19.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
יומן פוליטי

לפיד תפס טראמפ

כחלון לא בקומבינה, יציבות ותקציב, עידן חדש בתחבורה, דמוקרטיה מתגוננת מול טראמפ וסנדרס, קבוצה צעירה ומשמעותית, חוטובלי צריכה להתנצל אראל סגל, עוזי יאירי 40 שנה

מפלגת המרכז חוזרת?
ללא ספק עוד ספין שיכול להלחיץ את סביבת נתניהו, רק נשאלת השאלה האם ילכו יחד לפיד, סער, ליברמן וכחלון?  קשה להאמין .
סער מאמין שהוא ורק הוא צריך להיות ראש ממשלה ובכל מקרה סער לא מוכן להיות מספר 2 , הרי אף אחד לא זוכר את הסגן של בר כוכבא. 
לפיד, גם הוא כמו סער מסתכל בראי ומאמין שרק הוא ואין בלתו. 
ליברמן הוא היחיד שניתן למקם אותו בכל רשימה כמספר 2 או 3 . ליברמן איבד את היכולת להנהיג והוא רק יכול להיות כרטיסן באוטובוס של לפיד.
כזכור, בממשלה הקודמת היו לליברמן  5 שרים ו 13  חברי כנסת שאת רובם החליף כמו גרביים. לאחר שהפיל את הממשלה ופינטז על 18 מנדטים ואולי שהוא עוד ירכיב ממשלה, מה שנותר מהפנטזיה זה כנסים עם לפיד. ברית השרים הכושלים.
הביזיון הגדול הוא של לפיד, כי בעוד ליברמן מונע מנקמנות אישית, לפיד מוכר את בוחריו: מתחנף לחרדים וחובר לאיש הימין הכי קיצוני, ליברמן, שברור שבהשוואה אליו נתניהו והליכוד הרבה יותר קרובים למצביעי לפיד.
אבל מה ניתן כבר לצפות ממי שביטל את הפריימריז במפלגתו בחשכת הלילה כמו אחרון הדיקטטורים?

 


כחלון חי את החלום הפוליטי

 

כחלון הוא לכאורה המפתח.
כיום כחלון מכהן כשר האוצר ולמפלגה שלו יש עוד שני משרדי ממשלה משפיעים.
כחלון חי את החלום הרטוב שלו כאיש ציבור.
הרי כחלון עוסק בתחום הכלכלי-חברתי, וכיום יש לו השפעה חסרת תקדים על הכלכלה בכלל ועל תחום הדיור בפרט.
רבים שוכחים, כי כחלון הוא איש ימין ונמנה עם מתנגדי ההתנתקות, כך שמבחינה מדינית וביטחונית לא צריכה להיות לו בעיה עם נתניהו ויעלון, ההיפך הוא הנכון.
הלחץ המופעל על כחלון קשור לניסיון להכניס אותו למחנה שונאי נתניהו, לשכנע אותו לזנוח את השפעתו רק בכדי למלא את רצונם החולני של שונאי נתניהו, לזנוח את מחויבותו הציבורית עבור האינטרס של אותם שונאים.
האם כחלון קרוב יותר לליברמן הימני קיצוני, או ללפיד שנכשל כשר אוצר בתחום שחשוב לכחלון?
רוב מצביעי ותומכי כחלון הם אנשי ימין\ליכוד, אז מדוע שייקח סיכונים ויביא לממשלת שמאל שתגרום למרמור בקרב תומכיו הטבעיים?
כחלון לא יפיל את הממשלה כל עוד הוא יכול להשפיע, ולכן לכחלון יש אינטרס שהקואליציה תצליח, כחלון צריך זמן בכדי להציג את ההצלחות של פעולותיו בתחום הכלכלי.


נפתלי בנט במחנה הלאומי?

 

בכל הציר הזה יש תפקיד לנפתלי בנט שמשחק זמן רב בציר של אלו שפועלים להפלת ממשלות הליכוד. בנט נמשך לציר הזה משנאת נתניהו והייתה לו אחריות להפלת הממשלה הקודמת (חוק ישראל היום) וכמעט לאובדן שלטון הימין.
האם בבית היהודי ימשיכו לאפשר לבנט לסכן את שלטון הימין ולחזור על משגה 1992 ולהקמת ממשלת אוסלו? ימים יגידו.


דרוש תקציב תלת שנתי

 

האם יהיה תקציב דו שנתי? זה סעיף מוסכם בהסכם הקואליציוני, אבל יש האומרים שכלכלית הוא לא טוב, וזאת שאלה חשובה: במדינת ישראל אין יציבות פוליטית, והיעדרה של יציבות גורם נזקים כלכליים ולבחירות תכופות הגורמים נזקים כלכליים אדירים.
לתקציב שמאפשר יציבות פוליטית יש תרומה כלכלית, ולכן היה טוב אם יהיה תקציב תלת שנתי, עד סוף 2019, כך הממשלה תכהן כהונה מלאה: הרווח הכלכלי מיציבות פוליטית ומבחירות במועדן עולה על החסרונות שבתקציבים שנתיים, זה הרע במיעוטו.


דמוקרטיה מתגוננת

 

לאחר שנים שהעולם המערבי עבד לפי כללי הדמוקרטיה אנו עדים לתהליכי התפוררות פנימיים דמוקרטיות. 
מה שהחל באירופה נמשך בארה”ב. לאורך השנים גם מפלגות הימין והשמאל המסורתיים, אשר ההבדלים בניהם עברו טשטוש והשמאל והימין האנרכיסטי היו בשוליים עכשיו  כשאירופה המתאסלמת אנו עדים לתהליך של הקצנה. 
השמאל הקיצוני בונה על בוחרים מוסלמים שיעלו אותו לשלטון והימין על הפחד מהאיסלאם ובצדק.
מבחינת מדינת ישראל אין ספק שהיא צריכה לחבור לימין באירופה מול שמאל אנטישמי בכל צורה.
ארה”ב אנו רואים התפוררות: אל הפוליטיקה המפלגתית המרכזית  נכנסו שני שחקנים אנרכיסטים  הרוצים להגיע לעמדה של האיש החזק בעולם.
פעם היינו אומרים כי לא משנה מי יגיע בסופו של דבר הוא יגלה אחריות.
אבל אחרי אובמה הקיצוני, שאין ספק שהמדיניות שלו יצרה מזרח תיכון לא יציב והוא אחראי על עליית דאעש, הרי שהקיצוניות הפכה להיות המיינסטרים.
כשאנו רואים את טראמפ וסנדרס, אנו מבינים את גודל הסכנה לדמוקרטיה.
אצלנו יש טראמפים קטנים כמו ליברמן ולפיד, שניים שמוכרים הכל לציבור מבלי שיהיה בסיס למה שהם אומרים.
לפיד פתאום התחפש לפייגלין ימני קיצוני ומתחנף לחרדים, אך הרשימה שלו מראה שהוא שמאל. קרין אלהרר, עופר שלח, יעל גרמן, יעקב פרי, אלו מייצגים דעות הקרובות למרצ.  וליברמן? ליברמן סתם גנב מנדטים שאין ערך למילה אחת שלו..
ולכן השילוב של השניים נותן אחלה טראמפ.


עידן חדש במשרד התחבורה

 

לאחר מינוי עידן פרץ לתפקיד רמ”ט משרד התחבורה, הודיע השבוע השר כץ על מינוי ח”כ לשעבר ציון פיניאן ליועצו הפוליטי. המינוי אומנם מפתיע, אך הוא מראה כי שר התחבורה לא שוכח את אלו שהלכו אתו במשך שנים. ללא ספק מינוי מצוין שעוד יוכיח את עצמו.


חלוקת תפקידי שרים

 

נראה כי נתניהו נמצא בעמדת המתנה בעוד יש הממתינים לחלוקת התיקים.  יש מאבק על תיק הכלכלה, ומנגד המאבק על מינוי השרים.
ברור שהנגבי ימונה לשר בקרוב, אך לא ברור לאיזה תפקיד בדיוק.
סגן השר איוב קרא הודיע לראש הממשלה כי הוא רואה את עצמו מועמד להיות שר בממשלה, לטענתו נתניהו צריך לאמץ את הסכם הרוטציה שבו אקוניס צריך לפנות את הכיסא וצחי יחליף אותו. איוב קרא אמר שהוא נחוש וצריך להיות שר.
השרה מירי רגב רואה את עצמה כמי שצריכה לקבל את תיק הכלכלה, כי היא בכירה ונמצאת בצמרת הרשימה.
השני שרוצה את תיק הכלכלה הוא השר יריב לוין; יריב התקרב מאוד בקדנציה הזאת לנתניהו. בכל מקרה כל סבב בעת הזאת יגרום לזעזועים בסיעה הליכוד.


צעירים בפריימריז הבאים

 

אלירן גפסו, משה בן זקן, מושיקו פסל ויצחקוב.  לא צריך להמר כי הם בדרך להתמודדות. מושיקו פסל ירוץ על משבצת הצעירים, משה בר זקן ירוץ על משבצת השפלה, יצחקוב ירוץ על משבצת מישור החוף, ואלירן גפסו ירוץ במשבצת הגליל. 
ברור שלא כולם ירוצו בסיבוב הבא עד הסוף, אבל חלקם ירוץ בוודאות וגיבוש שלהם יביא תוצאות. תרשמו את השמות ועוד נראה מי מהם יתברך לכנסת הבאה.


ניר ברקת מסתבך

 

לאחר רעש גדול ופרסומים התברר כי ניר נפל כמו טירון, כאשר מבקר המדינה כבר פנה אליו לקבל פרוט לגבי מקור הכסף לקמפיין ההתפקדות שהוא עושה. יש בשאלת המבקר עודף טהרנות אך מנגד היה ניר צריך לחשוב מראש על התנהלות שלו, ואיך כן ללכת למפקד. עכשיו ניר צריך לעשות חישוב מחדש כמו בוויז, רק בזמן שניר פעל יש בליכוד מפקד גדול. ועכשיו שומעים כי המתנחלים מתחילים להבין כי כוח ההשפעה שלהם הולך ומצטמצם, והנה מגיעות טענות של אלה שמאז תחילת שנות האלפיים ניהלו מפקדים גדולים בתוך הליכוד. עכשיו הם מתלוננים על מפקדים של האחרים, מה שברור כי ככל שמספר המתפקדים בליכוד יגדל ויעבור את סף המאה ושלושים אלף כך יקטן כוחם של הקבוצות המאורגנות, הכוח פשוט התפזר. המפקד עושה רק טוב לליכוד.


אראל סגל והצביעות של שפיר

 

סתיו שפיר מיללת על סאטירה רק כשהיא עוסקת בה. פתאום מפריע לסתיו סאטירה שיש בה מיניות עליה, אך היכן הייתה סתיו שפיר כאשר הייתה סאטירת על פוליטיקאיות אחרות? איפה היו כל אלה כאשר בשידור חי הפרשנוני שמעון שיפר לעג לחברת כנסת ברקו וכינה אותה בהמה? ולכן כל ההתנפלות של צדקניות מהשמאל נראית כל כך עלובה וההצטרפות של חוטובלי הייתה מיותרת ומגוחכת.

סגל לא צריך להתנצל על סאטירה או על בדיחה, מי שחופש הביטוי הוא נר לרגליו שימשיך לתמוך בכל סאטירה מימין ומשמאל.


40 שנה לנפילת עוזי יאירי

 

השבוע ארבעים שנה לנפילתו של עוזי יאירי, אחד הלוחמים הדגולים בתולדות ישראל.
עוזי יאירי נולד ברמת גן ב-31 ביולי 1936, בנם של חביבה וברוך יאירי. בהיותו בן שנתיים עברה משפחתו לחולון. מתוקף תפקידו של אביו ב”הגנה”, עברה המשפחה לגור בשכונת מולדת שבגבול חולון–בת ים, ובמסווה של בית חרושת לעורות הפעילו סליק ענק וערכו בו אימוני נשק. יאירי הכיר מנעוריו את השימוש בנשק להגנה, וספג את הלהט להשתייך ללוחמים. במרץ 1955 התגייס לצה”ל לשירות בנח”ל, התנדב לצנחנים לגדוד הנח”ל המוצנח‏. בצנחנים עבר מסלול הכשרה כלוחם וקורס מ”כים חי”ר. בהמשך עבר קורס קציני חי”ר. עם סיום הקורס מונה למפקד מחלקה בצנחנים יאירי לחם במבצע קדש, ושירת תחת פיקודו של מוטה גור. לאחר מכן המשיך ושימש בתפקידי פיקוד בחטיבה, בין היתר שימש כמפקד פלוגה בנח”ל המוצנח‏

ביוזמתו של דב תמרי, מפקד סיירת מטכ”ל, עבר יאירי לשרת בה, כסגנו של תמרי. יצא ללמודי כלכלה באוניברסיטה העברית בירושלים, וסיים אותם בהצטיינות. בשנת 1967 קיבל יאירי את הפיקוד על סיירת מטכ”ל. יאירי פיקד על הסיירת במשך שלוש שנים, בין היתר במלחמת ששת הימים, בה פיקד על מבצע מיוחד במצרים‏. תחת פיקודו נערכו מבצעים רבים של הסיירת, בהם הפשיטה על נמל התעופה של ביירות ב-1968 (מבצע תשורה). בשנת 1969 יצא יאירי לארצות הברית, ללימודים בבית הספר לפיקוד ומטה של הצבא האמריקני, וכן סיים שם קורס טיס צבאי. עם חזרתו ארצה מונה לסגן מפקד חטיבת הצנחנים. בינואר 1971, השתתף כאחד ממפקדי הכוחות, בפשיטת צה”ל ללבנון במבצע “ברדס 20″‏. לאחר מכן מונה לראש לשכתו של הרמטכ”ל חיים בר לב.

ב-1972 הועלה יאירי לדרגת אלוף משנה והתמנה למפקד חטיבת הצנחנים הסדירה והוביל אותה באימונים ובלחימה. בעת שערך את אימון החורף של חטיבת הצנחנים הטיל עליו קצין חי”ר וצנחנים ראשי, תא”ל עמנואל שקד לפקד על מבצע ברדס 54-55. אף על פי כן לא הפסיק יאירי את אימון החטיבה, כי אם בחר נבחרת מן היחידות בחטיבה והוביל אותה במבצע‏[7]. יאירי פיקד על החטיבה במהלך מלחמת יום הכיפורים. ביום העשירי למלחמה הוטלה עליו המשימה לטהר את החווה הסינית מחוליות נ”ט, שעל-פי המודיעין היו פזורות בשטח. יאירי שלח לביצוע המשימה את גדוד 890, בפיקודו של יצחק מרדכי. הוא ידע שהמודיעין לפעולה לקוי, וכי אין אפשרות לקבל סיוע אווירי, אך לא הייתה בידיו ברירה אלא לצאת למשימה. הגדוד נקלע למארב, ובסיומו נספרו 38 חיילים הרוגים וכמאה פצועים‏

האבדות שנגרמו במלחמה הקשו על יאירי לשוב ולתפקד כרגיל, ותחושת האשמה בנוגע למותם של חייליו לא עזבה אותו. יש האומרים כי לקה בהלם קרב. הוא ביקש לסיים את תפקידו כמפקד חטיבה, וביצע מספר תפקידי מטה באגף המודיעין בהם סגן ראש חטיבת המחקר למודיעין ומבצעים. ב-5 במרץ 1975 השתלטו מחבלים על מלון סבוי בתל אביב והחזיקו בבני ערובה. יאירי הגיע למקום חמוש בנשקו האישי, למרות שלא היה אמור ליטול חלק בפעולת הפריצה. ארבע חוליות של סיירת מטכ”ל פרצו פנימה, ויאירי החליט להסתער בעקבותיהם. הוא נהרג מירי מחבל שלא נהרג במהלך הפריצה. בפעולה זו נהרגו לוחם נוסף, איתמר בן דוד, ושבעה בני ערובה‏.
עוזי יאירי, לוחם למען קוממיות ישראל, יהי זכרו ברוך.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הפריימריז בליכוד : הפסדו של הסרקזם

אריק זיו

אימת הנגבי בליכוד

אלי חזן

ההונאה של ארדן אין ביטול האגרה

ישראל היום המהפך השני

אריק זיו ויזר

שני צדדים לליברמן

אריק זיו ויזר

האחים של בנט

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן