18.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

יו”ר הכנסת: מידע מגויס מוביל להכרעות מגויסות

יו”ר הכנסת השתתף היום בארוע לרגל עשור למרכז מידע מחקר של הכנסת

לדברי ריבלין, נגישות הלוביסטים לח”כים ונגישות המידע המוטה “נע בין המותר לאסור ומהווה מדרון חלקלק; האתי והפלילי מטושטשים למדי”
“אחד האיומים הגדולים ביותר על עצמאות הכנסת ועל עצמאות שיקול הדעת של חבריה, הוא הטיית הצבעתם באמצעות מידע “מגויס” בהשפעת הלוביסטים. הממ”מ הוא מענה הכרחי לכך, בהיותו מקור מידע מקצועי, מהימן ובלתי תלוי, המאפשר לח”כים לקבל החלטות מושכלות ונקיות מהטיות ומהשפעת בעלי הון”. כך אומר היום (ג’) יושב-ראש הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, באירוע שהתקיים בכנסת לרגל עשור לפעילותו של מרכז המחקר והמידע בכנסת  (ממ”מ).
לדברי ריבלין, “תופעת ה”לובינג” הפכה לאחד ממאפייניה המרכזיים של הדמוקרטיה המודרנית והכלכלה המודרנית. בעשורים האחרונים זינק שיעור הלוביסטים ונציגי החברות במסדרונות הפרלמנטים של הדמוקרטיות המפותחות ביותר וגם כאן, בכנסת. ואולם, על אף שכיחותה של תופעת השדלנים, אסור לנו להקל בה ראש. נגישותם של הלוביסטים ונגישות המידע המוטה והלא מבוקר לחברי הכנסת, מהווים מדרון חלקלק ומסוכן בו גבולות המותר והאסור, האתי והפלילי-  מטושטשים למדי. לא ניתן לטפל בסכנה שמעמיד ה”מידע המגויס” בפני עצמאותה של הכנסת, רק באמצעי חקירה ואכיפה במישור האתי והפלילי. לא ניתן, ולעתים בלתי אפשרי, להסתפק רק ב”חוק הלוביסטים” ובתקנות שנחקקו מכוחו שמסדירות את זהות המידע וגילויו בפני חברי הכנסת.”
“בסכנה זו יש לטפל גם במישור החיובי, ובאמצעות מתן מענה בדמות העמדת סוכני מידע אובייקטיבים ובלתי תלויים, כמו חוקרי המרכז, לרשות חברי הכנסת.כולנו יודעים ומבינים כמה חמורות ומרות הן תוצאותיה של ברית לא קדושה זו, בין הון לשלטון, בין בעלי העניין לבעלי המנדט.  שהרי מידע מגויס מוביל להכרעות מגויסות. והכרעות מגויסות, הן אחד מאויביו הגדולים של העיקרון הדמוקרטי.”
עוד אמר יו”ר הכנסת: “המענה לאיום זה איננו יכול להתמצות רק בהחמרת הסנקציות ובשכלול הקוד האתי; הוא חייב לבוא לידי ביטוי  גם במתן מידע אמין וזמין לחברי הכנסת, כפי שנעשה באמצעות הממ”מ. ישנן דוגמאות רבות, להכרח שבכך. כך למשל, בדו”ח שפרסם לאחרונה הממ”מ  בנושא חברות חיפושי הגז, אשר חושף,  בניגוד לטענת כמה חברות במשק, כי השתתפות המדינה ברווחי הגז נמוכה ממה שפורסם עד כה. זוהי דוגמה רלוונטית, אחת מיני רבות, לחיוניותו של המרכז, ולהיותו ערובה של ממש לעצמאותה של הכנסת.”
“היום, איש איננו יכול לדמיין את הכנסת ללא נוכחותו של הממ”מ”, הוסיף. “עד הקמתו, חברי הכנסת נדרשו להתמודד מול מבול של מידע, לא מבוקר ולא מאורגן, ולא פעם גם מול מאמצים להסתיר את המידע הרלוונטי. ללא משען אחר, נאלצו חברי הכנסת, עד לפני עשור, להשיג מידע ממקורות אחרים,  כדי להתמודד עם הנושאים העולים על סדר יומם, במליאת הכנסת ובוועדות הכנסת. במקרה הטוב, כמה אירוני,  נסמכו חברי הכנסת על חומרים שסיפקה הממשלה עצמה, במקרה הרע,  הם קיבלו מידע מוטה ששירת בעלי עניין מסוימים. המצב הזה השתנה בתכלית”.
ריבלין  הדגיש, כי בדרך זו מתאפשר פיקוח יעיל יותר של הכנסת על עבודת הממשלה, ובכך מתממש הלכה למעשה עקרון הפרדת הרשויות.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הצעת חוק: ‘לתיקון פקודת העיתונות’ הונחה על שולחן הכנסת לדיון מוקדם

ועדת העבודה והרווחה בראשות היו”ר חיים כץ שיאנית החקיקה בכנסת

אריק זיו ויזר

לבני חוזרת לאזור חיוג הליכוד ?

אלי חזן

הזיגזוג של השמאל

אריק זיו ויזר

בשורה להורים חד הוריים לומדים

אריק זיו ויזר

“דחיית הבחירות – ניצחון לחמאס”

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן