32.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
אלי חזן

יוסף עברון שלנו איננו

יוסף עבו – עברון הלך לעולמו. אלי חזן נפרד מלוחם נוסף שבלכתו עזב את המשפחה הלוחמת 


יוסף עבו עברון – לוחם האצ"ל ועיתונאי מוערך – הלך לעולמו. הוא השפיע עלי רבות. יוסף שייך לעולם של לוחמים בעולם לא ציני, אנשים שהקריבו באמת ובתמים את חייהם עבור אידיאל נעלה של בניית אומה ותיקון חברה.

שנת תשע"ד היא שנה קשה בשל לכתם  של מספר רב של אישים ונשים שתרמו לביסוסה של החברה הישראלית. הבשורה על מותו של יוסף עברון (לשעבר עבו) קשה מנשוא. עברון לא היה מוכר לציבור הרחב אבל תרומתו האינטלקטואלית לחברה לא תסולא בפז משום שהוא השפיע על סביבתו בצורה מכרעת. הצער על מותו לא ניתן לתיאור. 

את יוסף פגשתי בפעם הראשונה עת התחלתי לערוך את האתר ליכודניק. הוא היה שולח מעת לעת מאמרים לאתר שלא הייתי ממש צריך לערוך בשל העברית העשירה שלו והודות לנושאים עליהם כתב  : היסטוריה של מדינת ישראל, היסטוריה של המחתרות ועניינים פוליטיים עכשוויים. 

בפעם הראשונה שהוא שלח מאמר לא תיארתי לעצמי שאני אנוק ממנו כה הרבה. 

עברון כתב את הספר "גידי – המערכה לפינוי הבריטים מארץ ישראל", ספר מרתק על עמיחי פגלין שכינויו היה גידי והוא היה קצין המבצעים של האצ"ל. גידי היה זה שתכנן את ההתקפה על מלון המלך דוד ופיקד על פעולות משמעותיות של האצ"ל אשר תרמו תרומה מכרעת ליציאת הבריטים ובמלחמת השחרור. 


יוסף דיבר על גידי בהערצה. אחרי ככלות הכל, הגיע עברון אל האצ"ל מהפלמ"ח והוא זה שביקש לגשר על המחלוקות בין ראשי הישוב לבין אלו שכונו על ידם "הפורשים". כל פגישה עם יוסף ועם אשתו, הציירת יהודית עברון  – לוחמת אצ"ל בעצמה ושתיבדל לחיים ארוכים – הייתה כניסה אל עולם אידיאלים מרתק, עולם של הקרבה ושל רצון לעצב את פני החברה, אבל בלי ציניות ועם המון מעשים.


בקיץ האחרון הגעתי לבקר אותו בביתו והוא הקדיש לי את הספר "סואץ 56 במבט חדש" המגולל את נסיבות הברית הישראלית -צרפתית – אנגלית במבצע קדש. עברון ביצע מחקר מקיף ואף נסע לצרפת על מנת להשיג פרטים בלעדיים על הספר. לאחר מכן צוטט במקומות אחרים. 


עברון היה עיתונאי ושימש כתב בכיר בעיתון "הבוקר" – עיתונם של הציונים הכלליים. מבחינה זאת למדתי ממנו עקרונות יסוד בכתיבה עיתונאית. עברון ראיין את דוד בן גוריון ועורר פולמוס ועניין ציבורי רב. הבקיאות שלו הייתה מרשימה. כך למשל, הוא תיאר את קרבות מלחמת ששת הימים בשפה כה עשירה ומעניינת ואף זכה על כך בפרסי עיתונות רבים.


לעברון, אשר שם משפחתו הקודם היה עבו, היה גם ייחוס משפחתי מכובד. הוא נולד בעיר צפת ובכל ל"ג בעומר קיים טקס מסורתי של הוצאת ספר תורה מחצר משפחתו ועד למירון.  עברון מבחינה זאת שיקף את תפיסת ז'בוטינסקי אל הדת : גם אם אנו חילונים הרי שאנו מכבדים את המסורת היהודית. 


יוסף ייטמן בעיר בה נולד – צפת. המשפחה תשב שבעה ברחוב המרי 43 גבעתיים. 


יהי זכרו ברוך 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הדרום – אור בקצה המנהרה

אריק זיו ויזר

הבעיה האיראנית: גם הצרפתים לצידנו

אלי חזן

האינטרנט הרג את התקשורת השמאלית בישראל ?

אלי חזן

אוצר היובל

אלי חזן

רזי ברקאי : מה בוער?

אלי חזן

ירושלים כבר לא בקונצנזוס

אלי חזן
דילוג לתוכן