29.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
בעז העצני

כך הביס הליכוד את עצמו

יחסית לסקרים המחמיאים כחודש קודם, 27 המושבים שקיבל הליכוד, מהווים מכה קשה, תוצאה בלתי נמנעת של התנהלות תמוהה ביותר. השגיאה האסטרטגית הבסיסית בניהול מסע הבחירות של הליכוד היתה חוסר ההבחנה כי הציבור רוצה ימין. מכאן, הניסיון למשוך קולות מהשמאל ע”י עמעום המסר המדיני והכנסת אנשי שמאל לרשימה משול לניסיון לחפור ולשאוב מים מנחל יבש כאשר בסמוך מפכפך לו נחל שופע.
ההוכחה לכך באה כאשר לאחר הפריימיריס עלה כוחו של הליכוד עקב הרשימה הימנית המובהקת, ההיפך ממה שניבא סקר מגמתי שפורסם בהשראת צמרת הליכוד ושנועד להרתיע מצביעים מלתת לפייגלין את קולם. הרדיפה התמוהה של פייגלין הפכה אותו לגורם משמעותי וגרמה לליכוד נזק גדול לאחר שיצרה רושם של סיעה מסוכסכת, גורם שהעלה את חמת הבוחרים והבריח אותם. משמעות נוספת וחשובה של הדחת פייגלין היתה איתות ברור שמאלה.
כך הפקיר הליכוד את המגרש הימני ומסר אותו במתנה לליברמן שהציע לכאורה מפלגת ימין מאוחדת ובעלת מסר ברור. כתוצאה מכך תפח ליברמן בסקרים למימדים גדולים שהובילו לשתי תגובות נגד: בוחרי השמאל נחרדו, יצאו מאדישותם והגיעו בהמוניהם לקלפיות בגשם ובקור, והליכוד ערך ברגע האחרון קמפיין מוצלח של “ליכוד גדול” שהפחיד בוחרים רבים מאפשרות של עליית לבני והצליח להחזיר כ-4-5 מנדטים מליברמן לליכוד. אך לגבי השד של הגיוס השמאלני כלפי ליברמן, כבר היה מאוחר – הוא כבר יצא מן הבקבוק והעניק הישג בלתי צפוי ל”קדימה”.

לא רק האסטרטגיה של הליכוד היתה שגויה אלא גם הטקטיקה. היה לליכוד אינטרס להציג לראווה את הנבחרת המצויינת שלו בדיוק כשם של”קדימה” היה אינטרס להחביא את החבורה הכושלת והשנואה שלה, הרחק מעיני הציבור. הליכוד, במקום להשוות את אנשי הרשימה שלו, אחד אחד, מול אנשי קדימה ולהראות לציבור את הבדלי הרמה התהומיים, הבליט את נתניהו מול לבני ובכך שיחק לידיו של אייל ארד, ואף עוררה רושם כאילו שוב מדובר בהצבעה בשני פתקים לבחירות אישיות, דבר ששלח עוד מצביעים למפלגות אחרות.
טעות מרה נוספת היתה טקטיקת השתיקה וההבלגה של נתניהו, שמתוך חשש לעשיית טעויות שיקלקלו את המצב הטוב בסקרים בחר בקו פסיבי שגרם לציבור לפרש את שתיקתו כהודאה במסע הכפשות של תועמלני קדימה ובעלי בריתם בתקשורת. גם במקרה זה התעורר נתניהו מאוחר ובימים האחרונים הרבה להופיע בתקשורת, הופעות מעולות כמיטב כשרונו הרטורי, ובכך הציל מעט את המצב. שוב התברר כי איפוק אינו כח.
טעות נוספת היתה מתן דגש בלתי סביר לפרסום באינטרנט, בעלויות חסרות פרופורציה, שבאו על חשבון עבודת שטח של הפעילים לפני וביום הבחירות. כך מצא את עצמו הליכוד ללא מערך היסעים ועם פעילים חסרי מוטיבציה שלא קיבלו תקציבים סבירים להניע את המערכת ביום הבחירות ואף לא את היחס והפרגון מצד הדרגים הגבוהים. מסתבר שניהול מלחמה בישיבה מול מסכים בלבד עלולה להוביל לכשלונות גם בשדה הפוליטי.

בעז העצני 11.2.09



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

כמה שאלות בנוגע למצב בדרום /מאת:בעז העצני

אריק זיו ויזר

ביבי מחלק את ירושלים

אריק זיו ויזר

מה עושים עם עזה? /מאת:בעז העצני

אריק זיו ויזר

עת פרובוקציה /מאת:בעז העצני

אריק זיו ויזר

למה אני מתנגד לשינויי החוקה

ברק עושה לליכוד בית ספר /מאת:בעז העצני

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן