18.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשת בשלח, שבת שירה : הקביעות והקיבעון שכנגדם צריכים להילחם

 

"וּפַרְעֹה הִקְרִיב וַיִּשְׂאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-עֵינֵיהֶם וְהִנֵּה מִצְרַיִם נֹסֵעַ אַחֲרֵיהֶם, וַיִּירְאוּ מְאֹד, וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֶל-יְהוָה. וַיֹּאמְרוּ אֶל-מֹשֶׁה, הֲמִבְּלִי אֵין-קְבָרִים בְּמִצְרַיִם, לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר.מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ, לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם. הֲלֹא-זֶה הַדָּבָר, אֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ אֵלֶיךָ בְמִצְרַיִם לֵאמֹר, חֲדַל מִמֶּנּוּ, וְנַעַבְדָה אֶת-מִצְרָיִם, כִּי טוֹב לָנוּ עֲבֹד אֶת-מִצְרַיִם, מִמֻּתֵנוּ בַּמִּדְבָּר" (שמות י"ד, י' -"ב).

פרשת בשלח מספרת כיצד עזבו בני ישראל את מצרים ופנו לעבר המדבר, כשלפתע  גילו שפרעה וחילותיו רודפים אחריהם. בני ישראל נבהלו וקראו: " כִּי טוֹב לָנוּ עֲבֹד אֶת-מִצְרַיִם, מִמֻּתֵנוּ בַּמִּדְבָּר !" – עדיף היה לנו להישאר עבדים במצרים מוות במדבר!

איזו אמירה מזעזעת, בהתחשב בכך שבני ישראל היו משועבדים, במשך 210 שנים, בעבודת פרך שוחקת עצמות! איך ייתכן שמצב כזה נראה בעיניהם יותר טוב מהחירות שבה זכו זה עתה?

התשובה היא שלעבדות יש יתרון אחד ברור, – שם קיבלו  עם ישראל את כל צרכיהם הבסיסיים, כמו מזון וקורת גג, הם לא היו צריכים להגיע לשום החלטות כיצד לבלות את היום שלהם או איך להשיג את מזונם.

מעניין שהמלה מצרים באה מהשורש מיצר – מקום צר. במידת מה, העדיפו בני ישראל סביבה תחומה ומוגבלת, על פני האחריות הרחבה שנלווית לחירות. לפעמים, דווקא ככל שהקופסה קטנה יותר, ככה אנו מרגישים בטוחים יותר.

ואכן, כל שינוי יכול להיות מפחיד – בין אם זה להתחתן, להתחיל עבודה חדשה, או לעבור לעיר אחרת. אומרים שאפילו התינוק ברחם אמו, מפחד ממה שמצפה לו מן העבר השני.

ביסודו של דבר, ההרגל הקביעות והקיבעון כנגדם אנו צריכים להילחם ,שאם לא כן לעולם לא נוכל נתקדם בחיים.

בפרשה זו, ים סוף נבקע, ובני ישראל חוצים אותו אל חירותם, אז הם פורצים בשירה ובשמחה – לא רק משום שהמצרים קיבלו את עונשם מידה כנגד מידה ושניצחו את המצרים, אלא יותר מזה, מכיוון שהם ניצחו את הפחד המשתק אותם ושיחרר אותם מהפחד העצמי וכאילו נולדו מחדש .

שבת שלום ומבורך

אלי כהן מירושלם מעיר הנצח  



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הבחירות בבריטניה : גורליות לישראל, גורליות לעולם

אריק זיו

פרופ' בן ציון נתניהו ז"ל 1910-2012 -קווים לדמותו

אלי חזן

יום האישה לזונה

אלי חזן

ברוך וינר (קונוס) – גיבור המחתרת האלמוני שהלך לעולמו

אלי חזן

טעות בכתובת הגיליוטינה

אריק זיו ויזר

ארדן מספר 2 ? הבדיחה על חשבוננו

דילוג לתוכן