23.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
סניפי הליכוד

פייגלין מול ביבי: התמקדות בטפל /מאת:שיאל בן-אפרים

לאורך מערכת הפריימריז בליכוד, התמקדה התקשורת במאבק בין נתניהו לבין פייגלין, אך לא ירדה לעומק המאבק האידיאולוגי הצפון בו. מתחת לפני השטח מתרחש שינוי בליכוד. מהלך זה גדול יותר ורחב יותר מפועלו של איש אחד.
מי שהיה בבנייני האומה ביום הבחירות הפנימיות יכול היה לראות שרוב מתפקדי הליכוד שחיכו בסבלנות בתור הינם משתייכים לזרם הציונות הדתית. וכן אחוז ההצבעה הגבוהה ביותר היה ביהודה ושומרון. תהליך זה מתרחש על רקע אובדן הדרך של תנועת המפד"ל, הירידה בכוחה של מועצת יש"ע ותחושה מתגברת של ניכור ממוסדות המדינה. האלטרנטיבה החדשה, של חיבור כוחות בין תנועת ההתנחלות לבין תנועת שלטון, נוטעת תקווה רעננה בציבור זה.

הליכוד עומד, כנראה, על סף ניצחון משמעותי בבחירות הקרובות. הצלחה זו עלולה להביא לצמיחת ברית של קבע בין הפלג הביטחוני של הליכוד לבין הפלג המשיחי בתנועת ההתנחלות. אך תחושת ההצלחה וההישג של תומכי ארץ-ישראל השלמה מקורה בהבנה לקויה של המציאות הפוליטית. העם יעניק את השלטון לליכוד לאור מיאוס מוחלט בשחיתות הגואה בקדימה, על סמך אמונה בזכותה של ישראל להגן על עצמה מול טרור וכן מתוך הערכה לכישוריו של נתניהו בתחום הכלכלי והביטחוני. העם לא יעניק לליכוד מנדט לשלוט מתוך אינטרסים של קידום ארץ-ישראל השלמה ותמיכה ללא סייג במפעל ההתנחלות, שכן רוב העם אינו מאמין בהרחבת ההתנחלויות, אלא בשמירה על גושים קיימים ומאמין בהקמת מדינה פלסטינית בסופו של דבר.

ככל הנראה, לתומכי ארץ-ישראל השלמה אין מה להפסיד בכניסה לברית זו, אך לליכוד יש ויש. קדימה נמצאת כיום בצומת דרכים: אם היא לא תמצא נושא שיאחד הן את הפוליטיקאים הרב-גוניים ברשימה והן את המרכז הפוליטי הישראלי תחת גג אידיאולוגי קוהרנטי – . הדבר יוביל לפירוקה והיעלמותה. זאת מאחר שמדובר במפלגה ללא מצע אידיאולוגי ותוכן פוליטי מובנה וללא שורשים בחברה. אם הליכוד ייפול למלכודת של תמיכה בלתי מסויגת במפעל ההתנחלות, תוכל קדימה למתג את עצמה כמפלגה ביטחונית אשר דואגת לאינטרסים הרחבים של הציבור ולא לאינטרסים צרים ופרטיקולריסטיים.

מיתוג מוצלח בכיוון זה יבטיח למפלגת קדימה חיים ארוכים וסיפוח של מצביעי מרכז-ימין ביטחוניסטים, על חשבון הליכוד. לטווח הארוך, יריביה של הליכוד עלולים להצליח להטמיע בציבור, כפי שהם מנסים כבר שנות דור, את התחושה שהליכוד מהווה מפלגה לא לגיטימית וקיצונית. אל לליכוד ליפול למלכודת זו.

חברים ונציגים רבים במפלגת הליכוד חשים הזדהות עם מפעל ההתיישבות ועם מצוקתם של המתנחלים – הן ברמה המוסרית והן ברמה האידיאולוגית. תחושה זו מוצדקת ברמות רבות, שכן ציבור זה נשלח על ידי המדינה, מקיים בפועל את החלום הציוני הראשוני וסובל מיחס לא אנושי בתקופת ההתנתקות ומאז. כמו כן, אף מפלגה לא ששה לוותר על מצביעים פוטנציאליים.

לכן אל לליכוד להתנער לחלוטין מהמתנחלים ובוודאי לא להופכם לאויביה. יש מקום בליכוד, שהיא מפלגת שלטון רחבה לדעות רבות ומגוונות, אך יש להילחם בפיתוי הטמון בתמיכה ללא סייג במתנחלים. על הליכוד לגנות בכל תוקף גילויים של אלימות וסרבנות בימין הקיצוני, ובו בזמן להגן בחירוף נפש על ההתנחלויות כאשר היא נתקלת בשרירות לב ויחס משפיל מצד בתי המשפט והתקשורת כלפיהם. עליה להגן על ביטחונם הפיזי של המתנחלים מבלי לתמוך באידיאל חסר-הפשרות של ארץ ישראל השלמה.

כך הליכוד ישמור על מקומו כמרכז-ימין וכביתו הטבעי של המצביע הישראלי, שרוצה לשמור על ביטחון ישראל, אך מוכן להתפשר בשעת הצורך, שהרי מצביעים אלה מהווים את רוב רובו של הציבור.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

דנון: ברק יכול להצטרף למפלגתו של לפיד מאת: אלי חזן

אריק זיו ויזר

האם מרכז הליכוד יתנגד לנתניהו

אריק זיו ויזר

תוצאות בחירות בסניף הליכוד עכו למועצת העיר בחירות 2018

אריק זיו ויזר

החגיגה הגדולה של ישראל יעקב /טובה מעוז

אריק זיו ויזר

פורום חדש בליכוד : פורום גליל והעמקים

אריק זיו ויזר

סילבן בחוץ שטייניץ באוצר

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן