23.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשת השבוע "צו"

והשבוע בפרשת השבוע : אחריות נותני השירות לציבור – שירות יעיל וזריז ,השבת מכונה גם בשם "השבת הגדול"

" וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. צַו אֶת-אַהֲרֹן וְאֶת-בָּנָיו לֵאמֹר, זֹאת תּוֹרַת הָעֹלָה. הִוא הָעֹלָה עַל מוֹקְדָה עַל-הַמִּזְבֵּחַ כָּל-הַלַּיְלָה, עַד-הַבֹּקֶר, וְאֵשׁ הַמִּזְבֵּחַ, תּוּקַד בּוֹ.."(ויקרא ו, א-ב).

הדיבור לאהרון ובניו בלשון צו הוא מעט מוזר, מדוע נדרש אהרון וצאצאיו עד סוף הדורות להזדרז

בעבודת הקורבנות ? על שאלה זו כותב רש"י: "אין צו אלא לשון זירוז מיד ולדורות. אמר ר' שמעון ביותר צריך הכתוב לזרז במקום שיש בו "חסרון כיס". מהו "חסרון כיס"? מניעת רווח כתוצאה מהתבטלות ממלאכה –היא מוגדרת "חסרון כיס". הכוהנים מתבקשים לעשות את עבודתם בזריזות  שהעבודה תזרום ולא בעצלות ,ולא לגרום לבאים בשערי המקדש להמתין זמן וע"י כך לגרום להם הפסד כספי, מכיוון שהכוהנים הם משרתי הציבור בעניינים של קדושה, הם צריכים לחוס על ממונו של היחיד לבל יגרמו לו הפסד, לכן יש ציווי לעשות את עבודתם ביעילות ובזריזות .

מכאן לעובדי הציבור והפקידים ממשלתיים המקבלים קהל צריכים לתת שירות בזריזות וביעילות, לא לגרום טורח לציבור. למשל לדבר בטלפון בעניינים אישיים פרטיים, או לגרור רגליים ולעשות באטיות ולגרום להמתנה ארוכה ומסורבלת, מה שנקרא היום "שביתה איטלקית, או לאחר שלא בזמן לקבל קהל, או לסגור לפני הזמן ולגרום בעקיפין להפסד כספי לציבור. זהו למעשה גזל זמן המונע ממקבל השירות להרוויח כסף, מה שנקרא כיום "זמן שווה כסף". דבר זה הוא אסור לפי התורה .

 

"השבת הגדול"-  זמן קצר לפני יציאת מצרים, בורא העולם ציווה את בני-ישראל להתכונן לקראת היציאה הצפויה ממצרים. ביום ארבעה עשר בניסן יהיה עליהם לשחוט קורבן מיוחד, את קורבן הפסח, אך היה עליהם לרכוש אותו ולהביא אותו לביתם ארבעה ימים קודם לכן, בעשירי לחודש.

אותה שנה – שנת 2448 לבריאת העולם – העשירי בניסן חל ביום השבת, מצרים ראו את היהודים רוכשים כבשים ועזים בהמוניהם, והם ביקשו לברר על מה המהומה.

הם השיבו "אנו עומדים להקריב קורבן פסח כי בקרוב בורא העולם עומד להרוג את כל בכורות מצרים" כך השיבו היהודים. כמו כן הטלה, הכבש נחשב בעיני המצריים כאלוהים שלהם והם סגדו לו. ישראל אמרו להם אנו עומדים לשוחטו והם לא נגעו בהם לרעה ולא עשו מאומה, לעם ישראל נעשה נס, המצריים חרקו שיניים ולא פגעו בהם . כאמור, סיפור זה אירע בי' בניסן, קבעו את חגיגת הנס מדי שנה לשבת שלפני חג הפסח והיא קיבלה את השם "שבת הגדול."

שבת שלום ומבורך

אלי כהן מירושלים עיר הנצח



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

פני הליכוד לאן ?

אלי חזן

תקשורת כזב : אלי ורד חזן בביקורת על "הסדנה להנדסת תודעה"

אלי ורד חזן

ניצחון רציונלי נגד שנאה תהומית

חיים פוזן

ליכודניק משתתף בצערו של יהודה עמר

עינר אביב

מבצע עמוד ענן – ללמוד מטעויות העבר

אלי חזן

ישראל על האש : חוסר סימטריה

אלי חזן
דילוג לתוכן