32.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
אלי חזן

קירוב לבבות? הצחקתם אותם

ספרי הלימוד הפלסטינים עדיין מלאים בהסתה נגד ישראל – כולם ממשיכים לשתוק

פורסם באתר "נענע 10". למאמר המקורי לחצו כאן

 

 

 

 

הבוקר מצטרפים תלמידי בתי הספר היסודיים אל חבריהם בבתי הספר התיכוניים שיצאו לחופשת הקיץ. ספרי הלימוד של בתי הספר יוחלפו, כך יש להניח, בחוברות עבודה לחופש, בקריאת ספרות מז'אנרים שונים ולקראת חודש ספטמבר 2010 יעסקו ההורים בקניית ספרי הלימוד הרלוונטיים לילדיהם. הויכוח העיקרי על ספרי הלימוד נסב בעיקר מחירם הגבוה. לתכנים בספרים מוקדשת פחות תשומת לב. כך או כך, ספרים תופסים מקום נכבד בעולמם של ילדים. בכלל, לספרים יש חשיבות רבה. הם מעניקים מידע ומוסיפים חוכמה אך הם בעיקר מעצבים דעה, בייחוד במדינות לא דמוקרטיות ששם הדעה הרווחת היא דעת השליט היחידה.

 

שלום של פחדנים

בהקשר הישראלי-פלסטיני לספרים יש משמעות רבה בהקשר לספרי הלימוד הנלמדים בבתי הספר הפלסטינים. אלה דורשים תשומת לב מיוחדת משום שהם כלי החינוך הבולט בשטחי הרשות, לצד תוכניות טלוויזיה ותקשורת כתובה. לאחר הסכמי וואי (אוקטובר 1998) עמדה ישראל על כך כי הספרים ברשות הפלסטינית מלאים בהסתה. פעם אחר פעם הכחישו זאת הפלסטינים, פעם אחר פעם לא התייחסו לכך ברצינות האירופאים והאמריקנים ואילו הישראלים – הם עברו על כך לסדר היום.

 

 

ב-13 בספטמבר ימלאו 17 שנים לחתימת הסכם ההכרה ההדדי בין ישראל והרשות הפלסטינית (אוסלו א', ספטמבר 1993). מה שהוגדר על ידי יאסר ערפאת כ"שלום האמיצים" הפך את הישראלים ברבות השנים ל"קורבנות השלום" של הטרור הפלסטיני. ניתן לראות בספרות ההסתה את אחד מהגורמים לטרור הזה. ואולם, גם כאשר הצהירו מנהיגי הרשות על נכונותם לשנות הכתוב בספרי הלימוד הבין הצד הישראלי כי לא כך הדבר וכי במבחן המציאות ההיפך בדיוק קרה. לא יהיה זה מופרך לומר כי כמו בוועידת אנאפוליס (נובמבר 2007) שנועדה לפתוח ערוץ הידברות בין ישראל והרשות הפלסטינית כך גם עתה בעת שיחות הקרבה, ישראל עומדת לביקורת ואילו הרשות הפלסטינית? לה אין אחריות על הדמוניזציה ועל ההסתה כלפי ישראל והעולם המערבי. ואולם, נשאלת השאלה האם כולם שכחו את הספרים?

 

שכר עצום לאללה

ממשלת ישראל מוכרחה לחזור ולהזכיר לעולם כי עוד ב-2007 פרסם מכון "מבט לתקשורת פלסטינית" בראשות איתמר מרכוס את ספרי הלימוד החדשים לכיתה י"ב ברשות הפלסטינית, ספרים אשר חלקם ממומנים על ידי ממשלת בלגיה ושמציירים תמונת עולם ללא ישראל, מציגים את הסכסוך בין הפלסטינים לישראל כמאבק איסלאמי ומעודדים את התלמידים לראות את ישראל, ארצות הברית ואת המערב כאויבים. דוגמאות מסודרות אין ספור מהספרים הוצגו במסיבת עיתונאים עם מי שהיום היא שרת החוץ של ארצות הברית, ואז הייתה הסנטורית, הילרי קלינטון שאמרה כי הספרים "לא מחנכים את הילדים הפלסטינים אלא עושים להם תעמולה". ספרים מסויימים מגדירים את הסכסוך עם ישראל כ"ריבּאט" – מונח איסלאמי שמשמעותו הגנה על אזורי הגבול של האסלאם. יתרה מכך, התלמידים הפלסטינים לומדים שהמאבק שלהם בישראל – הריבאט למען "פלסטין" – הוא "אחת [המדרגות] הגדולות ביותר של הריבאט, ולהם [הפלסטינים] שכר עצום אצל אללה". זוהי רק טעימה קטנה מההסתה ומבט על כלל הספרים מצייר תמונה מפחידה ומקוממת.

סיכומו של דבר, הספרים הם כלי בוחן לבדוק את הכיוון בו בוחרת הרשות הפלסטינית. נציגי הרשות הפלסטינית, יחד עם תומכיהם הסהרוריים מהשמאל והימין הקיצוני במערב, ימשיכו להתכחש לעניין בדיוק כשהם מתכחשים לעניין ההסתה בתקשורת הפלסטינית. האם ישראל תוותר גם בעניין הזה? ימים יגידו.

 

 

האתר של אלי חזן :

www.elihazan.co.il

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

פולישוק, פולישוק, פולישוק, ישראל יעקב

Novembre 1947 et les réfugiés juif

אלי חזן

יומן בחירות – הפרק הראשון

אלי חזן

להמציא את עצמנו מחדש

אלי חזן

גרמניה ביורו: מה נשתנה

אלי חזן

אחרי הכל – השמיים הם של כולם

אלי חזן
דילוג לתוכן