18.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
זאב בן יוסף

שאלת הזהות של יאיר לפיד

התשובות של יאיר לפיד על שאלת הזהות הישראלית מעלות שאלה קשה יותר – מהי זהותו של השואל.

 

 

 

והרי החדשות מפי יאיר לפיד (ב”ידיעות אחרונות” מ-27.4.2012): כבר לא שואל יותר “איפה הכסף” אלא “איפה הישראליות”, מאחר שכל מה שצריך כדי שיהיה לנו טוב בארצנו הוא לפתור את שאלת הזהות הישראלית שלנו.

רק שבסוף דבריו המלומדים קובע לפיד שאנו מדינה יהודית, ובכך מותיר חשופה ומדממת את בעייתנו העיקרית והמהותית באמת – בעיית ערבים ויהודים במדינת ישראל.

באותה נשימה הוא קובע שהחילונים הם שהקימו את מדינת ישראל, כשהוא מתעלם מהציונות הדתית ומרבבות שומרי מצוות מסורתיים ושאר יהודים מאמינים שהשתתפו בהקמתה, נלחמו עליה ואף הקריבו עבורה את חייהם.

לפיד מעלה עוד פיתרון מקורי מרעיש לשאלת הזהות הישראלית: “אנו זקוקים היום יותר מאי פעם לחוקה” שתהיה “מאוזנת”, של “הזרם המרכזי של אזרחי המדינה”, חוקה “שתאזן בין היהדות לדמוקרטיה, תחזיר למדינה את תחושת הריבון ותחסום – בנחישות ובלי למצמץ – את הכוחות האפלים של הלאומנות והתיאוקרטיה…”.

יופי!

רק שלפיד לא מגלה לנו איך הוא חושב להשיג הסכמה על חוקה מאוזנת ואידיאלית כזו, כאשר במשך 64 שנות המדינה לא הצלחנו אפילו להגיע להסכמה על היחסים בין הרשויות כדי להשיג איזונים ובלמים ביניהן, להביא למצב בו אף רשות לא תוכל לשלוט על רעותה, ואפילו לא מצליחים להגיע להסכמה כמה חברי כנסת דרושים כדי להסדיר את יחסי הרשות השופטת והרשות המחוקקת – יחסים העומדים בבסיסה של כל חוקה.

כל אלה מוכיחים שאכן צדק לפיד בכותרת שהעניק למאמרו – “שאלה של זהות”: יש באמת שאלה קשה ובעייתית מאוד של זהות. זו של יאיר לפיד.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

חוק לאום – לימין ולשמאל

אלי חזן

“נתניהו למעשה סיים את תפקידו”

אלי חזן

מקור התעצמות הטֶרור הבינלאומי

אלי חזן

יְרוּשָׁלִַיִם – שיר ליום שחרור ירושלים תשע”ג-2013

אלי חזן

הצביעות הפושעת של השמאל

אלי חזן

יְרוּשָׁלִַיִם – שיר ליום שחרור ירושלים תשע”ג-2013

אלי חזן
דילוג לתוכן