20.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

שלום עם סוריה – בראי כלכלי /מאת:מארק גל

הגיע הזמן לברר פרדיגמה נפוצה בקרב רבים ממנהיגי ישראל: "מחיר השלום עם סוריה הוא ויתור על הגולן" – נכון או לא נכון ?
כדי לענות על שאלה זו יש לצאת מריבוע הקלישאות הרגילות, כמו חיוניות השלום לישראל, ולנסות לבחון את הבעיה מבחינות אובייקטיביות אחרות כמו מחיר כלכלי, זכויות וחיוניות הגולן לצדדים בסכסוך והאינטרסים שלהם בשלום בינהם.
ישראל שולטת בגולן כ- 41 שנה והוא פורח ומשגשג מבחינת תיירות, תעשייה, תעסוקה, חקלאות והתיישבות.
סוריה שלטה בגולן רק 25 שנה, לפני ישראל, ולא בנתה אפילו צימר אחד לרפואה, כאשר "הישגיה" העיקריים בגולן הם "נטיעת" שדות מוקשים, בניית בסיסי צבא ואיום מתמיד מהמצוקים על הישוב היהודי בבקעת הירדן.
הגולן הישראלי מהווה סך הכל כ- 5% מכלל שטח סוריה, הריקה ברובה מהתיישבות אזרחית, ולכן ערכו הפיסי ו/או הכלכלי לסוריה בטל בשישים.
לגולן הישראלי אין שום חיוניות לסורים מכיוון שיש להם גולן וחרמון סורי משלהם ואין עליהם שום איום ביטחוני מצד ישראל.
מכאן ברור למה הגולן והחרמון חיוניים לישראל מבחינה ביטחונית-כלכלית, עשרות מונים מאשר לסוריה .
מבחינת הסורים, לגולן הישראלי יש בעיקר ערך סמלי של כבוד, המאתגר אותם ל"תכמן" את מנהיגי ישראל ולקבל אדמה, ללא כל תמורה כספית ומבלי לירות פגז טנק אחד, בדומה למצריים שקבלה את כל סיני תמורת הסכם שלום.
מבחינה ישראל, עד לפני 66 שנה הגולן לא היה סורי ולא ישראלי, אך בעבר הרחוק הוא היה חלק ממלכת ישראל ההיסטורית במשך מאות שנים, כך שגם מבחינה היסטורית מוסרית ורוחנית יש לישראל בהרבה יותר זיקה לגולן מאשר לסורים.
מהבחינה הכלכלית, חשוב להבין כי ערך הנדל"ן של הגולן, שישראל "קבלה" מסוריה לפני כ- 41 שנה, היה בשווי של אחוזים בודדים מערכו כיום.
לכן, גם אם תאורטית לא היו לישראל יותר זכויות בגולן או חיוניות לאומית-ביטחונית הרי שרק מבחינה נדל"ן, במידה שהסורים היו תובעים את הגולן לעצמם,
היו צריכים הם לפצות את ישראל, בסכום של עשרות מיליארדי דולרים וזאת רק על ההשבחה הנדלנית של אדמת הגולן.
בנוסף היה על הסורים לפצות את תושבי הגולן, על פינוי בתים ועסקים, ואת ישראל על הנזק הכלכלי-ביטחוני שנגרם לה כתוצאה מהמלחמות, בגולן ובלבנון, שנכפו עליה בגלל התוקפנות הסורית בעבר ועזרתה לחיזבאללה בעבר ובהווה.
ישראל, לפני כל מו"מ עם סוריה, צריכה להסביר את הנתונים הנ"ל ולהדגיש כי רק לסורים יש אינטרס כלכלי בשלום עם ישראל, גם בלי קבלת הגולן, וזאת מרווחי יחסי המסחר שלהם עם ישראל, ארה"ב והעולם המערבי בכללותו.
האינטרס היחידי של ישראל והעולם המערבי בשלום כולל עם סוריה הוא הוצאתה מציר הרשע וזאת כחלק מהמאבק בטרור העולמי.
את אסד צריך לשאול אם הוא מוכן לשלם עשרות מיליארדי דולרים עבור אדמת הגולן המושבחת או לוותר עליה תמורת פיצוי הוגן ותמורת שלום מלא עם ישראל והעולם המערבי.
מבחינת ישראל, אם הגולן אמור להישאר בריבונותה, המחיר הכלכלי האמיתי שהיא יכולה וצריכה לשלם תמורת שלום מלא עם סוריה הוא למעשה שווי הגולן עם "קבלתו" מסוריה לפני כ- 41 שנה, כמקום זרוע מוקשים וכמעט שומם מאדם, בניכוי המחיר הכלכלי של רכוש וציוד, שאבדו לישראל במלחמות עם סוריה ולבנון, שנכפו עליה בגלל התוקפנות הסורית ואחריותה לחימוש החיזבאללה, ובניכוי נוסף של עלות פירוק שדות המוקשים, שעדיין נותרו בגולן.
אם פניה של סוריה היא לשלום אמיתי עם ישראל והעולם המערבי עליה לשלם את מחיר השלום בכך שתותר על דרישתה המופרכת לקבל את הגולן, ללא פיצוי כספי הולם לישראל, ולהסתפק בקבלת פיצוי כספי של כ- 2 מיליארד דולר ובשלום עם ישראל, כולל הקשר לעולם המערבי, דבר שיצמיח לה שגשוג כלכלי אדיר.
ומה עם השאיפה של אסד להשתכשך בכינרת ?
ובכן, ברור כי לאחר חתימת הסכם השלום עם ישראל יוכל כל אזרח סורי, כולל אסד, להשתכשך בכינרת כאוות נפשו ואף לנפוש ולטייל בגולן ובארץ ישראל כולה, ואפילו לפתח מיזמים עסקיים עם אנשי עסקים ישראליים, בישראל או בסוריה, וכל זאת ללא שום צורך להיות בעלי הגולן הישראלי, ובא למזרח התיכון גואל.
הכותב הינו יו"ר עמותה לשלום ולשיפור איכות החיים.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

חזן מאיר לשטרסלר

אריק זיו ויזר

התנגדות למסתננים איננה גזענות

אלי חזן

למה כדאי לא להאמין לסקרים?

אריק זיו ויזר

כבוד וגאווה להיות ליכודניק – זיו דשא

אריק זיו ויזר

האי-היווני: תיק פתוח

אלי חזן

נשים בהר הבית

אלי חזן
דילוג לתוכן