21.1 C
תל אביב
17 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

עשרות אלפי ניצולי שואה יקבלו קצבאות מממשלת גרמניה

בעקבות סדרת פגישות בין המשרד לענייני גמלאים לבין משרדי הרווחה והאוצר בגרמניה סוכם כי עד סוף שנת 2010 תיקבע הדרך למתן קצבאות לניצולי שואה, שהוכרו כעובדי גטאות תחת כיבוש נאצי. במשרד לענייני גמלאים מעריכים כי עלויות הקצבאות והתשלום הרטרואקטיבי מוערכות בכחצי מיליארד יורו.

המשרד לענייני גמלאים, בראשות סגנית השר ד”ר לאה נס, הוביל בחודשים האחרונים משא ומתן בין ממשלת ישראל לבין ממשלת גרמניה בנושא יישומו של “חוק עובדי הגטאות”. חוק זה חוקק בפרלמנט הגרמני בשנת 2002 וקבע כי ניצולי שואה, אשר עבדו בגטאות תחת כיבוש נאצי, זכאים לקצבה חודשית וכן לתשלומים רטרואקטיביים. מועד התשלום הרטרואקטיבי נקבע ליולי 1997. יצוין, כי על פי נתוני המוסד לביטוח לאומי ועל-פי נתונים אשר התקבלו מגרמניה הוגשו למעלה מ-60,000 תביעות ע”י ניצולי שואה מכל העולם, מהם כ-25,000 תביעות של ניצולים ישראליים הזכאים לקבל קצבה לפי חוק זה. במהלך השנים האחרונות נדחו מעל ל-93% מהתביעות שהגישו ניצולי שואה בישראל על ידי הרשויות הגרמניות. ביהמ”ש העליון בגרמניה החליט ביוני 2009 כי טענות הניצולים (אשר נטענו במשך 7 שנים) צודקות, ויש להכיר במכלול התנאים אשר עברו עליהם בזמן עבודתם בגטו כתנאים המקנים זכאות לקבלת הקצבה החודשית.

לפני מספר ימים הגיעה לגרמניה משלחת ישראלית בראשותו של מנכ”ל המשרד לענייני גמלאים, אהרון אזולאי, ובהשתתפות סמנכ”לית המוסד לביטוח לאומי אילנה שרייבמן ומנהל בכיר של האגף להשבת זכויות ורכוש יהודי במשרד לענייני גמלאים אהרון מור. במטרה לפעול להסרת החסמים השונים בפני יישום “חוק הגטאות” ומכאן להביא לתשלום קצבאות מיידי, חברי המשלחת נפגשו עם נציגי ממשלת גרמניה, וביניהם: מנכ”ל משרד האוצר, מנכ”ל משרד הרווחה, יו”ר הביטוח הפנסיוני והפקידות הבכירה של משרדים אלה.

הסיכום של הדיונים נחשב להישג עבור עשרות אלפי ניצולי שואה, החיים בישראל, ולא קיבלו עד כה את הקצבאות המגיעות להם מגרמניה: חודש דצמבר 2010 הוגדר כיעד לסיום כל התהליך של תשלום פנסיות חוק הגטאות; בעוד כשלושה חודשים (חודש יולי) תיערך הערכת מצב על התקדמות התהליך; נציגי ממשלת ישראל יהיו חברים בועדת המעקב הציבורית הגרמנית אחר חוק הגטאות. במשרד לענייני גמלאים מציינים כי הישג חשוב נוסף שהושג הוא החלטת המוסדות הגרמניים על תשלום רטרואקטיבי של ארבע שנים אחורנית.

ד”ר לאה נס, סגנית השר לענייני גמלאים: “המשרד לענייני גמלאים דואג למיצוי זכויותיהם של ניצולי השואה, החיים בארץ. מכאן, החלטתי להוביל סוגיה זו מול ממשלת גרמניה ולהביא להסרת החסמים הביורוקרטים, המונעים מניצולי השואה את זכאותם על פי החוק הגרמני“.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ריבלין עושה הסטוריה :לראשונה יכהן נציג ישראל כסגן נשיא האסיפה הפרלמנטרית הים תיכונית

אריק זיו ויזר

רגב : לעצור הכספים לרשות. עכשיו!

אריק זיו ויזר

ח”כ בצניעות : אקוניס והרכבת

אלי חזן

וועדת הפנים של הכנסת תקיים ביום שלישי סיור בהר הזיתים

אריק זיו ויזר

אקוניס “ציפי נעלמה- בע’ ונאלמה בא’ “

אריק זיו ויזר

מליאת הכנסת אישרה סופית: יום לאומי לציון העלייה לארץ

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן