30.1 C
תל אביב
23 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

לא אם כל ההפרטות/מאת:ח”כ כרמל שאמה

הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל תפרק את מפלצת הבירוקרטיה ותוזיל את מחירי הדירות אם נפזר את עשן המאבק הפוליטי שאפף את אישור הרפורמה, ניתן לראות בבירור את יתרונותיה: ראשית, בהפיכת אזרחי המדינה לבעלים מלאים של דירותיהם ועסקיהם והסרת חסם ראשי מפני ייעול וצמיחת שוק הנדל”ן והמשק. אין ספק כי הרפורמה תסיר אבן רחיים מעל צוואר המשק ותאיץ תהליכי פיתוח במשאב הבסיסי ביותר לכל פעילות אנושית. שנית, בהקמת רשות מקרקעין, שתתמקצע ותתמקד בשיווק קרקעות ביעילות לפי צרכי המשק במהירות ובגמישות הנדרשת כדי להבטיח מחירי דיור הוגנים ואיזון בין ביקוש להיצע.

זוגות צעירים עומדים חסרי אונים אל מול עלייה בלתי צפויה ובלתי מוסברת של מחירי הדירות. תופעת עליית מחירי הדירות בישראל אל מול אין סוף נתונים כלכליים שליליים אינה מובנת, וזאת במיוחד על רקע מפולת שוקי הנדל”ן בכל העולם ועל רקע המיתון המקומי החריף, בו בכל חודש שעובר יש יותר מובטלים ומפוטרים ושכר ממוצע הולך ופוחת.

אם כן במה “זכינו”? או במה אנו “מיוחדים” שאנו צריכים לשלם יותר בעד רכישת דירה או שכר דירה? התשובה נעוצה בעיקרה בכך שאין מלאי זמין של קרקעות לבניה בישראל בכלל ובאזור המרכז בפרט. מינהל מקרקעי ישראל, האחראי על ניהול קרקעות המדינה, תכנונן ושיווקם כשל כישלון חרוץ הגורם לכל אחד מאיתנו לשלם יותר על דיור גם בתקופת מיתון.

הרפורמה תפרק את מפלצת הבירוקרטיה של מנהל מקרקעי ישראל ותקים במקומו את רשות המקרקעין, גוף שיתמקד בשיווק קרקעות ופחות בחיכוך בירוקרטי עם מיליון חוכרים שיהפכו לבעלים, ובעיקר לא יעסוק כלל בתכנון קרקעות ויותיר זאת לכוחות השוק והרשויות המקומיות שיעשו זאת באופן יותר יעיל.

כתוצאה מכך, נקבל שוק מקרקעין יעיל יותר, שקוף יותר וגמיש יותר, שיספק את צרכי המשק תוך שמירה על יציבות מחירים ואספקת מקרקעין בהתאם לרמות הביקוש. עם יישום הרפורמה יהפכו כל אזרחי ישראל, יהודים וערבים, עירוניים ובני מושבים וקיבוצים לבעלי הבית של עצמם ולא נתונים לחסדם של פקידי המנהל בכל פעולה פשוטה הנעשית בכל העולם על פי רצון הבעלים וללא צורך באישור מאיש.

יודגש שלא מדובר באם כל ההפרטות, אלא ברפורמה לטובת האזרחים שבה כמעט כל אזרח ייהנה ממנה באופן מיידי: מאות אלפי בעלי הדירות והבתים שיהפכו לבעלים אמיתיים של נכסיהם, וזוגות צעירים שייהנו מדיור זול יותר. מי שמנסה לצייר מכירה סיטונית של חטיבות קרקע לכרישי נדל”ן טועה ומטעה. לרפורמה אין כל השפעה על היכולת או הרצון של בעלי הון לרכוש ולאגור קרקעות.

בנוסף, יודגש כי הרפורמה אינה פוגעת בערכי הציונות או בערכי היהדות. ציונות אינה נמדדת בבעלות מדינת הציונים באדמותיה אלא בציונותם של המשתמשים בקרקע, וזאת יש להשיג בחינוך ובעבודת האדמה ולא ברכישתה. ציונות היא ערכים, לא נדל”ן. ההכשר שניתן לרפורמה מבחינה הלכתית מהרב עובדיה יוסף מדבר בעד עצמו.

הכותב הוא יו”ר ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לעניין הרפורמה בקרקעות



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

לא למדו את הלקח

אריק זיו ויזר

פרשת במדבר : חשיבות היחיד בעם ישראל

אלי כהן

מיהו חרדי?

אלי חזן

בין פוליטיקה לעסקנות

מנדי ספדי

להרים דגל חדש

אלי חזן

פרשת וילך –שבת שובה

עינר אביב
דילוג לתוכן