

החרדים ראו בשיטרית אויב שלהם, בכל צורה הם העדיפו את ריבלין על פניו.

חיים כץ

חיים כץ היה מי שעמד בראש המטה של ריבלין לבחירה לנשיאות. אפשר לומר כי חיים היה מי שהוביל את הבחירה של ריבלין לאורך כל הזמן. אני, כמי שתמך בריבלין כאשר באו אלי לפני מספר חודשים ואמרו לי למה אתה לא מוביל במטה, צחקתי ואמרתי : “איפה שחיים כץ נמצא אני סומך עליו ואין לי ספק כי תרומתו של חיים בהובלת הבחירה של רובי ריבלין היא הנכונה” חיים שעשה ימים כלילות בניווט הבחירות היה הקטר של בחירת ריבלין.

אם אנחנו מנתחים את השינוי שבין הסיבוב הראשון לסיבוב השני אנחנו רואים שבסיס ועדת הרווחה שבראשה עומד חיים כץ הביאה לבחירת רובי ריבלין. כך הצליח חיים כץ להביא לתמיכת גורמי האופוזיציה כאשר אותם חברים מעריכים את חיים כץ. כץ עבד לבחירת רובי ריבלין למרות שידע כי ההצלחה שלו תכניס את חבר כנסת כרמל שאמה, מי שהוא דאג שלא יבחר לכנסת ולראשות העיר רמת גן.

ישראל ביתנו

הסיפור מאחורי השינאה לרובי ריבלין היא שנאה עמוקה. כך, כבר מתחילת הקדנציה היה נראה כי לליברמן ונתניהו יש נושא משותף : מניעת בחירת רובי ריבלין הממלכתי לנשיא.

הרעיון היה כי הם יריצו את דוד לוי לתפקיד אך ככל שנקף הזמן התברר כי דוד לוי לא מנצח וכך כאשר הפציע שמו של סילבן היה ברור כי זהו המועמד שיכול לנצח. אך הפרשיה המוזרה של נסיון להדביק לסילבן את סיפור ההטרדה ואחרי שנסגרה החקירה, לא נעמדו מאחוריו ליברמן ונתניהו. לאחר שירדה המועמדות שלו, הודיע ליברמן כי הוא יעמוד בהסכם עם נתניהו ויתמוך במי שנתניהו יתמוך. כאשר נתניהו התקשר לרובי לומר לו כי הוא תומך בו, המשיך ליברמן המשיך לומר כי לא יתמוך ברובי. מרגע שפרצה פרשת פואד היה נראה כי המועמדת המועדפת על ליברמן היא דליה איציק, אך כאשר דליה לא צלחה את הסיבוב הראשון , היה נראה בהתחלה כי שיטרית הולך לנצח. בקומה שבה נמצאת לשכתו של ליברמן התנהלה כל ההמולה, באותה הקומה ישבו המטות של המועמדים והתקשורת הייתה פרוסה ברחבה.

מה שמדהים הוא שליברמן כפי הנראה איבד את הטאץ’ האומנותי שהייתה בו לדעת מתי משתנה התהליך ולרכב על העיתוי הנכון לניצחון. כאשר היה ברור כי החרדים מתיצבים מסביבו של רובי ומחצית מהשמאל הישראלי חותך את הקוים, והסגנית שלו פאינה באה אליו כדי לקבל את האישור לתמוך ברובי כי השר שלה ביקש, ליברמן עמד מנגד.

ליברמן שאנחנו מכירים היה יוצא מלשכתו כמה דקות לפני ההצבעה וצועד 5 משרדים בפרוזדור משמאלו, ונכנס כאשר התקשורת מכסה את האירוע ומודיע לרובי שהוא תומך בו.

אך ליברמן לא עשה זאת וחבל.

בשוליים של הבחירות לנשיאות עלתה שאלה : מי יבוא במקום הנשיא הנבחר אל הכנסת?

בעת שהגיעו הבשורות המטעות ששיטרית עומד לנצח נראה יואל חסון, הבא בתור בתנועה, כמי שמסתובב עם תעודת חבר הכנסת וכרמל שאמה מתרחק מהכנסת. וכך, בסוף היום, שוב חזר חסון אל הכפור וכרמל שב לכנסת. אין ספק כי חזרתו של כרמל לכנסת מעניינת.

כרמל שאמה שמגיע עם בטן מלאה על הליכוד שגרם לו להפסיד את ראשות העיר ברמת גן. כרמל כבר הודיע כי הוא הולך להיות חבר כנסת חברתי אשר הולך לעשות צרות לסיעה , כבר נרמז כי כרמל יחבור למשה כחלון והוא עכשיו יהפוך להיות חוד החנית של כחלון בפרלמנט. בינתיים כרמל עומד לחבור למחנה גדעון סער כדי להלחם בנתניהו. זהו מחנה הבלתי האפשרי כאשר במחנה אחד נראה את אופיר אקוניס ביחד עם כרמל שאמה חוברים למירי רגב כחברים במחנה.

ועוד מאחורי הבחירות לנשיאות : יש את דליה איציק שהקומבינה והאינטריגות לא עזרו לה. צריך לזכור דליה איציק הייתה שותפה לקומבינה בירושלים כאשר היא הלכה והודיע כי היא תומכת במשה ליאון בניגוד לאנשיה בירושלים ויועצה לשעבר מוטי גמיש שהיה מראשי המטה של ניר ברקת.

אז התברר כי כך התחילה התמיכה בדליה איציק של ישראל ביתנו. מה שהיה נראה כי כאשר דליה הודיעה על תמיכה במאיר שיטרית, אלו שהבטיחו לה את התמיכה לא קנו את השינאה שלה לריבלין והלכו ותמכו בה.

 

שתי גדות לירדן

במחנה המתהווה של השר גדעון סער, שללא ספק היה מי שגזר את הקופון של בחירת רובי ריבלין לנשיאות, מחככים ידיים. הנשיא הנבחר הזכיר את שר הפנים כמי שתמך בו ואמר לו תודה בעת הנאום ברחבת שאגל בכנסת. אך ברקע של בחירת הנשיא המורדים של סער היו מוכנים להתקפה בתקשורת.

היו מוכנים שני מסרים : “רובי מנצח – גדעון אדריכל הניצחון” או “רובי מפסיד – נתניהו אשם”.

כך אופיר אקוניס בעת שיצאו תוצאות הסיבוב השני יצא בהתקפה על נתניהו שהוא אשם, מיד אחרי שרובי ניצח בסיבוב השני עמד ודיבר על הניצחון של גדעון סער.

צריך לזכור כי סגן השר אופיר אקוניס הפך את עורו במהלך השנה האחרונה כי כאשר נתניהו הדיח את רובי ריבלין מתפקיד יו”ר הכנסת אקוניס הגן על המהלך מהטיעון כי זאת לא הדחה עד הטיעון שאם ריבלין ימונה אז זה נותן לו יתרון להתמודדות על הנשיאות.

במהלך השנה האחרונה אקוניס הידק את הקשרים עם גדעון סער במיוחד כאשר היו שינויים בניהול הקואליציה כאשר הודיע יריב לוין כי הוא לא ממשיך בתפקיד יו”ר הקואליציה היה טיבעי כי יוצע לאקוניס התפקיד, אך בפועל אפילו לא נרמז לו מבחינת אקוניס זאת הייתה פגיעה עמוקה.

אם זה המצב שהוא שהיה מקורבו של נתניהו אפילו לא מוצע לו אין ספק כי התגובה הגיע כאשר בבחירה של רובי חצה את הקווים מבחינת נתניהו והפך להיות חייל במחנה המורדים של סער, מסביבו של סער מתגבשת קבוצה של חברי כנסת, מירי רגב, ועכשיו מצטרף כרמל שאמה, וכן אקוניס.

כרמל שאמה

עוד לא יבשה הדיו על פרסום תוצאות הבחירות וכרמל שאמה כבר קטף כותרת בווינט. כרמל הודיע כי הוא נגד ההתנחלויות ובעד כחלון, מבחינתו הליכוד איבד את דרכו החברתית והוא יהיה חבר כנסת עם עמדות אנטי ממשלת נתניהו .

ללא ספק כרמל נכנס כאחרון חברי הכנסת בשרשרת המזון של התפקידים בסיעת הליכוד. כרמל, שלא בחשיבה נכונה, נתן דרור לכיוונים שלו ובכך נראה כי בסיעת הליכוד מבינים כי לא יוכלו לספור את כרמל בספירה של ההצבעות בועדות עם הקואליציה.

ולכן נראה כי כרמל הולך לקבל חברות בועדות שוליות כדי למזער נזקים.

אומנם ביום שאחרי ניסה כרמל בסטאטוס להודיע כי הוא תומך בנתניהו, והוא לא נגד התנחלויות, בינתיים נראה כי בליכוד לא קונים את השינוי.

גורם שמצוי בניהול הקואליציה אמר כי כרמל יקבל סמכויות בהתאם להתנהגות שלו, לא יתנו לו חברויות בועדות חשובות מבלי שיעבור מבחני התנהגות.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הזובור שציפי תעשה לגבאי

אריק זיו ויזר

להפריט את הליכוד – יומן פוליטי -אריק זיו

אריק זיו ויזר

מבוא לצביעות השמאל

אריק זיו ויזר

האוזר ממשיך אין מחליף

אריק זיו ויזר

עו”ד סוזי ארניה, מועמדת מובילה בנשים.

אריק זיו ויזר

מירי על המפה

הרויזיוניסט
דילוג לתוכן