18.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשיות השבוע ויקהל –פקודי המנורה סמל של עם ישראל

וַיַּעַשׂ אֶת-הַמְּנֹרָה, זָהָב טָהוֹר; מִקְשָׁה עָשָׂה אֶת-הַמְּנֹרָה, יְרֵכָהּ וְקָנָהּ–גְּבִיעֶיהָ כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ, מִמֶּנָּה הָיוּ

המנורה מלווה את עם ישראל למעלה משלושת אלפים שנה: נרותיה הועלו במשכן אשר נדד עם בני ישראל במדבר סיני, והאירו בבית המקדש הראשון ובבית השני. על ידי טיטוס וחורבן הבית, סימלו הרומאים את ניצחונם על עם ישראל בכך שגילפו ב”שער טיטוס” ברומא את המנורה כשהיא נישאת בידי עבדים יהודים שנשבו בירושלים.

המנורה עשויה מקשה זהב חתיכה של גוש זהב, של שבעה קנים , שמדליקים בה רק בשמן זית זך, שמן מובחר, והמנורה הועמדה בכותל הדרומי של המקדש .

המנורה מסמלת את עם ישראל בזה שכולם מאב אחד יעקב אבינו שהוא אבי האומה ובחיר האבות , עשויה זהב  החשוב שבמתכות והיקר שבהם שאינו מחליד, עם ישראל הוא העם המובחר והנבחר מכל האומות .ויש לעם ישראל את יום השבת  מובע בקנה המרכזי של המנורה שכל ששת הקנים יוצאים ממנו וכל ימי השבוע קשורים ליום השבת המסמל את מהות וערך עליון ביחוד עם ישראל.

 במנורה הדליקו אך ורק ב”שמן זית זך כתית למאור” השמן תכונתו היא שאינו מתערבב עם שאר המשקים ותמיד צף , הוא מפיק  אור שבעזרתו מאירים את החשכה .

עם ישראל אינו יכול להתערבב בין האומות הוא תמיד מובדל ונבדל ,שבמהותו מאיר לעולם בערכיו ובמידת הרחמים שבו ומאיר את החשכה שבאומות .

אנו צריכים להכיר בייחודנו כנאמר ” מעט אור דוחה הרבה חושך”

וכן “כי נר מצוה ותורה אור”

שבת שלום

אלי כהן מעיר הנצח ירושלים



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

משמעות החוק הפולני

רז גרנות

פליטים מפה ושם

אלי חזן

״עם הפנים לירושלים״

מערכת ליכודניק

הרהורים שכאלה

עינר אביב

הוא נולד לכך

דביר זיו

התעוררי אירופה

אלי חזן
דילוג לתוכן