19.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

פרשת השבוע : ניצבים. בסימן הערבות ההדדית

פרשת השבוע הזה מתעדת כיצד אוסף משה, ביומו האחרון עלי אדמות, את כל עם ישראל ומציג בפניהם סטנדרט חדש בברית שלהם עם ה’: מעתה ואילך, בני ישראל לא יהיו עוד אחראים אך ורק על מעשיהם; כל אחד מהם יהיה אחראי גם על מעשיו של זולתו

 

היבט זה של ערבות הדדית הוא מה שהופך אותנו לעם ולא לקבוצת אנשים סתמית.

מובן שהרמה הגבוהה ביותר של האחריות מוטלת על אלה שיודעים יותר. אם מישהו נפצע ברחוב ולידו עוברים רופא ונגר, למי יש מחויבות רבה יותר לעזור? לרופא כמובן.

ערבות הדדית היא אחד מערכי היסוד של העם היהודי . ‘כל ישראל עֲרֵבִים זה לזה’ הוא ביטוי שטבעו חז”ל. הביטוי מציין את הסולידריות בין יהודים ואחריותו של כל יהודי לשלומו ורווחתו של חברו. בראיה היסטורית ניתן לציין אירועים ומעשים רבים אשר ביטאו את הסולידריות ההדדית בין היהודים.

בכל אופן, שאף אחד לא יכול לחיות חיים מושחתים ולהגיד: “תעזבו אותי, אני לא מפריע לאף אחד”. משום שרעיון הערבות ההדדית אומר שמעשיו של כל אדם משפיעים על כלל החברה.

רעיון זה מוצא ביטוי ברור בימים הנוראים, כאשר כל אדם ואדם – והעולם כולו – עומדים למשפט. כפי שכותב הרמב”ם (הלכות תשובה):

“…חֵטא אחד, הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף חובה וגרם לו השחתה. עשה מצווה אחת, הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות וגרם לו ולהם תשועה והצלה…”

אנו צריכים להבין שיש לנו אחריות כלפי כל דבר שאנו עושים בין לטוב ובין לרע כי אנו משפיעים במעשינו לא רק על עצמנו, אלא על כל עם ישראל.

שבת שלום ומבורך

שנה טובה ומבורכת

כל שתבקשו לו יהי

אלי כהן ירושלים לנצח

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

המאבק בליכוד מחריף על רקע מינוי שרים חדשים

ליכודניק

חוק המזונות – עיוות שיש לתקן

אלי חזן

ההיגיון הפנימי של עמירה הס

אלי חזן

אופוזיציה הסברתית כושלת

אריק זיו ויזר

ביירות בעיני המקצוען

אברהם (אבי) אילון

החינוך הישראלי מול ה”חינוך” הפלסטיני

דילוג לתוכן