19 באפריל 2024
ליכודניק
ד"ר יצחק בן גד

“קסאם” ו”שאהיד” – מה מקור השמות הללו ?

מסתבר כי למילים הללו שורשים עמוקים בתולדות הערבים בארץ ישראל

“קסאם”

בתקופת המנדט בשנות השלושים הראשונות הגיע לפלסטינה השיח’ עזאלדין אלקסאם מסוריה כדי לעזור לפלסטינאים במלחמתם נגד הבית הלאומי היהודי. הוא אירגן כנופייה גדולה של לוחמים, התבצר לו באיזור הצפון והתחיל להטריד את אנשי היישובים היהודיים. הוא תקף פגע ורצח כל מי שנקלע בדרכו.

הוא החליט לתקוף גם את אנשי הצבא הבריטי שלדעתו הם נתנו יד להקמת הבית הלאומי היהודי ב”פלסטין”. באוקטובר 1935 הצליחו הבריטים לעלות על עקבותיו כאשר התחבא במערה באיזור הצפון. החיילים הבריטים הקיפו את המערה וקראו לו לצאת ולהציל את חייו. הוא סרב והמשיך להילחם כאשר לא היה לו כל סיכוי לנצח. בסופו של דבר הוא נהרג בקרב ומת מות גיבורים. בהלוויה שלו השתתפו אלפים רבים שראו במותו מעשה גבורה. נאומים חוצבי להבות נשמעו בהלוויתו. ילדים שנולדו נקראו על שמו. סיפורי גבורתו הפכו לשיחת היום בכל יישוב ערבי. האיש הפך לסמל לאומי עבור הפלסטינאים.

לנו הישראלים ידועה גבורתו של יוסף טרומפלדור שמיחסים לו את המשפט הנצחי: “טוב למות בעד ארצנו.” אצל הפלסטינאים תופס אל קסאם את המקום של טרומפלדור אצל היהודים.

אנשי החמאס הידועים בקנאותם החליטו להנציח את עזאלדין אל קסאם. הטיל קסאם קרוי על שמו.

 

 

“שהיד”

“שהיד” – מהפועל “אשתשהדה” שפרושו הקריב חייו למען אללה.

עזאדלין הפך להיות “שהיד” – קדוש מעונה.  הקוראן בפרק 54 מציין שהמלחמה נגד היהודים נצחית עד ליום הדין, בערבית “יום אלקיאמה”.  כדי לשכנע מאמינים להילחם ולמות במלחמה קבע נביא האסלאם שמי שימות בקרב למען האסלאם ייכנס מייד לגן עדן, יהנה משבעים בתולות שחורות עיין (בערבית “חוריאת”) ויוכל לקבל שתייה חריפה כמה שירצה (ראה פרקים 9, 55, 47).  מי שלא יילחם ויעדיף לברוח מהקרב סופו גהינום (פרקים 9, 41).

המלחמה של נביא האסלאם נגד היהודים שהתנגדו לו הפכה אצל הקיצונים המוסלמים של היום (חמאס, חזבאללה) לחובה דתית להילחם ביהודים.

מבחינת משפט ההסטוריה עזאלדין אל קסאם וכל ה”שהידים” למיניהם הצטרפו לרשימה ארוכה של לוחמים פלסטינאים ידועים לשמצה שנפלו בקרב. כל אלה גרמו לסבל לעם הפלסטינאי. בגלל הפנאטים האלה איבד העם הפלסטינאי את ההזדמנות להקים מדינה עפ”י החלוקה של האו”ם ב-1947.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ביבי – אנחנו לא בסקנדינביה

אריק זיו ויזר

2010 – שנה טובה לממשלת נתניהו

אריק זיו ויזר

שכנינו לא הכינו שעורי בית

אריק זיו ויזר

“להחזיר רכושם של יוצאי ערב בכלל ויוצאי לוב בפרט”

אלי חזן

חרם פלסטינאי- אין חדש תחת השמש העולה

אריק זיו ויזר

“ג’יי סטריט” – ארגון מזיק לישראל

דילוג לתוכן