25.1 C
תל אביב
16 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

כוכב פוליטי בסימן שאלה

ליכודניק מתכבד להביא את תרגומו המלא של המאמר של אלי חזן כפי שפורסם בכתב העת היוקרתי THE CONSERVATIVE ועוסק ביאיר לפיד. האחריות היא על הכותב בלבד.

למאמר המקורי לחצו כאן 

ישראל הא מדינה קטנה מאוד אך מוצלחת מאוד. הכלכלה שלה היא מהמתקדמות ואילו העולם הפוליטי שמרכיב אותה מאוד דינמי. יש קשר בין השניים : אם לא תהיה הנהגה המשלבת בין שוק חופשי, קשר תמידי עם העולם כולו, ניסיון, השכלה ותבונה הרי שההצלחה הזאת עלולה להיהרס.

העולם הפוליטי על פני הגלובוס משתנה. בהולנד נמחקה כמעט לחלוטין מפלגת העבודה משמאל. בספרד ובאיטליה עולים כוחות אנטי ממסדיים. בארצות הברית נבחר נשיא ששבר כל מוסכמה אפשרית ואילו רק לאחרונה בצרפת זכה בסיבוב הראשון בבחירות מועמד המרכז עמנואל מקרון תוך שהוא גובר על מועמדי השמאל והימין המסורתיים. אין ספק כי אנו בעיצומו של עידן חדש.

דומה שישראל איננה שונה בנסיבות אך הקדימה במעט את האחרים. בבחירות הכלליות שנערכו ב – 2013 זכתה מפלגה חדשה לחלוטין ב – 19 מנדטים מתוך 120 המושבים בכנסת שהיא הפרלמנט הישראלי. המפלגה הזאת הפכה למעיין לשון מאזניים בהקמת הקואליציה תוך שהיא מבטיחה “פוליטיקה חדשה” : שורה של הבטחות לא מציאותיות אך כאלו שגרמו לרבים לתלות בה תקוות.

מי שהקים את המפלגה והוא המנהיג שלה עד היום הוא יאיר לפיד. עיתונאי ושדרן טלוויזיה בעברו, בן של פוליטיקאי, כותב בחסד עליון ובעל לשון חלקלקה שככל שעובר הזמן רבים מאיתנו מבינים שהוא משתמש במילים פומפוזיות אך אומר בעצם כלום.

רבים מכלי התקשורת בישראל הנשלטים על ידי השמאל טיפחו את התדמית של לפיד כבשורה החדשה תוך שהם מתעלמים במופגן מהחסרונות שבאישיותו ומהמצע הלא ריאלי אותו הגיש לבוחר, דבר שחשף עד מהרה שמדובר בפוליטיקה ישנה יותר מהקיימת. כך למשל, הוא התקבל ללימודי דוקטורט לאוניברסיטה נחשבת מבלי שסיים את לימודי התואר הראשון. הוא יצא לא פעם נגד מינוי מקורבים אך יצר מנגנון פוליטי שמבטיח את אותו הדבר אליו הוא מתנגד.

כך, כאשר הוא נישא על ידי גלי שנאה פופוליסטים לקהילות החרדיות בישראל ובהינתן היחלשות מפלגת העבודה הכושלת קיבל לא מעט מקולותיה והפך לשר אוצר.

לפיד יצר תופעה שאני מכנה “פיקציה פוליטית”. הווה אומר, היכולת לומר דבר והיפוכו באופן קונסיסטנטי מבלי להותיר חותם משמעותי. כך למשל, לפני שמונה לשר אוצר הצהיר : “שר אוצר צריך להיות כלכלן”. לאחר מינויו הצהיר בצורה שערורייתית : “שר האוצר הוא לא אדם שחייב להיות כלכלן”. יותר מכך, חלק מנציגיו בבחירות הבטיחו דברים שידעו שהם לא יכולים לקיים. אלא שהודות לאינטרנט ניתן לעמוד על כל הצהרותיו הסותרות וכישלונותיו הצורבים.

ראוי להדגיש בשולי הדברים : בישראל קיימת בעיה חריפה של יוקר מחיה ויוקר דיור. זה נובע מביורוקרטיה יתרה, התערבות של בית המשפט במדיניות הממשלה וכוח חזק מדי של האיגוד המקצועי הגדול ביותר שהצליח לחדור למפלגות אנטי סוציאליסטיות ומשם למנוע את פתיחת השוק לתחרות ורפורמות שעשויות לשנות את המצב מן היסוד. כל הצלחה של ממשלת נתניהו, וכאלו יש לא מעט, מגיעה לאחר מאבק אימים. עדיין, יש עוד המון מה לעשות.

הנה כי כן, 20 חודשים כיהן לפיד כשר אוצר בקבינט הקודם של נתניהו. כמעט כל מה שהבטיח בחוסר אחריות לא הצליח לקיים וכהונתו נחתמה ככישלון מוחלט. לאחר שפוטר מתפקידו הבטיח לציבור הישראלי בחגיגיות : “נתניהו לא יהיה ראש ממשלה. זה נגמר”. התקשורת הישראלית העניקה את התחושה שזאת המציאות המתהווה. אלא שלא מעט בציבור הישראלי שסולדים מאותה תקשורת בחרו שוב בנתניהו שוב וגרמו לתבוסת לפיד בבחירות תוך שהוא מאבד שמונה מושבים.

ואז לאחר תבוסתו הוא עבר התגלות : הוא הבין שהציבור הישראלי נוטה ימינה וכי ההעדפות הפוליטיות שלו שמאלה מזיקות לו. לא זו אף זו, הוא הבין שיגיע לראשות הממשלה אם יאמץ את מדיניות הליכוד ויגנוב ממנו קולות. לפיד עשה פניית פרסה והחל להצהיר הצהרות ימניות. מפלגות חרדיות אותן פסל בעבר הפכו להיות לגיטימיות והוא הראה התקרבות לדת. עמותות שמאל שבעבר היו לגיטימיות בעיניו עברו תהליך של דה לגיטימציה.

אם אסכם זאת במשפט הרי שלא יהיה מופרך שבמסגרת פוליטיקת הכלום שלו ביקש לפיד ללכת עם ולהרגיש בלי. הוא מושך פעם ימינה ופעם שמאלה ובעצם אומר כלום ושום דבר. בהינתן חוסר התפקוד של מפלגת העבודה הישראלית והצהרותיו הימניות הוא מושך קולות משני הצדדים.

ואולם, לישראל יש מנהיג עם חזון – נתניהו. כל מחקר בינלאומי מראה שהמצב של ישראל מעולם לא היה טוב יותר כמעט בכל תחום. חלק מהסקרים מראים שלפיד מוביל לקראת הבחירות הבאות אך מדובר באותם סוקרים שחזו לשמאל ניצחון בבחירות.

כמו במקרה הברקזיט בבריטניה : הישראלים הצביעו נתניהו, הוכיחו לאותם סוקרים מוטים אחרת והם התאכזבו מאוד.

תומכיו של לפיד מבקשים להשוות בינו לבין מקרון אלא שההשוואה הזאת מופרכת : צרפת היא מדינה כושלת תחת הנהגה סוציאליסטית שתתחלף בקרוב בעוד ישראל היא מדינה מוצלחת בעלת אתגרים שבה המציאות שונה לחלוטין מהתדמית אותה מנסה התקשורת לשווק לקהל. אם תרצו, תוכלו כאן למצוא את כישלונו העתידי של לפיד אותו נוכל לראות ברטרוספקטיבה כפוליטיקאי עולה בסימן שאלה. אפילו גדול מאוד.

 

אלי חזן הוא מנהל אגף קשרי חוץ של מפלגת הליכוד.

המאמר תורגם באישורו. כל הזכויות שמורות לאתר ליכודניק.  



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ברוך וינר (קונוס) – גיבור המחתרת האלמוני שהלך לעולמו

אלי חזן

החטא האמריקאי, עונשו ואולי גם תקוותו

ד"ר אביגדור הדר

בירוקרטים, שחררו כבר את הכסף!

דניאל נחמיה

ההצגה של רון נחמן

אריק זיו ויזר

מבקרים בשליחות עצמם והסברה כושלת

אריק זיו ויזר

לראשונה בפרשת ילדי תימן: ייחשפו חומרי ארכיון של המשטרה ומערכת הביטחון

עינר אביב
דילוג לתוכן