18.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

יו”ר הכנסת תוקף את יוזמת לבני-נאמן-ליברמן לשינוי שיטת המשטר:

היוזמה נועדה לרסק את הכנסת ולהחליש אותה; ללא חוקה, אין תחליף לדמוקרטיה הפרלמנטרית בישראל “היוזמות לשינוי שיטת המשטר שצצות חדשות לבקרים כמו זו האחרונה, נועדו, במישרין או בעקיפין, להחליש את הכנסת! ללא חוקה, אין תחליף לדמוקרטיה הפרלמנטרית בישראל. יש מי שבונה על הזיכרון הציבורי הקצר, ו”שוכח” שיוזמות מסוג זה, כמו הבחירה הישירה, כמעט וקברו את המפלגות ואת הממשל הישראלי. כל רעיון של משטר נשיאותי, שלא יגובה במהלך של חוקה בהסכמה רחבה – סופו להמיט עלינו צרה צרורה”. כך סבור יושב ראש הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, בהתייחסו, בין השאר, ליוזמה החדשה אותה מוביל “הפורום לייצוב שיטות הממשל”, בראשות אנשי העסקים שטראוס ונזריאן ובתמיכת גורמים במערכת הפוליטית.

ריבלין יישא דברים היום  ביום עיון של הפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת ת”א בנושא זה, בפורום שיכלול גם את יו”ר האופוזיציה, שר המשפטים, ופרופ’ גדעון דורון (חבר פורום ‘שטראוס’). לדברי ריבלין, “כינון ממשל נשיאותי ללא חוקה הוא קץ הדמוקרטיה הישראלית. ואני מתכוון לחוקה אמיתית, שלימה, שמתקבלת בהסכמה רחבה, שמעמדה הנורמטיבי אינו שנוי במחלוקת ושתכניה ברורים וידועים, ולא לתחליף המלאכותי של כמה חוקי יסוד, שנחקקו על ידי עשרים-שלושים, חברי כנסת, שלא העלו על דעתם שהם מכוננים “חוקה”. בלי חוקה אמיתית, כמו זו שמיושמת בארצות הברית ובכל רפובליקה חוקתית מסודרת, שבה מעוגנים הבלמים והאיזונים בין זרועות הממשלה, עלול המשטר הנשיאותי להפוך דה-פקטו למשטר דיקטטורי, כמו בכמה מן המדינות שאצלן עקרונות המשטר די עמומים, ואנחנו מבינים היטב מה טיבן הדמוקרטי האמתי.”

ריבלין יתייחס גם לדרמה שהתחוללה בכנסת סביב חוקי המשילות, ויאמר: “גם חוקי המשילות הדרקוניים שהובאו לאחרונה להצבעה הם מסוכנים. המוטיבציה שלהם היא פוליטית, והם עלולים לכרסם ביסודות הדמוקרטיה הפרלמנטרית. לצערי, רובם לא נבלמים ע”י היועץ המשפטי לממשלה, כי הוא נתלה אך ורק בשיקולים משפטיים טהורים. שוב מתגלה “מחלת המשפטיזציה”, שבה הכל נבחן בעיניים משפטיות בלבד ואין כמעט מקום לנימוקים של מוסר ציבורי, של הגינות ויושר שפעם אפיינו התנהלות ציבורית”.

בעניין פסיקת בג”צ אשר ביטלה את חוק בית הסוהר הפרטי, יאמר ריבלין כי יש לבלום את התערבות בית המשפט העליון בחקיקת הכנסת ע”י קידום חוק יסוד: החקיקה, לדבריו: “הפסיקה האחרונה של בג”ץ בהחלט צריכה להביא את הכנסת לחוקק את חוק יסוד החקיקה, שעל פיו יוסדרו ויוגדרו הגבולות בין הרשויות. בחוק יסוד זה ייקבע באופן מפורש שבג”ץ אינו רשאי לבטל חוקים שאינם חוקתיים, אלא רק להחזירם אל הכנסת לשם עיון מחדש או תיקון. כל זמן שהכנסת אינה מתקנת את הפרצה הזו, קשה לבוא בטענות לבג”ץ. אני חושש שאם נמתין כבר לא יישאר מה להציל, והנזק למעמדה של הכנסת, לעליונותה, לעצמאותה, יהיה חריף ביותר”.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

לוין במקום הראשון בפעילות הפרלמנטרית למען ארץ ישראל

אריק זיו ויזר

יעוגנו בחוק מסקנות ועדת החקירה הממלכתית לטיפול במפוני גוש קטיף

אריק זיו ויזר

בשורה לנכים קשים: ועדת העבודה והרווחה אישרה תוספת של 15 מיליון שקלים בשנה לקצבתם

אלי חזן

רובי לא שכח את גלעד שליט

אריק זיו ויזר

ועדת הכנסת תדון בביקור חברי הכנסת הערבים בלוב

אריק זיו ויזר

ועדת העבודה דנה בחוק הגמלאות

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן