21.1 C
תל אביב
27 באפריל 2024
ליכודניק
יומן פוליטי

מי שלא רצה את ברק, קיבל גם את ברק וגם את מופז

השפעה או הכרעה? 


המצב הוא כזה : ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחרר, ממש כך, מעול הצורך ברוב בממשלה ולפיכך הוא הולך לבצע בדק בית עוד היום.

בקרב הפרשנים הפוליטיים  החלו כבר ההערכות כי נתניהו בונה מפץ גדול כאשר הוא יגבש מסביבו את הליכוד, ברק ומופז להליכה משותפת לקראת הבחירות הבאות. נתניהו הולך לבצע את מעשה שרון אלא שהוא הולך לעשות זאת בצורה גדולה יותר. הרבה יותר. 

מוכרחים לזכור כי עוד לפני שנחשף מהלך הקמת ממשלה רחבה, רחבה מאוד – אפילו הגדולה בהיסטוריה, המצב הקדימה היה מצב של כאוס. חברי כנסת בסיעה העמידו עצמם למכירה בזיל הזול לסיעות אחרות. לכן,  מעכשיו נפתחות מספר אופציות למפץ הגדול של הפוליטיקה הישראלית.


 

מוביל ולא מובל

נתניהו יבחן את האופציות ויפתיע שוב כפי הנראה.
צריך לזכור כי נתניהו, מהרגע שהפך למנהיג הליכוד, עבר ממצב של מנהיג נגרר למנהיג מוביל.

הוא הוכיח מנהיגות כבר בעת הבחירות המקדימות לכנסת ב – 2006 בעת הפילוג של קדימה
 כאשר הכריח אז את שרי הליכוד להניח מכתבי התפטרות ערב הבחירות של עצמם הזעם של השרים היה רב והוראה פגעה להם במיקום בבחירות.

מיד לאחר הבחירות המקדימות נתניהו הלך למהלך של ביטול המרכז בליכוד ובחירות בקרב המתפקדים .


 

אחרי הבחירות הכלליות ב 2006 כאשר הליכוד הוכה עם 12 מנדטים קם עליו סילבן כאופוזיציה בליכוד. לא חלף שבוע מבלי שסילבן תקף את נתניהו,  עד אשר נתניהו שלף בחירות מקדימות באוגוסט בעת שאף אחד לא חיכה נתניהו היכה. סילבן אשר הבין כי הוא לא יכול לנצח הודיע כי הוא לא מתמודד.  ומי שהתמודדו מולו היו משה פייגלין ודני דנון אז יו”ר הליכוד העולמי. לאחר נצחונו כבר היה ברור מי הבעל הבית בליכוד.

וכאן מהלך בוגר של שיתוף עם הנסיכים אשר היו יריביו בעבר, לקראת הבחירות הכלליות נתניהו ביצע ביחד עם רובי רבלין את החזרת דן מרידור ובני בגין להנהגת הליכוד.

 

בעת הבחירות המקדימות נתניהו ראה כי ראש מנהיגות יהודית נכנס למקום ה – 20 ובמהלך משפטי דחק אותו למקום ה 37 בליכוד.


 

בעת נסיונה של לבני להקים ממשלה דאג נתניהו מאחורי הקלעים לנטרל את יכולתה להקים ממשלה. מיד לאחר הבחירות הצליח נתניהו לגבש מסביבו את השותפים ולמרות שלבני קיבלה מנדט יותר היא לא הצליחה להקים ממשלה ונתניהו הקים ממשלה חזקה. ספק אם  הייתה בישראל ממשלה שלא הפסידה, מהותית, הצבעה במהלך הכהונה שלה. ממשלת נתניהו השנייה לא הפסידה.

מיד לאחר הבחירות היה צריך ללכת לועידה בליכוד. נתניהו, אשר הבין כי הזמן לא טוב לו, הלך לאחר מאבקים משפטיים למהלך של דחיית הועידה בשנתיים , מהלך זה הצריך רוב של 2/3 והוא שוב עשה את הלא ייאמן וזכה לאמון.

