22.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשיות השבוע ויקהל –פקודי

המנורה : סמל של עם ישראל. השבת מכונה גם בשם שבת פרה

"וַיַּעַשׂ אֶת-הַמְּנֹרָה, זָהָב טָהוֹר; מִקְשָׁה עָשָׂה אֶת-הַמְּנֹרָה, יְרֵכָהּ וְקָנָהּ–גְּבִיעֶיהָ כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ, מִמֶּנָּה הָיוּ.  וְשִׁשָּׁה קָנִים, יֹצְאִים מִצִּדֶּיהָ:  שְׁלֹשָׁה קְנֵי מְנֹרָה, מִצִּדָּהּ הָאֶחָד, וּשְׁלֹשָׁה קְנֵי מְנֹרָה, מִצִּדָּהּ הַשֵּׁנִי.( שמות ל"ז,  י"ז-י"ח). 

המנורה מלווה את עם ישראל למעלה משלושת אלפים שנה: נרותיה הועלו במשכן אשר נדד עם בני ישראל במדבר סיני, והאירו בבית המקדש הראשון ובבית השני. עם חורבן הבית השני ע"י טיטוס הרשע ונלקחה המנורה ע"ע חיילים רומאים כשהגיעו לרומא נגנזה המנורה, אך דאגו הרומאים וגילפו ב וחקקו ב"שער טיטוס" ברומא את המנורה כשהיא נישאת בידי עבדים יהודים שנשבו בירושלים להראות את ניצחונם על עם ישראל.

המנורה עשויה מקשה זהב חתיכה של גוש זהב, של שבעה קנים, שמדליקים בה רק בשמן זית זך שהוא שמן מובחר, מנורה הועמדה בכותל הדרומי של המקדש .

המנורה מסמלת את עם ישראל בזה שכולם מאב אחד יעקב אבינו שהוא אבי האומה ובחיר האבות, עשויה זהב  החשוב שבמתכות והיקר שבהם שאינו מחליד, עם ישראל הוא העם המובחר והנבחר מכל האומות, שבע הקנים מסמלים את יום השבת מובע בקנה המרכזי של המנורה שכל ששת הקנים יוצאים ממנו וכל ימי השבוע קשורים ליום השבת המסמל את מהות וערך עליון ביחוד עם ישראל.

 במנורה הדליקו אך ורק ב"שמן זית זך כתית למאור" השמן תכונתו היא שאינו מתערבב עם שאר המשקים ותמיד צף , הוא מפיק  אור שבעזרתו מאירים את החשכה .

עם ישראל אינו יכול להתערבב בין האומות הוא תמיד מובדל ונבדל ,שבמהותו מאיר לעולם בערכיו ובמידת הרחמים שבו ומאיר את החשכה שבאומות .

שבת זו גם מכונה בשם שבת פרה בזמן שהיה בית המקדש קיים, היו מקריבים את קרבן הפסח בי"ד בניסן, ואסור היה לטמא מת להביא אותו, אלא אם כן היזו עליו קודם לכן מאפר פרה אדומה. ואמנם, עם ישראל היה נטהר לפני הרגל מטומאתו, כדי שיוכל לבוא אל המקדש ולהשתתף בהבאת הקרבנות . לזכר זה אנו קוראים בתורה מענייני פרשת פרה אדומה .

אנו צריכים להכיר בייחודנו כנאמר " מעט אור דוחה הרבה חושך" ו"כי נר מצוה ותורה אור".

שבת שלום

אלי כהן מעיר הנצח ירושלים

 

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מה עלות ניסור בתי האולפנה?

אלי חזן

ישראל מתייבשת ?

אריק זיו ויזר

עיקרון ההתעצמות של נתניהו חוזר בשנית

אריק זיו ויזר

כן, לשבור!

למה בידול ?

עומר אריכא

חמש נקודות לשבת. והפעם : חמש חידות לשבת

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן