19 באפריל 2024
ליכודניק
אלי חזן

מצפן משאל העם

נתניהו מפתיע לטובה: משאל עם על הסכם מדיני המתמקד בעתיד השטחים עשוי לחזק את המורשת הדמוקרטית של ישראל.

 

פורסם ב NRG

ההתנתקות מרצועת עזה הייתה אחד הרגעים השנויים במחלוקת בהיסטוריה הפוליטית הקצרה של מדינת ישראל. לא רק שראש הממשלה דאז אריאל שרון התנער מאמרתו “דין נצרים כדין תל אביב”, אלא גם שהוא התנער ממחויבותו לכבד את משאל מתפקדי הליכוד, אשר בסופו של דבר שללו ברוב מוצק את המהלך.

משאל עם? בן-גוריון ודאי מתהפך בקברו / ח”כ אבי דיכטר

שרון לא היה הפוליטיקאי הראשון שחזר בו ממחויבויותיו. על מנת לאשרר את הסכם אוסלו ב’ השנוי במחלוקת נעזר ראש הממשלה יצחק רבין בתמיכתם הקונטרוברסלית של חברי הכנסת אלכס גולדפרב וגונן שגב, שנבחרו לכנסת על סמך מצעה הימני של תנועת “צומת”. אין ספק כי מקרים אלו העלו את רמת אי האמון של העם בנבחריו.

אנו נדרשים לסוגיה דומה גם בימים אלו כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו ניגש למשא ומתן מדיני מכריע לגבי עתידה של מדינת ישראל. חשוב להדגיש כי ראש הממשלה לא ראה בעין יפה  הקמת מדינה פלסטינית וכך האמינו רוב מצביעיו. ואולם, הוא נאלץ לחייב את הרעיון בנאום “בר אילן” לאחר לחץ אמריקאי כבד, תוך שהוא מבין את גודל האחריות המוטלת עליו, בייחוד במצב בו ישראל עומדת בפני בידוד בינלאומי עם משטר שאמור להיות בן ברית אבל הוא בעצם משטר עוין. מאידך גיסא, נקט נתניהו עמדה בלתי מתפשרת זמן רב לפני בחירות 2009 כאשר חזר ואמר שהוא איננו מתכוון לשלוט על הפלסטינים.

“לבירינת פוליטי חדש” הוא תיאור אותנטי למצב שנוצר והוא מחייב מציאת נוסחה שתיישב את הסתירות העולות ממנו. בהקשר זה, מצא יו”ר ועדת הכלכלה ח”כ אופיר אקוניס פתרון יצירתי בדמות משאל העם, וראוי כי נבחן אותו ברצינות.

הצעה שמוכיחה את מחויבות ראש הממשלה לעם

אמת. בישראל מעולם לא נערך משאל עם אולם דומה כי הוא מתאים בדיוק למצב הנוכחי, שהוא לא רק פלונטר פוליטי כי אם מעמד היסטורי העוסק בעתידו של  שטח מרכזי שמעולם לא הוסדר מעמדו הלאומי והבינלאומי הקבוע. הנה כי כן, מי שירצה יוכל לראות במשאל עם מעיין מצפן לפיו יקבל העם הכרעה על רקע מערכת פוליטית לא יציבה, אשר רבים מנבחריה מבטיחים דבר אחד ועושים ההיפך. משאל עם על הסכם מדיני המתמקד בעתיד יהודה ושומרון עשוי לחזק את המורשת הדמוקרטית של ישראל, להחזיר האמון בדמוקרטיה ולחזק את הקשר בין העם לנבחריו. אין ספק כי במקרה זה הדמוקרטיה תגיע לשיאה כדמוקרטיה ישירה שבה התושבים ייבחרו בעצמם וללא מתווכים את גורל עתידם. 

ח”כ יוחנן פלסנר מהאופוזיציה טען כי “יוזמת משאל העם מסוכנת לדמוקרטיה וכי

הבאת הסדר מדיני היא עוד דרך של נתניהו להתחמק מגילוי מנהיגות ולהימנע מקבלת הכרעות”. טיעון זה הוא טיעון מגוחך שכן ההכרעות הרבות שנתקבלו כאן בשקר פוליטי מקורם. ראו למשל הבטחתו של רבין לפני בחירות 92′ לשמור על הגולן. זהו אותו רבין שהתחייב לאחר מכן לנסיגה מלאה במהלך המו”מ עם הסורים. או למשל, הבטחתו של אהוד ברק לפני בחירות 99′ לשמור על ירושלים מאוחדת. זהו בדיוק אותו אהוד ברק שהתחייב לנסיגה ממזרח העיר לאחר מכן במהלך “ועידת קמפ דיוויד” השנייה.

מתברר, אפוא, כי תמיכתו של ראש הממשלה ביוזמתו של ח”כ אקוניס מוכיחה דווקא את מחויבותו העמוקה לדמוקרטיה ואמונתו באזרחי מדינת ישראל כי רק הם יקבעו את העתיד הטוב עבורם. בדיוק בשל זאת יהיה נכון לקרוא ליוזמה “מצפן משאל העם”.

הכותב הוא מסטרנט בחוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

שטייניץ, יובל שטייניץ, שר האוצר

אריק זיו ויזר

מס לא ראוי מאת: אלי חזן

אריק זיו ויזר

איבדה את ההגמוניה

אלי חזן

דה האתרוגיזציה של נתניהו – אלי חזן

אריק זיו ויזר

הדמוקרטיה חזקה מהסרבנות

אלי חזן

לזכור את רצח העם הארמני

אלי חזן
דילוג לתוכן