18.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

שוויון הוא הפתרון

יואב קיש סבור כי מצב אי השוויון בנושא גיוס לצה”ל חייב להשתנות. כאן הוא מנמק גם למה 

 

 

משהו קרה בשנים האחרונות בארץ. השקט הביטחוני היחסי והצמיחה הכלכלית העקבית הובילו להזדמנות חד פעמית שבה סדר היום הציבורי לא נשלט רק על ידי אילוצים ביטחוניים. החברה האזרחית בישראל הפסיקה להיות “העורף” ותובעת את המקום המגיע לה בקדמת הבמה.

ההתפרצות הגדולה הייתה בשנה שעברה בדמות “המחאה החברתית”. בין אם מסכימים עם המחאה ובין אם לא המגמה ברורה, החברה האזרחית בישראל דורשת שיכירו בה ויש לייצר בהתאם לכך שיח ומדיניות חדשים שיכילו אותה. מדינת ישראל צריכה לבחון מהם ערכי היסוד שעליהם היא הולכת להתבסס והערכים הראשונים שעליה לאמץ היו בליבה כל הזמן, ערכי השוויון וההדדיות.

נוצר מצב אבסורדי בו אוכלוסייה אחת מחויבת לכלל החובות האזרחיים ואילו אחרות פטורות מהם או פטורות חלקית. וועדת קש”ב (קידום השוויון בנטל) נועדה לתקן את העיוות הזה שנוצר במערכת. זוהי הזדמנות חד פעמית שאין לפספס אותה ליצור חברה אזרחית המושתתת על ערכי השוויון וההדדיות. אין מקום יותר מתאים להתחילה חדשה זו מאשר לב ליבו של הקונצנזוס הישראלי: צה”ל. לאחר 12 שנים של התבוססות בפשרת חוק טל החברה הישראלית יכולה לסלול לעצמה דרך חדשה. כיצד היא תשיג זאת? כאן מתחיל הוויכוח.

הדיון המרכזי הוא סביב השאלה האם יש לכפות חובת שירות (צבאי ואזרחי) על כולם? במשך 12 שנים ניסינו להגיע לפתרון שיתבסס על רצונם הטוב של שני הצדדים. כיום אחד מתוך שלושה ילדים הלומדים בכיתה א’ לומד במסגרת חרדית. משמע שעוד 12 שנים שליש ממחזור הגיוס לצה”ל יהיה אוטומטית פטור. במצב הקיים בעוד עשור מהיום צה”ל לא יוכל להתמודד מול האיומים הביטחוניים המאיימים על מדינת ישראל.. לא ניתן לנסות ולטפל בבעיה בכפפות משי, צריך לדחוף את הידיים עמוק לבוץ ולנסות לחלץ משם את העגלה. מדינת ישראל חייבת לקבע את עקרון השירות לכולם ולבצע את ההתאמות הנחוצות לשם כך.

הוויכוחים בוועדה עוד נמשכים אך ישנה הסכמה אחת ברורה. צה”ל יספק מסגרות מתאימות לחרדים שיגויסו לשורותיו, כלו שיאפשרו לקיים אורח חיים חרדי (כפי שהוא עושה כבר כיום). צה”ל יחדל להיות “כור היתוך” ויהפוך כלי להשתלבות בחברה הישראלית המותאם לאוכלוסיות יעד. ברמת שירות החובה צה”ל יצטרך להראות גמישות ארגונית. יהיה זה מתפקידו לבנות מסלולים מתאימים ולקלוט את החרדים לשרותיו במגוון מסלולים. הדבר נוגע גם למסגרות של המשרד לביטחון פנים שעד היום לא השכילו לנסות ולהקים את התשתית לקליטה מסיבית של כוח אדם. מובן שיהיה גם הצורך לתגבר את מנגנוני השירות האזרחי.

המצב הקיים חייב להשתנות ומה שהיה הוא לא מה שיהיה, זאת הובהר בפגישתי עם ראש הממשלה לפני מספר שבועות. עתידה החברתי, הביטחוני והכלכלי של מדינת ישראל עומד כאן על הפרק והדרך היחידה להבטיח אותו הוא בקיבוע עקרונות השוויון וההדדיות: שוויון בזכויות, שוויון בחובות.

הכותב: יואב קיש
חבר בוועדה הקואליציונית לקידום השוויון בנטל (ועדת פלסנר), משרת שירות מילואים פעיל כטייס בחיל האוויר.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

להיות הסמרטוט של נתניהו או לא להיות בכלל

אריק זיו ויזר

המוסר הכפול של חברת הכנסת יחימוביץ’

“יורדים מההר אל החיים עצמם”

ליכודניק

38 שנים ב”שלטון”

אריאל אילוז

על הניסים

אריק זיו ויזר

יהודית ודמוקרטית ?

אלי חזן
דילוג לתוכן