20.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשת שלח לך : לראות את הטוב או את הרע

"שְׁלַח-לְךָ אֲנָשִׁים, וְיָתֻרוּ אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן, אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל …."( במדבר יג,ב)

חשוב לדעת יש הבדל בין "תיור" ל"ריגול" לתור מי שרוצה לראות את הטוב המצוי במקום. כמו שנאמר : לתור להם מנוחה" ( שם י, לג ) לחפש מקום טוב למנוחה ומי שרוצה לראות את הרע המצוי בארץ נקרא מרגל כמו שאומר יוסף לאחיו " מרגלים אתם לראות את ערוות הארץ באתם" ( ברא' מב, ט), לכן נאמר למשה "שלח לך ויתורו….."נשלחו לראות את הטוב שבארץ היעודה ארץ  ישראל, כדי לעודדם לעלות ולרשת את הארץ מידי המחזיקים בה, אולם, כידוע האנשים מעלו בשליחותם ובאו לראות את ה"חסרונות" כביכול בארץ המובטחת והוציאו את דיבתה רעה עד הגדילו לֵאמֹור להשיב את העם מצרימה.

כאשר אנו בוחרים לראות את הרע, אנו נדבקים בו ומחזקים אותו. האנשים ההם הבינו שיש כאן משהו יוצא דופן, לכן הם אמרו שזוהי "ארץ אוכלת יושביה" שאנשים מתים שם. האנשים שנשלחו לתור את הארץ ראו לוויות בכל מקום אליו הם הגיעו, המטרה הייתה כדי להעסיק את תושבי הארץ בבעיותיהם לבל ישגיחו באנשים הזרים התרים בארצם, אולם הם בחרו לראות השלילי במשהו יוצא דופן הזה. ראו בעיניהם את סיוע שהשם עשה להם, אלא שהם בחרו לראות את הצד השלילי ולהבין, כי הארץ רעה ו"אוכלת יושביה".

מכאן נוכל להבין לכל דבר יש צדדים טובים ופחות טובים. לשון הרע הוא לא שקר כמו שרבים סבורים, אלא אמירת דבר נכון, אבל מתוך ראיה לא טובה, כי אמנם נכון שראית את ההוא לא עוזר למישהו, אבל יש בו אלפי תכונות טובות אחרות שאתה בוחר להתעלם מהן כדי להזכיר את הרע שבו. לכן חשוב להתרחק מלשון הרע ככל שניתן ולדון את האדם לכף זכות. הדבר עוזר קודם כל לנו בעצמנו, זה מביא אותנו לחשוב בצורה טובה ולא רעה, ומכך לתת כוח וחוזק לטוב שבנו כך שהרע שבנו יעלם.

 שבת שלום אלי כהן

מירושלים עיר הנצח



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

חלום שלא התגשם. מזל.

אריק זיו ויזר

ניצחון אובמה בבחירות – על המשמעויות עבור ארה"ב וישראל

אלי חזן

תחליף בדיקה למי שפיר

אריק זיו ויזר

זוכרים את הנופלים : דנה כץ על סמ"ר חיים חלסצ'י

אלי חזן

בין חמאס לטאליבן /מאת:קינן שי.

אריק זיו ויזר

צו הלב של איציק דדוש

אלי חזן
דילוג לתוכן