20.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

מהותו של חוק השבות

אם שכחנו למה קיים חוק השבות ומה הצידוק המוסרי שלו הרי שד"ר דניאל גלילי מזכיר לנו 

 

מדעני מדינה ישראלים טוענים כי קיים פער בין העקרונות האוניברסליים של זכויות האדם המאפיינים את הדמוקרטיה הליברלית לבין ההעדפה שנותן חוק השבות ליהודים בכל הנוגע לנתינת אזרחות. דוגמא לכך בתקשורת ההמונים בישראל היא בהתבטאותו של פרופ' אמיר חצרוני שאמר כי "אין חוק גזעני יותר מאשר חוק השבות".

בהקשר זה, נאמר כלפי ישראל כי היא מפעילה מדיניות של אפרטהייד. משמע, מדעני המדינה מהארץ ומחו"ל עדיין מחשיבים אותה כמדינת אפרטהייד מכיוון שקיים אצלה חוק השבות המפלה אנשים לא-יהודים מהאפשרות של קבלת אזרחות ישראלית. וזאת למרות כי הוסכם ע"י מדעני המדינה שישראל משקיעה מאמצים כבירים כדי ליצור שיוויון הזדמנויות וחירויות אזרחיות לכל האזרחים במדינה ללא הבדל של דת, גזע או מין.

על פי כן, פרופסורים למדע המדינה ומשפטים מישראל המחזיקים בעמדה פרו-ציונית, חשבו על טיעון שיוכל להסביר את מהותו של חוק השבות ולנסות להסביר כי מהותו ורקעו הרעיוני לא נבע מתוך רצון ליצור אפליה בין קבוצה אתנית אחת לשנייה.

הטיעון העיקרי הינו כי חוק השבות לא מהווה אפליה לבני דתות אחרות, אלא מהווה אפליה מתקנת לעם היהודי. הטיעון משתמש בהסבר היסטורי הטוען כי בכל תולדותיו של העם היהודי בגולה אחרי חורבן בית שני, הוא נדד מארץ לארץ ללא בית והרבה פעמים כניסתו נדחתה לארצות מסוימות ו/או נכנס ואף גורש בהמוניו, בין אם גורש ע"י מדיניות מכוונת של הממשל המקומי ובין אם גורש בעקבות פרעות שבוצעו בו.

ולכן, העובדה כי יש מדינה אשר מקבלת בזרועות פתוחות כל יהודי באשר הוא לתוך מדינה ונותנת לו עם הגעתו זכויות אזרחיות מלאות מעצם הווייתו כיהודי, מבטאת רצון לתקן עוול היסטורי שקרה לעם היהודי כולו בגולה שהתאפיין בחוסר מתן זכויות אזרחיות בסיסיות על רקע אתני ודתי.

דוגמה לכך אפשר לראות במאמרו של פרופ' שלמה אבינרי בעיתון "הארץ" ב-25.10.2012:

"כשם שהאפליה המתקנת האמריקאית בתחום החינוך תיקנה עוולות היסטוריות נוראות כלפי השחורים, כך תיקן חוק השבות עוול מחריד, שהביא לרצח של מיליוני יהודים בתקופת השואה (גם של סבא וסבתא שלי), משום ששום מדינה לא היתה מוכנה לקלוט אותם, וגם ארץ ישראל המנדטורית היתה סגורה בפניהם. "

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הטעויות של ארז תדמור

ד"ר אפרים אבן

תחליף בדיקה למי שפיר

אריק זיו ויזר

עסקת החליפין הרעיונית הקשורה בברזל

אלי חזן

בליכוד זועמים: נתניהו לא בונה בשטחים

אלי חזן

שובה של אמריקה גרסת טראמפ

אמיתי שיף

יש לחקור את ציפי לבני בחשד לניגוד עניינים

אריאל אילוז
דילוג לתוכן