נתניהו הפתיע את המערכת הפוליטית בנאום בר אילן, זהו נאום אשר בו הצהיר על ההסכמה ל – 2 מדינות לשני עמים. כאשר השותפה בקואליציה, מפלגת העבודה, החלה להתערער ונשמעו קולות פרישה,שוב ביחד עם ברק, בוצע מהלך של פילוג בעבודה, והקמה של סיעה חדשה בכנסת עצמאות. בכך חיזק את הקואליציה שלו.


 

באביב שעבר כאשר ברקע הפגנות ברחבי הולם המוסלמי, נערך קמפיין שהודיע כי ספטמבר יהייה שחור מבחינה מדינית. כל הפרשנויות דיברו על כך שהפלסטינים הולכים למהלך באו”ם ומדינת ישראל תיחלש מדינית. דובר על צעדות של מיליונים לעבר הגבולות של מדינת ישראל ואולם נתניהו שוב הצליח להוביל מהלך נגדי שבו סירס את המהלך הפלסטיני ובנאום מבריק באו”ם .
שוב זכה בנקודות זכות למרות שהיה אחרי קיץ קשה של הפגנות מחאה. העם בישראל החל לשנות מגמה ולתמוך בו ומאז ספטמבר נתניהו נמצא בעלייה בקרב הציבור, ובאוקטובר כאשר החזיר את גלעד שליט נתניהו הצליח לקבע את מעמדו הפוליטי : נתניהו בודד בצמרת ואין מי שמתאים להחליף אותו!


 

מנהיגת קדימה צנחה בסקרים עד שמופז החליף אותה כעת. 

נתניהו, אשר ראה כי מעמדו איתן בקרב הציבור, החל ליצור מצב של לקיחת היוזמה לידיו לגבי מהלך של הקדמת הבחירות. לבני אשר הודיעה במפלגתה כי היא לא רוצה בחירות מקדימות, נתניהו הודיע על בחירות מקדימות בליכוד בחודש ינואר, לבני נאלצה להיגרר לפריימריז מוקדמים  ועכשיו זו הייתה שאלה של זמן מתי יוכרז על בחירות.

מיד עם נצחונו של מופז על לבני החל מופז לתקוף את נתניהו. נתניהו, אשר ראה לפניו כי היציבות של ממשלתו מעורערת [גבעת האולפנא,חוק טל, תקציב המדינה], החל מהלך של הקדמת הבחירות וסימן אותם כבר לאוגוסט אם כי בסוף התקבע על  4 בספטמבר . הבחירות הללו תפסו את מפלגת קדימה בחולשותה, הסקרים ניבאו לקדימה תוצאה חד סיפרתית, והיו אף הערכות שקדימה לא עוברת את רף חמשת המנדטים.

חברי קדימה כבר החלו מאחורי הקלעים לנסות לסחור במנדטים שלהם כיחידת מימון.

וכאן בדקה ה – 90 נתניהו שוב הוביל מהלך מפתיע של הקמת ממשלה עם קדימה אשר שותפות זאת יכולה לקבע את ממשלתו ביציבות עד נובמבר 2013.

ההשלכות של המהלך של הברית עם מופז והמראות של השתוללות פעילי הימין בליכוד עלולות להביא למפץ גדול במדינה, כאשר שלושת המנהיגים מקימים מפלגה משותפת לקראת הבחירות הבאות וכך מתנתק נתניהו מחיבוק הדב של הימין בליכוד והולך למהלך של הקמה מפלגת מרכז גדולה שבסיסו חברי סיעת הליכוד.

אין ספק כי נתניהו לא מתכונן לתת לקבוצות שהובילו את הביזיון בוועידה להכריע אותו ואת חברי הסיעה. בכיר בליכוד אמר : “מי שהיה אחראי למהומה ישלם. עכשיו ברור כי נתניהו הולך למהלך של צמצום הכוח של המחנה האידאולוגי”. הבכיר הוסיף ואמר ש”נתניהו מעריך מאוד את חברי הסיעה שפעלו בכנסת, גם את אלה שהפגינו עצמאות, ובשיחות סגורות אמר כי היה רוצה לראות את כולם בכנסת הבאה, זאת קבוצה טובה וחזקה שהוכיחה את עצמה”.
יש מצב שנתניהו מחזיק בכיסו מספר אופציות למפץ פוליטי חדש : האופציה הטבעית ביותר היא הגעה להסכמה של איחוד מפלגות עם קדימה והטמעת מתפקדי קדימה בליכוד. אופציה אחרת היא נטישת בסיסי המפלגות והקמה של מסגרת משותפת והליכה משותפת בבחירות הבאות של נתניהו ,ברק ומופז.

אופציה נוספת היא הרגעת השטח בליכוד, הגעה להסכמה בנושאים שיעלו בוועידה, כאשר לא תעלה האפשרות של מרכז מצביע לחברי הכנסת, וניהול משא ומתן עם מנהיגי הכיפות בליכוד – קבוצת מנהיגות, קבוצת שבח שטרן,קבוצת דגן וקבוצת אפי איתם כאשר סדר היום יהיה ברור ומוסכם.
מצב זה הוא האופציה האחרונה שתמנע את נתניהו מלעשות מעשה שרון. צריך רק לזכור כי ועידת הליכוד מזכירה את ישיבת המרכז של ניתוק המיקרופונים לשרון [למרות שיש טענות כי שליחי עומרי עשו זאת]. אך התוצאה היא דומה : הציבור רואה ולא מאמין שונדליזם כזה נמצא במפלגת השלטון.


 

ומשהו אקוטי נוסף : נתניהו חייב לבצע סדר במנהלת הליכוד. הבכיר בלשכת נתניהו אמר שלא יעלה על הדעת שאנחנו נראים בציבור כמי שלא יכולים לנהל את המפלגה. חייב להיות פתרון מסודר. אם צריך להחליף את המנכ”ל אז כדאי שישבו איתו וידאגו לו, הרי לא יעלה על הדעת שנזרוק אותו. כפי הנראה גדי מיצה את עצמו, גדי ניווט את הליכוד בשעות הכי קשות שלו ויש לזכור כי גדי אריאלי יגיש למי שיחליף אותו מפלגה ללא חובות כאשר המפלגות האחרות נמצאות בגירעונות  של עשרות רבות של מליונים (קדימה מעורכת בחוב של 80 מליון ש”ח והעבודה מוערכת בחוב של 130 מליון ש”ח)
לכן חייב נתניהו לבצע מהלך שיסגור פינות ולמצוא לגדי פתרון.
לאחר שלשכת ראש הממשלה עברה טלטלות, מאז ששלום שלמה עזב את הלשכה, יש לציין כי הצוות שנמצא היום נראה מאוד מתואם ומשלב ידיים בעבודה למען נתניהו. בסביבת נתניהו הרבה זמן לא היה צוות שעבד ביחד כמו בתקופה האחרונה. אנו זוכרים כי בתקופות האחרות היה כל הזמן בלגן ולא היה מענה לפניות של חברים. עכשיו נראה כי הלשכה בראשות גיל שפר מתנהלת טוב, השילוב שלו עם גבי קדוש היועץ הפוליטי ופרח לרנר, המתאמת בכנסת, הוא שילוב מנצח.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הבלתי מעורבים

אריק זיו ויזר

ניחוחות אוסלו

אריק זיו ויזר

כחלון אלטרנטיבה חברתית

אריק זיו ויזר

רז הוציא את הגז

אריק זיו ויזר

חשיפה : בוגי – השיחה האחרונה לפני ההתפטרות

אריק זיו ויזר

פרקליט או ג’נטלמן

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן