22.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשת חוקת

חנוך לנער על פי דרכו -החינוך כיצד ?

וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. קַח אֶת-הַמַּטֶּה, וְהַקְהֵל אֶת-הָעֵדָה אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ, וְדִבַּרְתֶּם אֶל-הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם, וְנָתַן מֵימָיו;…… וַיָּרֶם מֹשֶׁה אֶת-יָדוֹ, וַיַּךְ אֶת-הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ–פַּעֲמָיִם; וַיֵּצְאוּ מַיִם רַבִּים, וַתֵּשְׁתְּ הָעֵדָה וּבְעִירָם".(במדבר כ, ח-י"א)

פרשת השבוע היא למעשה המשך הפרשיות הקודמות: מרגלים וקורח מכאן ,ומי מריבה מכאן, והתוצאות כמעט דומות. שם נחרב הדור ובני הדור וכאן נחרבו מנהיגי הדור משה ואהרן. גם במחלוקת קורח וגם במי מריבה ידם של ליצני הדור הייתה במעל. על ליצנות הדור של מי מריבה מספרים חז"ל במדרש "וירם משה את ידו ויך את הסלע במטהו פעמיים" – הכה פעם אחת, התחיל הסלע נוטף מים מועטים טיפין טיפין. אמרו לו: "בן עמרם, המים הללו ליונקי שדים או לגמולי חלב"? מיד הקפיד כנגדם והכה פעמיים ויצאו מים רבים ושטפו כל מה שהיה נתון כנגדם"( מדרש רבה).

טובי המחנכים מתלבטים בבעיית חינוך הילד והנוער כיצד לעשותו לבן אדם טוב ורצוי לחברה ולציבור. שתי שיטות קיימות בחינוך. שיטה אחת האומרת, כי בלב הילד פנימה גנוזים כוחות טובים, פוריים וצריכים לעשות הכל כדי לעורר את הכוחות הנרדמים של הילד ולהוציאם לאור. דבר זה ניתן על ידי הדרכה מתאימה והבלטת הדברים החיוביים ולהצביע על השליליים ותוצאותיהם. כל זה צריך להיעשות בדרכי נועם, כשהילד מתבגר ומבין בין טוב לרע.

מאידך, ישנה שיטה שנייה האומרת שאמנם קיימים כוחות פוריים בנפש הילד, אך יצר לב האדם רע מנעוריו וכבר בשנותיו הראשונות רואים אצל הילד את יצר ההשתלטות וההתרברבות וכדי להתגבר על יצרים חזקים אלה אין לסמוך על החינוך וההסברה בלבד, אלא יש צורך בכוח ההרתעה – "המקל והרצועה" וכדברי שלמה המלך במשלי: "חושך שבטו שונא בנו", וכדברי המדרש שכל המונע בנו מהמלקות, סוף בא לתרבות רעה ושנאהו.

 

בצאת ישראל ממצרים היו בני ישראל בחינת "ילדים רכים" וכבר התחיל להתבלט נגע הפלגנות ודברי המריבות, אז עדיין הייתה אפשרות להשתמש בשיטה של "והכית בצור", "המקל והרצועה" , אולם משבגר העם אחרי ארבעים שנות נדידה במדבר עומד על סף הכניסה לארץ ,כשהמשימה העומדת לפניו היא לכבוש, לנחול ולהנחיל את הארץ, דורשת התקופה שיטה אחרת – "ודיברתם אל הסלע" – לדבר ללא הרף עד ש"הסלע " יוציא את מימיו. כשמחליפים את היוצרות, הרי זה מתנקם במחנך ובמתחנך, ולכן המסקנה היא: "לא תביאו את הקהל הזה אל הארץ אשר נתתי להם". לשם כך ניתן לנו כוח הדיבור שהוא ייחודי רק לאדם, ובו צריך להשתמש ולהסביר ללא הרף עד שתושג המטרה.

שבת שלום

אלי כהן מירושלים עיר הנצח



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ציבטו את עצמכם,ספטמבר עבר ואנחנו עדיין בחיים

אריק זיו ויזר

החטא ועונשו

אריק זיו ויזר

למה לי פוליטיקה עכשיו?

אלי חזן

המחאה החברתית כנזק לדמוקרטיה

אלי חזן

שבת (לא) בג'נבה

אלי חזן

הליכוד והבית היהודי : אז מי חייב למי

אלי חזן
דילוג לתוכן