19.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

מפלגות הימין הפופולארי באירופה : מה שאתם צריכים לדעת

לאחרונה התייחס  נשיא המדינה, מר ריבלין, בסדרת ראיונות לתקשורת המקומית והבינלאומית, לנושא יחסי ישראל ומפלגות הימין באירופה, וקרא להחרימן. אז בואו נחשוב על כך שוב.

 “לא רואה בעין יפה את ההתקרבות של גורמי ימין בישראל לגורמי ימין גזעניים באירופה שמטיפים לשנאת זרים” אמר כבוד הנשיא.
משרד החוץ שלנו, המגבה עמדה זו של הנשיא ריבלין, שולל באופן  גורף הכרה של ישראל באותן מפלגות ימין אירופיות. אלא שגישה כוללנית וחסרת פניות זו כלפי ״מפלגות הימין באירופה״ לוקה בחסר ומסבה נזק ליחסי החוץ של ישראל, בפרט לאור העובדה שמפלגות השלטון ברוב מדינות אירופה, הכשרות בעיני משרד החוץ שלנו, מנוקרות עד עוינות כלפי ישראל. די אם נזכיר כי בשנים האחרונות נקלעה ממשלת ישראל למשבר חריף ביחסיה עם ממשלות אירופה החל מ״הגדולה שבידידי ישראל ״, קרי גרמניה, וכלה בשבדיה, רחמנא ליצלן..
הנה כי כן, על משרד החוץ להבחין בין מפלגות הימין כיום באירופה ולהתייחס בעיקר לסוגית היחסים במישור הבילטרלי-לאומי. שכן, מאחורי המונח הכוללני ״מפלגות הימין באירופה״ , מסתתרות מפלגות בעלות היסטוריה, אידיאולוגיה וקווי מדיניות שונה מאחת לרעותה.
אתמקד כעת בארבע מפלגות הימין, שהן מהבולטות, וחברות בסיעה משותפת בפרלמנט האירופי, ומשרד החוץ הישראלי מחרימן, קרי:
1) מפלגת החופש האוסטרית, בראשות היינץ-כריסטיאן שטראכה.
2) מפלגת החופש ההולנדית ,בראשות חירט ווילדרס
3) מפלגת החזית הלאומית מצרפת, בראשות מארין לה פאן
4) מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה, בראשות פראוקה פטרי.
ניתוח פרטני והשוואה בין מפלגות אלו, מן הראוי שיתמקד במספר תבחינים, אותם אפרט להלן:
 
תבחין ההווסדות
מפלגת החופש האוסטרית נוסדה ב 1956 ובמשך 30 שנה – עד 1986 – נחשבה למפלגת מרכז לאומית ״נורמלית״. המפלגה היתה במהלך שנים אלו שותפה קואליציונית בממשלות בראשות הסוציאליסטים. חשוב לציין שעד 1986 מדינת ישראל, דהיינו משרד החוץ, קיים יחסים תקינים עם מפלגת החופש האוסטירת. ב 1986 נבחר יורג היידר להנהגת המפלגה שהפכה עד מהרה למפלגת ימין שמפריחה מדי פעם סיסמאות לאומניות מקוממות וחסרות רגישות כלפי קורבנות השואה. ב 20055 לאחר הדחת היידר, נבחר שטראכה להנהגת המפלגה ומאז הורחקו משורותיה הגורמים הבעיתיים שנותרו אחרי פרישת היידר, והודגשה מדיניות חד משמעית של מאבק באנטישמיות ותמיכה במדינת ישראל – חרף ניתוק היחסים מאז 1986 על ידי ישראל. מפלגת החופש האוסטרית איננה מתנגדת לדת המוסלמית או לבני המיעוט המוסלמי באוסטריה – אלא רק לגורמים המזוהים עם אידיאולוגי איסלמיסטית קיצונית ומהווים סכנה מוחשית לטרור ולהסתה. שטראכה טוען אמנם שלאיסלם אין מקום באוסטריה, כדוגמת הנצרות או היהדות, אך הוא מכבד את עיקרון חופש הדת בכל האמור בדת האיסלם באוסטריה. שטראכה מקבל את המדיניות של הענקת מקלט מדיני לנרדפים פוליטיים ולפליטי מלחמה – אבל טוען נחרצות שאוסטריה איננה מדינת הגירה וששומה עליה לשמר על מורשתה הלאומית והתרבותית שהיא נוצרית וגם יהודית.
הקהילה היהודית בווינה, כמוהו כמשרד החוץ הישראלי, מחרימה משנת 1986 את מפלגת החופש, אך מאז  היבחרותו של שטראכה לראשות המפלגה ב 2005 ונקיטתו בצעדים משמעותיים להרחקת כל גורם במפלגה המביעה דעות גזעניות או אנטישמיות, הולכים ורבים הקולות בקהילה היודית בווינה, הקוראים לחדש את הקשרים עם מפלגת החופש באופן פורמלי.
מפלגת החופש ההולנדית נוסדה  ב 2006 על ידי ווילדרס ומאז הווסדה הוחרמה על ידי משרד החוץ הישראלי בגלל עמדות קיצוניות ביחס לאיסלם ולמיעוטים המוסלמים בהולנד – למרות שווילדרס נחשב לידיד ישראל מובהק.
מפלגת החזית הלאומית הצרפתית נוסדה ב 1972 על ידי זאן מארי לה-פאן, כמפלגה לאומנית אנטי-איסלמית, בעלת רטוריקה אנטישמית. משרד החוץ שלנו  החרים את המפלגה מאז הווסדה  בגלל אנטישמיות ועמדות קיצוניות ביחס לאיסלם ולמיעוטים המוסלמים. ב 2011 נבחרה הבת, מארין לה-פאן להנהגת המפלגה, אשר התרחקה מכל גילוי של אנטישמיות בשורות מפלגתה ולאחרונה אף הדיחה את אביה מחברות במפלגה, בעקבות הערות אנטישמיות שהשמיע. אמנם התנגדותה של לה-פאן לאנטישמיות חד משמעית, אך יחסה למדינת ישראל מאופק עם נטייה לשמור על עמדה ״מאוזנת״ בכל הקשור לסכסוך הישראלי-פלסטיני.
 מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה נוסדה ב 2013 ופיתחה אידיאולוגיה התמכת בפרישה מהאיחוד האירופי ומתנגת לאיסלם בגרמניה. כיום מונהגת המפלגה על ידי פראוקה פטרי הפועלת נמרצות למאבק באנטישמיות ולהעמקת הקשרים עם מדינת ישראל, כולל הרחקת חברי מפלגה המשמיעים דעות אנטישמיות.  המפלגה זוכה לפופולריות רבה בגרמניה, ואף על פי כן, משרד החוץ שלנו מחרים את המפלגה.
תבחין הניצחון בבחירות קרובות
בכל האמור בסיכויי מפלגות הימין הללו לנצח בבחירות הכלליות בארצותיהן, להרכיב או להצטרף לקואליצית ממשלה עתידית, הרי שהתמונה ברורה למדי.
הולנד: חירט ווילדרס עתיד, על פי הסקרים, לזכות את מפלגתו בנצחון מרשים בבחירות הכלליות שתערכנה בשבע הבא בהולנד. למרות זאת, סיכוייו להרכיב ממשלה מאד קטנים. זאת הן בשל ריבוי המפלגות בהולנד והתפלגות של תוצאות הבחירות, והן בשל התנגדותן הגורפת של כל המפלגות מלהצטרף לקואליציה עתידית עם מפלגת החופש, על רקע מדיניותה הקיצונית כלפי האיסלם ובני המיעוטים המוסלמים.
צרפת: למרות הפופולריות  הרבה לה זוכה מנהיגת החזית הלאומית, מארין לה-פאן, במערכת הבחירות לנשיאות צרפת שתערכנה במאי הקרוב, הרי שסכוייה לנצח בסיבוב הבחירות השני ולהפוך לנשיאת צרפת מאד קטנים.
גרמניה: מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה צפויה לעבור בפעם הראשונה את אחוז החסימה בבחירות הכלליות שתתקיימנה בגרמניה בספטמבר השנה, אך סיכויי המפלגה להכריע את הבחירות או להפוך לגורם בעל משקל אלקטורלי משמעותי, או להצטרף לקואליציה בממשלה הבאה של גרמניה קלושים ביותר.
אוסטריה: מפלגת החופש זוכה בשנים האחרונות לפופולריות רבה בקרב הציבור באוסטריה. זאת הן על רקע עמדת המפלגה בנושאי האיחוד האירופי, הן על רקע זרם הפליטים המוסלמים ששטף את המדינה בשנה וחצי האחרונות, והן על רקע הקריזמה של שטראכה.
יש לקחת בחשבון שבאוסטריה קיימות 4 מפלגות עיקריות לאורך השנים: מפלגת הסוציאליסטים, מפלגת העם השמרנית, מפלגת הירוקים ומפלגת החופש. רוב שנות הרפובליקה האוסטרית השנייה (לאחר מלה״ע השניה) שלטו ממשלות בראשות הסוציאליסטים. בראשות העיר ווינה עומד כל השנים ראש עיר סוציאליסטי.
מפלגת החופש זכתה בבחירות האזורית האחרונות לעירית ווינה-רבתי בהישג אלקטורלי מרשים, בהגיעה למקום השני (למרות העובדה שהבירה נחשבת לאדומה מבחינת הבוחרים). כמו כן זכתה המפלגה להישגים מרשימים בבחירות האיזוריות האחרונות במדינות המחוז בורגנלנד ואוסטריה-תחתית וכתוצאה מכך הפכה לשותפה קואליציונית בממשלות האזוריות. אחת השותפויות עם המפלגה הסוציאליסטית והאחרת עם מפלגת העם השמרנית.
בבחירות אשתקד לנשיאות אוסטריה, עמדה המפלגה על סף ניצחון היסטורי, אך למרות העובדה שלא זכתה לבסוף בסיבוב השני בניצחון המיחול, מדובר בכל זאת בהישג גדול, שהרי הפסידה בהפרש קולות זעום, בשעה שכל שאר המפלגות חברו באופן גורף לתמוך במועמד היריב.
הבחירות הכלליות תערכנה באוסטריה, ככל הנראה בסתיו השנה. הסקרים , ללא יוצא מן הכלל, מצביעים על כך, שמפלגת החופש האוסטרית ושטראכה אישית מובילים בתווך שבין 30 – 34%.לעומתם הסוציאליטים לא עוברים את סף 25% ואילו השמרנים רק 21%. לפיכך קיים סכוי גבוה שמפלגת החופש תזכה בבחירות ויוטל עליה להרכיב ממשלה. הן הסוציאליסטים והן השמרנים מתנגדים באופן עקרוני להיות שותפים של מפלגת החופש בממשלה הבאה.
הנה כי כן, ההסתברות ששטראכה יעשה היסטוריה ויהיה הקנצלר הראשון של אוסטריה מטעם מפלגת החופש – גבוה.
לית מאן דפליג, אפוא, שמשרד החוץ הישראלי נדרש לאלתר לשינוי באשר למדיניותו כלפי מפלגת החופש האוסטרית בראשות שטראכה, ולהשבת מצב היחסים כפי ששררו עד 1986. גישת משרד החוץ, לפיה ישראל ל תנרמל את היחסים על מפלגת החופש עד אשר נשיא הקהילה היהודית בווינה יאשר זאת, שגויה לחלוטין. סרוב נשחא הקהילה לנירמול היחסים נובע מטעמים אישיים ומשקולים זרים.
– המפלגה לא גזענית ולא שונאת זרים
– המפלגה נאבקת בעקביות באנטישמיות
– המפלגה מכירה ללא עוררין וללא טריביליזציה בפשעי הנאצים והשואה.
– המפלגה תומכת ללא עורין בישראל לאורך כל השנים מאז 2005 ומצביעה בעד ישראל בעקביות הן בפרלמנט הלאומי האוסטרי והן בפרלמנט האירופי
– המפלגה נאבקת בחוק סימון המוצרים של האחוד האירופי נגד ישראל, ותומכת באופן גלוי בהתישבות יהודית ביהודה, שומרון ובעת הירדן.
– המפלגה בעלת סכוי מאד משמעותי לנצח בבחירות הכלליות הקרובות באוסטריה ולהרכיב או להיות שותפת קואליציה ממשלתית בכירה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

רבותיי, חברי הקבינט, ההיסטוריה חוזרת שום דבר לא אבד, לא נשכח

אריק זיו ויזר

“הליכוד זה הבית שלי”

עד כאן ! לא את ירושלים

אריק זיו ויזר

לבנת הטעיה

אלי ורד חזן

פריימריז 2012 – תוצאת מחצית

אריק זיו ויזר

התכנית להזדמנות שווה לפריפריה

נועם מועלם יוסף
דילוג לתוכן