32.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
זאב בן יוסף

סערת סער כסימפטום לעתיד הליכוד

נתניהו עדיין יכול לעצור את ההידרדרות של הליכוד במדרון אם יחזיר את הכוח ששלל ממוסדות התנועה ומפעילי השטח

 

 

 

לא רק סערת סער מזעזעת היום את הליכוד. הביטוי הקולע ביותר למה שמתחולל היום במפלגת השלטון הגיע לאחרונה דווקא ממי שנחשב לאחד מיריביו המרים ביותר של נתניהו, סגן יו"ר הכנסת ח"כ משה פייגלין, שבכל פעם מפתיע בעמדות מקוריות פורצות דרך. אותו פייגלין שכבר הודיע שיתמודד שוב על ראשות הליכוד, אמר בראיון לרדיו כי לנתניהו יש הישגים מרשימים בניהול ענייני המדינה. מי שמכיר את האיש יודע שפיו וליבו שווים ולעולם לא יאמר משהו שאיננו מתכוון אליו. ובאותם ימים ממש השליך שר הפנים גדעון סער את הפצצה בכנס אליו הגיעו אלפי תומכים והודיע על פסק זמן מהחיים הפוליטיים. כל זה איננו מקרי.

 

מנהיג יחיד – רק בדיקטטורה

 

עובדה היא – גם היא איננה מקרית – שכל אלה ששמותיהם מוזכרים כמתחרים-בכוח על ראשות הליכוד, בזמן או אחרי נתניהו, מקושרים וקשורים היטב לפעילי השטח. חוץ מסער ופייגלין, גם לדני דנון, לישראל כץ ולסילבן שלום יש קשר הדוק עם השטח ופעיליו. אלה אותם פעילים אותם מנסה נתניהו להשתיק ולהרחיק מעמדות כוח והשפעה את פעילי השטח המרכזיים מזה כשמונה שנים, מאז חזר לראשות הליכוד ב-2006. כל הסניפים וכל מוסדות המפלגה שותקו בהדרגה עד שנאלמו כליל. נשאר רק המותג נתניהו, שאכן הצליח להשיג הישגים מדיניים וכלכליים משמעותיים, אבל מפלגה במשטר דמוקרטי איננה יכולה להתקיים בטווח הארוך רק על סמך כוחו של מנהיג יחיד. עליה לישען גם על צוות הנהגה מבטיח וגם על פעילוּת של פעילים בשטח. ראינו מה קרה למי שניסה לעשות כמעשה נתניהו, כמו ברק, אולמרט, רפול, טומי לפיד, וגם גוללם של יאיר לפיד וליברמן עשוי להיות כזה. רק בדיקטטורה יכול מנהיג להסתמך על כוחו בלבד. דמוקרטיה דורשת ביזור כוחות חכם מהמרכז לפריפריה.

 

תסכול בהנהגת הליכוד ובשטח

 

זו הסיבה האמיתית למה שקורה בליכוד בשנתיים-שלוש האחרונות. המנהיגות המבריקה שמאפיינת את הליכוד אולי יותר ממפלגות אחרות, שרים שהוכיחו כושר ביצוע ומקוריות, כמו כחלון, כץ, סער, סילבן שלום, ארדן – כולם חשים תסכול נוכח שלטון היחיד הטוטלי של יו"ר מפלגתם. יחד איתם חשים תסכול כזה גם חברי כנסת המגלים יכולת מדהימה כמו דנון, פייגלין, לווין, אלקין, רגב, הסובלים מהנתק שיזם נתניהו עם פעילי השטח. אומנם לאחרונה יוזם יועצו הפוליטי החדש של ראש הממשלה קובי צורף מפגשים עם פעילים, אבל זה נראה מעט מידי ומאוחר מידי.

 

 

לעצור ההידרדרות במדרון

 

 

כל עוד לא יחליט יו"ר הליכוד להפוך את הקערה על פיה, להקצות משאבים לפעילות בסניפים, להחזיר למרכז הליכוד את כוחו ולהפעיל כהלכה, באורח משמעותי ומעשי, את מוסדות הליכוד – מפלגה לאומית ליברלית חשובה זו מתחילה להידרדר במדרון של התפרקות ואובדן אמון ציבורי.

 

לא מאוחר מידי למנוע תהליך זה ואף להפוך אותו. הכול תלוי בבנימין נתניהו. עם ישראל ממתין להחלטתו.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הקפיטליזם הדואג לחלשים

אריק זיו ויזר

סליחה שהרוב הדומם ניצח

אלי חזן

שַעַטְנֵז הקפיטליזם החזירי

אלי חזן

בעיית החֵרות האישית והלאומית

אלי חזן

מקור התעצמות הטֶרור הבינלאומי

אלי חזן

האם הליכוד יגיע לשלטון?

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן