24.1 C
תל אביב
18 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

סמים קלים – בעד ונגד

דוד אוחנה על פתרון ביניים לשאלת לגליזציה של סמים קלים 

 

 

 

אם צריך להציג את הצד היותר ליברלי במפלגה, דווקא משה פייגלין עונה על ההגדרה. אחת המטרות הייחודיות שלו היא לאפשר לגליזציה של סמים קלים, וביום שבת הקרוב נציין את יום הקנאביס הבינלאומי. לכבוד היום הזה, ולאור הדיונים הבלתי נגמרים בארץ ובעולם בקשר למדיניות כלפי הסמים הקלים, חייבת להישאל השאלה, האם צריך להפוך את החשיש והמריחואנה לחוקיים? האם הפתרון צבוע בשחור לבן, או שישנה דרך ביניים?

האמת, שמדובר בשאלה קשה. מחקרים הציגו שהסמים הקלים ממכרים הרבה פחות מסיגריות ואלכוהול, ובעלי השפעה אפסית כמעט על תפקוד המוח. הם גם הרבה פחות מזיקים לבריאות הפיזית והנפשית מהחומרים הנ”ל, וכמובן משמשים כאמצעים רפואיים למחלות רבות, כגון סרטן, פרקינסון וטרשת נפוצה, ואף אובחנו כמשככי כאבים יעילים במיוחד. עם זאת, כיום קיים קושי רב להשתמש בו לצרכים אלו בארץ, בעיקר מחשש לזיופים כאלה ואחרים.אם תשאלו אותי, המדינה חייבת להגמיש את החוקים כך שיהיה קל יותר לאנשים שצריכים את החומרים הללו להשיג אותם. ניתן לפתוח חנויות אקסקלוסיביות למריחואנה רפואית, או לפחות לאפשר למכור אותה בבתי מרקחת כתרופה לכל דבר (ממש כמו מורפיום).

השאלה הקשה יותר היא האם צריך להפוך את הסמים הקלים לחוקיים לחלוטין? העמדה האישית שלי היא מאוד אמביוולנטית – מצד אחד, חוסר הלגאליות של החומרים גורמים לייבוא לא חוקי כשהמקור המרכזי מגיע מהגבולות, כשהשמועות על הזרמת כסף לארגוני טרור מטרידות מאוד. ובואו לא נשלה את עצמנו, מאות אלפי אנשים בארץ מעשנים כך או כך, ואולי דווקא החוקיות של הסם והנגישות אליו היא זאת שתוריד את הביקוש העצום אליו. מצד שני, עלולה להתפתח במדינה תרבות שלמה סביב הסם – החל מתיירות של סמים, ועד ייצוא של החומרים ע”י ארגוני פשע מישראל לכל העולם. אפילו בהולנד אסור למכור לתיירים את החומר בגלל הבעיה הזאת. אבל הדבר שהכי מפחיד אותי הוא שהעישון יהפוך לנפוץ ע”י בני נוער, שללא ספק צעירים מידי להתמודד עם החומרים האלו, וגם בהנחה שאסור יהיה למכור את החומר לנערים מתחת לגיל 18, עד כמה באמת החוק ייאכף? בטווח הקצר, ובוודאי בטווח הארוך, הסם יהיה נגיש לבני נוער, בדיוק כמו האלכוהול (שבגלל חוסר האכיפה הפך למגפה של ממש אצל בני הנוער בארץ).

הפיתרון האישי שלי הוא פיתרון ביניים. יש צורך להקל, כאמור, על האנשים שבאמת צריכים את החומר ולחסוך מהם דרך ארוכה ומייגעת עד להשגתו, אך יש צורך בפיקוח מתמיד מחד, ולהטיל סנקציות קשות על המזייפים מרשמים או המוכרים את החומר בצורה בלתי חוקית מאידך. עם זאת, כאדם מאמין (וקצת שמרן), אני מתנגד נחרצות ללגליזציה טוטאלית של הסם, גם בגלל כל הסיבות הנ”ל, וגם בגלל שארץ הקודש לא צריכה להפוך לארץ שמוכרת בעיקר בגלל אובר ליברליזציה של הנושא הזה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

נבחרי הליכוד זוכרים את בגין – סגן השר איוב קרא

אריק זיו ויזר

משמעות החוק הפולני

רז גרנות

שמאל/ימין, מצא את ההבדלים

נרי אבנרי

לא ימין – לא שמאל. מפא”י

מעיין סמון

מירי רגב, שרת הביטחון

אריק זיו ויזר

וועדת אדמונד לוי – “מפת דרכים” להחזרת יו”ש לדרך המלך

אלי חזן
דילוג לתוכן