18.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות ליכודניק ספרים

נאמן למקורות – אלי חזן על האוטוביוגרפיה של פרופסור יעקב נאמן

אלי חזן סבור שאסור לפחד ממערכות חוק שחוטאות לתפקידן ושדרך פרופסור יעקב נאמן אפשר ללמוד הרבה על המערכות המעוותות בישראל

סביר להניח שיש לא מעט אנשים כשם שהיה יעקב נאמן ז"ל : מצוינים, ציונים ללא ציניות, ערכיים ובעיקר יוצאי דופן בחברה בה חיו. האוטוביוגרפיה שכתב נאמן ויצאה לאור מספר ימים לאחר מותו היא אוטוביוגרפיה שיכולה להיחשב כבנאלית : עשיתי את הבלתי ייאמן, הקמתי יש מאין, הסתפקתי במועט, הגעתי להישגים, תרמתי, השפעתי, שיניתי.

בדרך כלל, אנשים שכותבים סוגה כזאת של ספרות רוצים שנזכור אותם בצורה הכי חיובית שיכולה להיות. אלא שנאמן באמת היה כזה וללא שמץ של ציניות. יותר מכך, דמותו ואישיותו משמשות כהשראה ויש כל כך הרבה דברים ללמוד ממנו.

הספר כתוב בצורה כרונולוגית : חזרה אל שורשי משפחתו דרך תחנות חייו בשילוב של תורה ועבודה אך גם גמילות חסדים והרבה ציונות, למעשה המון. החל מילדותו דרך שירותו בגולני, לימודיו בחו"ל עד לקבלת תואר פרופסור למשפטים, הקמת הרצוג, פוקס נאמן – אחד המשרדים המצליחים בארץ, שירותו כמנכ"ל משרד האוצר ולאחר מכן כשר אוצר ומשפטים בממשלות ישראל.

אחד הדברים הבולטים בספר הוא האישיות הצנועה של נאמן: הוא התייחס לכל אדם באשר הוא אדם ותמיד בא לשרת את העם והארץ. בלא מעט מקרים יכול היה לעשות הון כאדם פרטי אך העדיף לוותר ולשרת את הציבור במסגרת השירות הציבורי. אלא שנאמן שונה מהאישים שציינתי בכמה היבטים : בניגוד לאחרים הוא נרדף על ידי מערכות שאפשר להחשיבן כמושחתות או לפחות לא מוסריות שלא לומר מוטות. בניגוד לאחרים, פוליטיקאים מימין ומשמאל, ראו בו אורים ותומים והוא נחשב בעיניהם למקצוען. הוא היה בין מקימי הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר אילן ועבד כמתמחה של מרים בן פורת. הוצע לו להיות שופט עליון בגיל מאוד צעיר אך הוא סירב משום שלא סבר שהוא מתאים. על כל זאת מסופר בספר ומרתק לקראו זאת.

יותר מכל, מהווה נאמן דוגמא לתדמיות ולאמרות שנאמרו על אנשים ואין להם שום קשר למציאות. נאמר על נאמן שהוא היה זה שניסח הסכם בין רה"מ נתניהו לרעייתו שרה ב – 1993 בעקבות פרשת הקלטת הלוהטת. הסיפור הזה נטע שורשים בקרב קהלים רבים בישראל. אך הסכם כזה לא היה ולא נברא וגם נאמן מדגיש זאת בספרו. הדבר לא יפריע למתנגדי ראש הממשלה להפיץ שקרים כנגדו ואין כמו מקרה נאמן על מנת להוכיח ההיפך ולהפריך טיעונים חסרי ביסוס.

אלא שראוי להתמקד בתפקידן הקלוקל הל הפרקליטות ושל התקשורת בנושא נאמן : עם כניסתו לתפקיד שר המשפטים לאחר ניצחון נתניהו ב – 1996 הוא נרדף בצורה מעוותת על ידי מערכות שלטון שאמורות לשרת את הציבור אך פוגעות בו אנושות. לא רק עדנה ארבל – פרקליטת המדינה שחטאה לתפקידה אלא בעיקר היועץ המשפטי לממשלה מיכאל בן יאיר שהצהיר בצורה מאוד וולגארית באירועים סגורים תוך שימוש במילים מאוד לא ראויות, אותן לא אציין כאן, שהוא יפגע בנאמן הפשיסט. נעזוב לרגע את העובדה שנאמן היה רחוק מפשיזם וייצג את היהדות שראוי להתגאות בה. מי שתבעה אותו הייתה רות דוד : הסתבר בדיעבד שגם ארבל וגם בן יאיר וגם רות דוד הם אנשים בעייתיים. נאמן זוכה במשפט לחלוטין.

אך אירוני לראות את תפקידה של התקשורת מאותם ימים : אמונה במלאה בגרסת ארבל, דוד ובן יאיר וזלזול מלא בנאמן. המציאות כפי שראינו הראתה את חפותו של נאמן ולכן חשוב להבין את הסיפור דרך עיניו והאוטוביוגרפיה הזאת מאפשרת לנו להבין זאת בצורה ראויה.

"אל תירא עבדי יעקב" הוא שם האוטוביוגרפיה. נדמה לי שהמורשת שהוא משאיר אחריו עבורנו היא לא  להפגין יראה אל מול התקשורת ומול אלו שאמורים לשרת הציבור אך למעשה חוטאים כנגדו.

 

יעקב נאמן, אל תירא עבדי יעקב, הוצאת משכל, 2017.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

משלחת הליכוד תתארח בקרוב בגאורגיה

אריק זיו

אליקים העצני על יום השואה

אלי חזן

בין 18 המשפחות למנהלים הגדולים

אלי חזן

השבועה

אלי חזן

עו"ד חיה תמר הר-פז בהרצאה בפני "חזון לאומי" על לאומיות פמיניזם ותמורות חברתיות במדינת ישראל

אלי חזן

השלום העוצמתי

חיים פוזן
דילוג לתוכן