20.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
יוסי אחימאיר

נוסחת פז לעשייה מדינית/מאת: יוסי אחימאיר

מהי עשייה? מהי עשייה מדינית? מהי עשייה מדינית של ראש ממשלה בישראל? התשובה לכל השאלות האלה, כשהיא ניתנת בפי איש שמאל, או אליבא דפובלציסט (שמאלני ) מצוי, היא אחת – נסיגה, פינוי יישובים, הסכמה למדינה פלשתינית ונסיגה לקווי 67.
אם זוהי העשייה כולה בעיני – למשל – יעל פז-מלמד ("מעריב", 13.9.09), כי אז היא צודקת: ראש הממשלה השביעי יצחק שמיר "לא עשה" דבר בתקופת כהונתו. שמיר, כמי שראה מכאן (כלומר, מכס ראש הממשלה) אותם דברים שראה משם (יש, מסתבר, גם חיה כזאת), לא עשה בשש-וחצי שנות כהונתו שום מהלך שנגד את מצפונו האידיאולוגי. הוא עמד מול כל הלחצים מבית ומחוץ ולא הסיג את ישראל מ"מ אחד.  
ראש הממשלה שמיר לא היה מוכן לנקוט אותה "עשייה" אומללה, שביצעו אחר-כך יורשיו בתפקיד: יצחק רבין ז"ל, אריאל שרון ואהוד אולמרט – לאמור, קבלת התכתיבים הערביים אם בהסכם אוסלו המסוכן ואם במהלך ההתנתקות האסוני. שני מהלכים שהביאו עלינו אלימות ושפיכות דמים, אך לא קירבו אותנו כהוא-זה לשלום המיוחל.
ומעניין: דוקא ראש הממשלה שקדם לשמיר, מנחם בגין ע"ה, שהסיג את ישראל מכל שטח סיני בהסכם השלום עם מצרים, חיזק תמיד את שמיר – בשיחותיהם הפרטיות שהתנהלו בדירה שברחוב צמח 1 בירושלים – ב"אי עשייתו", לאמור: באי-ויתוריו על שטח כלשהו משטחי יש"ע. שניהם הסכימו: על חלקי מולדת היסטורית (מה שאין כן חצי האי סיני) אין מוותרים, גם לא בהסכם שלום.
אוטנומיה לפלשתינים – כן, ויתורים טריטוריאליים – לא ולא.
"אי העשייה" של שמיר בתחום הטריטוריאלי לא החלישה את ישראל. נהפוך הוא: הן הערבים והן מדינות המערב למדו לכבד את האיש, להעריך את עמדתה האיתנה של ישראל בתקופתו. יתר על כן, הידיעה על עמדותיו הקשוחות של שמיר לא מנעה ממדינות ערב מלבוא אל שולחן המו"מ עימו, במדריד תחילה ובשיחות הדו-צדדיות לאחר מכן.
"אי העשייה" של שמיר היתה עמדה של מדינאי אמיתי, מן הזן שאין לנו יותר, אף כי גב' פז-מלמד מייחסת לראש הממשלה נתניהו דפוס התנהגות דומה. יש אכן יסוד לתחושה, שבדברו על "שתי מדינות", כוונת נתניהו היא לאוטונומיה לפלשתינים בגירסה קרובה לזו של בגין ושמיר.
שמיר האיש ש"לא עשה"? – הצחקת אותנו, יעל פז-מלמד. שנות שמיר הן שנות העלייה הגדולה הן מבריה"מ לשעבר והן מאתיופיה. שנות שמיר הן שנות כינון היחסים עם 30 מדינות לפחות (בהן סין והודו). שנות שמיר הן שנות שיפור הכלכלה והגברת הצמיחה. שנות שמיר הן שנות השפל של אש"ף וכל אירגוני הטרור. שנות שמיר הן שנות הגברת הביטחון ושיקול הדעת יוצא-הדופן שהופעל במלחמת המפרץ. שנות שמיר הן חיזוק האחדות הפנימית.
מעטות הן הדוגמאות לעשייה ברוכה ואמיתית שכזו ב-61 שנות המדינה. נכון, בדבר אחד לא הצטיין יצחק שמיר – בטיפוח יחסי ציבור לעשייתו. אבל זה באמת היה הדבר הכי פחות חשוב לאיש, או-טו-טו (י"ד חשון) בן 94, שמזה 17 שנה איננו בשלטון.
בפתח השנה החדשה, נאחל לעצמנו כי זו תהא שנת עוצמה מדינית-רוחנית. נקווה שראש הממשלה נתניהו – הגם שאיננו "סלע איתן" כיצחק שמיר – יגלה מנהיגות ומדינאות יהודית-ציונית אחראית וזהירה כדוגמתו. שיהיה יורש נאות למורשתו הציונית של יצחק שמיר, שלא הפובליציסטית הבכירה (שמאלנית, אלא מה?) מ"מעריב", אבל רבים בציבור, לעומתה, אינם מסתירים געגועם לשנותיו כמנהיג האומה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

אור בקצה המינהרה /מאת:יוסי אחימאיר

אריק זיו ויזר

בגבור ההסתה מבית /מאת:יוסי אחימאיר

אריק זיו ויזר

הצדקה ל"נובל" על חשבון ישראל

אריק זיו ויזר

תזכורת למתמודדים: חוקת הליכוד /מאת:יוסי אחימאיר

אריק זיו ויזר

ציפי – אולי בפעם הבאה /מאת:יוסי אחימאיר

אריק זיו ויזר

צאתך לשלום, ג'ורג' בוש /מאת:יוסי אחימאיר

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן