23.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

להרים דגל חדש

כל ישראלי שעיניו בראשו הלא מבין ששוויון בנטל השירות הצבאי אין ולא יהיה. מתווה פלסנר, חוק טל,מתווה יעלון –  כולם טלאים, "קומבינות" שנועדו לפייס את זועקי הגעוואלד מכאן ומכאן ולא מהווים פתרון אמיתי לשבר העמוק הזה בעם.

 

הרי לא יעלה על הדעת שאזרח מסוג א' יהיה מחויב על פי חוק בשירות חובה בצבא בגיל 18 ואזרח אחר ייהנה מהקלות משמעותיות על רקע אמונתו ולא יתגייס, או יתגייס באיחור רב ולשירות מקוצר. ואם כבר מתגייס – החיילים החרדים לא משרתים באותו צבא בו משרתים החילונים/דת"לים – הם נהנים מצבא דה לוקס- בלי תורנויות, עם שכר נאה ועם מסלולים אטרקטיביים. שוויון זה לא.

זועקי ה"שוויון" מתעלמים מהעובדה הפשוטה שזהו ערך שלא באמת ניתן ליישם באופן מושלם. הרי  בלי קשר לחרדים – יש בנות, יש ערבים – לא יכול להיות שוויון. וגם בין המתגייסים הלא אין שוויון בין לוחם בגולני לבין שק"מיסט בקריה. שוויון לא יכול להיות ולא יהיה לעולם, והדמוגרפיה רק תגרום לו להפוך יותר ויותר חמקמק – הלא כבר היום למעשה חוק גיוס חובה חל רק על כ50% מבני ה 18. אנחנו הופכים למדינה בה המיעוט מגויס בכפייה לשירות צבאי.

אין ספק שיש בכך צורך כמובן, כולם מכירים את המציאות הביטחונית של מדינת ישראל שמחייבת צבא גדול, עם מאגר כוח אדם נרחב לבחור ממנו. אין כרגע ברירה אלא להמשיך בגיוס חובה נרחב – אבל חשוב להבין גם שאין סיכוי באמת לגייס חרדים ובטח שלא ערבים באותם תנאים בשם ה"שוויון בנטל" הזה שכולם מדברים עליו. שירות לאומי זה פנטזיה, כדברי ח"כ פלסנר מדובר למעשה בהקמת "צבא שני" – דבר שהוא בלתי אפשרי הלכה למעשה ואין בו צורך.

פה לדעתי הליכוד שומט הזדמנות היסטורית. סאגת פלסנר-יעלון מהחודשים האחרונים מציגה את הליכוד באור בעייתי בקרב הציבור המשרת – כמעין מתווך בין החרדים לבין דורשי השוויון בנטל. הליכוד נתפס כפשרן, לא יוזם, מוותר על עקרונותיו ועל האינטרס של הציבור שלו, שלא נדבר על המחיר המוסרי של אפליה בן דם לדם, אלמנט שלא נעלם מעיני הציבור.

אני חושב שהליכוד צריך לקחת את ההגה לידיים בנושא הזה ולהוביל את הספינה. הציבור לא מטומטם. כולם מבינים שאי אפשר באמת לגייס את כולם, באותה צורה בגיל 18. צריך להחליף דיסקט ולקדם רפורמה מהפכנית בשירות הצבאי. תגמול הולם למשרתים.

אם אנחנו לוקחים כאקסיומה את העובדה שגיוס החובה לחילונים ודת"לים יהיה חייב להמשיך כמו שהוא – ראוי לשלם להם לפחות משכורת סבירה בתמורה לשירות. ולא, אני לא מתכוון לאיזה משהו סמלי אלא למשכורת אמיתית. מאיפה הכסף? הנה:

לא ייתכן שמדינת ישראל תעביר מיליונים לעידוד אורח חיים חרדי בין אם במישרין או בעקיפין ובמקביל תמשיך את מסורת התנערות הציבור הזה מנטל הביטחון והעבודה. לא ייתכן שהכספים שהמדינה מעבירה לעידוד אורח חיים חרדי, חינוך ללא ליב"ה, חיים ללא עבודה –  יבואו על חשבון אלו שאורח החיים שלהם אינו כזה – חילונים, דתיים לאומיים, משלמים מסים. בטח שלא ייתכן לתעדף את טובת העולם החרדי על חשבון טובתם של חיילי צה"ל, לא כן?

יש לבצע קיצוץ משמעותי בהעברות לחרדים  – מיליארדים לא מעטים ושימוש בכסף הזה על מנת לתגמל את המגזר הציוני, המשרת בצבא – אותו מגזר שמאוחר יותר עובד ומשלם מסים. לפחות בינתיים, כל עוד מפלגה ציונית עוד מושלת פה.

השימוש חייב להיעשות בכסף הזה – לא יועיל להעלות מסים שהוריהם של החיילים ישלמו, לא יועיל לקצץ בתקציבי חינוך, טכנולוגיה ותרבות שיפגעו במשרתים לאחר שייצאו אל שוק הלימודים והעבודה. הכסף למשרתים על פי חוק חייב להגיע מאלו שפטורים על פי חוק. קיצוץ בתקציבי עולם התורה מן הסתם גם יגביר את הטפטוף החרדי לכיוון שוק העבודה – שהוא צו השעה האמיתי לשילוב האוכלוסייה הזאת. חשוב יותר שייצאו לעבוד מאשר שילכו לצבא.

ברגע שצה"ל יתחיל לשלם משכורת לחיילים הדבר גם יחייב אותו להתייעל. כבר היום על פי האלוף במיל' גדעון שפר (לשעבר ראש אכ"א) הצבא מגייס מדי שנה כ 5000 חיילים שהוא לא מעוניין בכלל לגייס, אך מחויב על פי חוק – חיילים אלו מייצרים עבודה לשלישים, מש"קיות ת"ש ומהווים מעמסה כלכלית רצינית על הצבא. חרדי שמעוניין להתגייס – מה טוב. יתגייס וירוויח משכורת סבירה, מי יודע? אולי בכלל ישנם חרדים שיתגייסו מסיבות כלכליות.

הליכוד חייב לנצל את הזמן שנותר לו בשלטון (כי אין שום בטחון בתוצאות הבחירות הבאות) על מנת להרים דגל חדש, לשנות את השיח בנושא הזה משיח רדוד של סיסמאות של מחנה "שוויון בנטל" או "עולם התורה" לשיח חדש, פרגמטי וליברלי. להציע אלטרנטיבה אמיתית ברוחו של זאב ז'בוטינסקי שעוצמת התנגדותו לכפייה מכל סוג התחרתה רק בעוצמת החשיבות שנתן לקיומו של צבא עברי חזק ועצמאי. במקום לקדש את ה"שוויון", בואו נקדש את החירות – ונתייחס בכובד ראש לשלילתה של זו לטובת חובת שירות צבאי.

יש למצוא את עמק השווה – ולא – לא בין אלי ישי לשאול מופז, אלא בין לאומי לליברלי. הלאומי מחייב גיוס חובה לציבור הציוני, הליברלי מחייב לפחות לתגמל את המשרתים בצורה הוגנת.

 

רועי עידן, 34
איש טלוויזיה
פעיל בפורום "מנוף" – פורום חשיבה לאומי ליברלי, וממייסדי הליכודניקים החדשים.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

איך נפלו גיבורים…. או לחילופין קינת עיתון הארץ על אובמה

אריק זיו ויזר

לא שוביניזם ולא ניאו נאציזם

אריק זיו ויזר

הגברת נתניהו צודקת

אריק זיו ויזר

דרך המלך להתנהגות חברי ליכוד

אלי חזן

פרשת תולדות – מערכת של אהבה ושנאה בין אחים מתחילה בהורים

אלי כהן

"הסחר הסודי"

מנדי ספדי
דילוג לתוכן