19 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי בארץ

יובל חותך את שלי

יובל שטייניץ ישב לשיחה עם עו”ד אריאל גבאי ממשרד לאור גבאי : על מתווה הגז ועל יחימוביץ’ אך גם על דודי אמסלם, הורדת מחירי המים ועל מינוי דיינים ששירתו בצה”ל

קשה להאמין אבל שר האנרגיה והמים יובל שטייניץ הוא אחד הח”כים הוותיקים בליכוד. הוא גם הפך לאחד המושרשים כמי שמייצג תפיסות של שוק חופשי וכלכלה חופשית. ב – 99′ נבחר לכנסת במחוז חיפה בתמיכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעודו גובר על אחד בשם משה כחלון …

 

 

בתמונה : בחנוכת קו הגז המזרחי. מתוך הפייסבוק של השר שטייניץ. עשו לייק כאן ועקבו אחר עמוד הפייסבוק שלו

שטייניץ הגיע ממעמקי השמאל הקיצוני בשלום עכשיו תוך שהוא מפתח מדיניות מאוד יצירתית בתוך הליכוד בשיתוף עם ראש הממשלה נתניהו. הוא הואשם בהיותו, בין השאר, עושה דברו של נתניהו כשר אוצר וכשר האנרגיה והמים אך אי אפשר לקחת משטייניץ דבר אחד : בשנים האחרונות, לטוב ולרע, טביעות אצבעותיו הפוליטיות ניכרות על הכלכלה הישראלית ובעיקר בנושא מתווה הגז. אחרי נתניהו, הוא הפך לסוג של דמון בעיני השמאל. דבר נוסף אי אפשר לקחת ממנו : הוא אדריכל מתווה הגז וככזה הוא ישפיע על החיים במדינת ישראל דורות קדימה.

עו”ד גבאי ביקש לדעת יותר על מתווה הגז לאור הביקורת שמגיעה בעיקר משמאל, אך לא רק. שטייניץ, כהרגלו יש לומר, הפריז בדיבור אך שווה לשמוע מה יש לומר. אחרי ככלות הכל, הוא הולך להשאיר חותם בל יימחה.

השר שטייניץ, איך אתה עונה למבקרים אשר אומרים שהסיבה שביגנה תשובה עושה אקזיט כל כך מוצלח במגאר תמר היא בכך שסיפקתם לו קרקע פוריה לחזיוק המונופול של דלק במאגרי הגז?

“בדיוק הפוך. על פי המתווה הוא היה מחויב למכור את המניות שלו בתמר. במתווה הגז חייבנו אותו, למרות התנגדות נחרצת שלו, תוך שנה וחצי למכור את המאגרים כריש ותנין אשר הוא כבר מכר לחברת אנרג’יין היוונית ותוך שש שנים לדלל את אחזקיותיו במאגר תמר ולוויתן. כלומר בגין מתווה הגז מחויב תשובה להיות מדולל וכפועל יוצא מכך המונופול של חברות הגז מתפרק. רק אוויל יכול להתייחס לזה כתהליך של חיזוק המונופול. מדובר בצעד חסר תקדים שלא היה קיים בשום מדינה מערבית אחרת כאשר באנו לתשובה ואמרנו לו אתה לא תוכל להחזיק יותר בכל מאגרי הגז.

אני רוצה להזכיר לך כי לפני שנה בדיוק אמרו המתנגדים כי המתווה לא יעבוד, בדה מרקר הייתה כותרת שהמתווה לא מצליח ושלא יפתחו את לוויתן בגלל המונופול, שמחירי הגז הגבוהים יובילו לכך שאף אחד לא יקנה מישראל גז, שלא ניתן יהיה לייצא את הגז ולכן המתווה עתיד להיכשל, שלא יפותח לוויתן בנוסף אמרו שלא ימכר כריש תנין ובנוסף אמרו שלא תהיה ירידת מחירים.

בפועל קרה בדיוק הפוך. סוף סוף אחרי שנים התחילו לקדוח את הבארות של לוייתן והתחילו בטקסס לבנות את האסדה והתחייבו להוציא סכום של כמעט 2 מיליארד דולר לצורך פיתוח של מאגר לוויתן כאשר העלות הכוללת תגיע לארבעה – חמישה מיליארד דולר. מה שלמעשה מוכיח כי המתווה – שהוא בעצם תוכנית חילוץ של אוצרות הטבע הגדולים ביותר של ישראל- מוצלח מאוד”.

עדיין, רבים חושבים שההסכם שערורייתי.

“חתמנו על הסכם היסטורי עם ירדן בשווי של 10 מיליארד דולר ליצוא גז, כך שמדינה ערבית תוך שנה וחצי מהיום רוב החשמל בה יהיה מיוצר באמצעות אנרגיה כחול לבן. עם טורקיה אנחנו נמצאים בדיאלוג מתקדם על מנת להוביל גז לטורקיה שזה משק עצום.

הדבר הכי עוצמתי מבחינתנו זאת תכנית שאפתנית במסגרתה יבנה צינור גז ימי הארוך והגדול מסוגו בעולם, ויוביל גז מישראל לאיטליה עם קישור לקפריסין ויוון ויביא ליצוא של כל עודפי הגז הקיימים במאגרים. בהתחלה אמרו לי שזאת פנטזיה אולם האיחוד האירופאי בדק את הנושא והתוצאה היא שהפרויקט הזה הוא אפשרי טכנולוגית. ערב פסח הגיעו לכאן שרי האנרגיה של יוון, קפריסין, איטליה והאיחוד האירופאי.האיחוד האירופאי חתם על מזכר שהוא הוא תומך בפרויקט הזה והכיוון הוא כרגע חיובי לקראת קידום של צינור גז מישראל לאירופה. עצם העובדה שישראל תספק אנרגיה לאיטליה ומדינות נוספות באירופה זה יהיה חסר תקדים מבחינתנו כאשר אירופה תהיה תלויה גם בישראל לאספקת גז, זה יאזן מנוף הלחץ הערבי שהיה וקיים על אירופה. כלמור גם מהבחינה הגאואסטרטגית יש לדבר הזה חשיבות עצומה.

והכל תוצאה של מתווה הגז אם הוא היה כל כך כושל כמו שטוענים המבקרים אז איטליה לא הייתה רוצה לקנות גז מישראל ולא יוון ולא קפריסין ולא ירדן ולא טורקיה. אחרת שר האנרגיה ההודי לא היה פונה אלי שאם נגלה גז נוסף נבדוק אפשרות לשנע גז להודו. כלמור כל הביקורת הזדונית על מתווה הגז הוכחה כטעות המתווה לא רק שהולך המתווה רץ, הפיתוח מתקדם והמחירים יורדים”.

 

אז בוא אשאל אחרת : האם מדינת ישראל לא יכולה היתה להגיע לדיל טוב יותר מול חברות הגז?

“בשום פנים ואופן לא. המתווה הזה הוא מצוין והוא עובד. מפתחים את לוויתן בקצב מהיר. מכרנו את כריש תנין וקיום יש שני גופים שמוכרים גז ואנחנו מקווים שבעתיד יהיו שלושה גופים. אמרו שהמחירים בירידה וניתן לראות בתהליך זה כבר כעת. המחירים בשנה האחרונה ירדו מתחת לחמישה דולר והחוזים החדשים כבר במחירים זולים”.

 

איך אתה עונה לטענה כי מחירי הגז בישראל הם מהיקרים בעולם?

“אז אני אראה לך טבלה שבה תוכל להיווכח כי מחירי הגז הם מהזולים בעולם. על פי נתונים של הלמ”ס של האיחוד האירופאי שבדקו 33 מדינות לגבי צרכנים בינונים מסוג מפעלי תעשייה ותחנות כוח והתוצאה הייתה שישראל לא הייתה הכי זולה אבל כמעט הכי זולה כך שב32 מדינות היה הגז יותר יקר ממדינת ישראל. רק במדינה אחת יצא שמחיר הגז הוא זול יותר והיא הונגריה. אז כשעושים חישוב הגון ולא כל מיני טריקים ובוחנים מהוא המחיר הסופי ולא מחירי ספוט של עודפים בבורסה אלא מחירים על פי הסכמים אורכי טווח ניתן לראות כי מחירי הגז בישראל הם דווקא מהזולים בעולם. היה כאן ניסיון של כמה כתבים להוליך שולל את הציבור אבל בסוף יש עובדות וכמו שבקוטג’ לא שואלים כמה עלה החלב אלא כמה בסוף הלקוח משלם על הקוטג’ בסופר כך אם תשאל כמה בסוף משלם התעשיין או תחנות הכוח או יצרן החשמל בישראל על הגז תגלה שהוא משלם מחיר זול”.

 

מה החשיבות של מתווה הגז?

“זאת המהפכה הכי גדולה והכי דרמטית למשק הישראלי. מדובר בהכנסה של מאות מיליארדים. בעוד 3 שנים מהיום ההכנסות תגדלנה באופן משמעותי. סך הכל בתוך 30 שנה ההכנסות הצפויות הןבין 300-400 מיליארד שקל. מי שיהנה מיזה אלו בראש ובראשונה אזרחי ישראל. הייתה חגיגה לאחר מכירת מוביליי אחרי הכנסה של ארבעה מיליארד אז תאר לך כמה משמעותית הכנסות המדינה ממתווה הגז. אזרחי ישראל כבר עתה נהנים מהגז הטבעי ואילולא הגז הטבעי עלות החשמל הייתה מתייקרת בערך ב-30%.

הדבר החשוב הוא שבזכות הגז הטבעי נחיה חיים בריאים יותר משום שהגז הטבעי מחליף את הפחם וכך נפסק זיהום האויר. כל שנה מתים 2000 איש לערך בגין זיהום אויר ועוד עשרות אלפים חולים. העניין הזה הולך להיגמר. לפי התכנית שלי אנחנו הולכים לסגור את תחנת החשמל בחדרה נפחית למינימום את השימוש בפחם ונביא למצב של אויר נקי לחלוטין בישראל.

בנוסף, תוך עשר שנים חלק גדול מהמכוניות והרכבים ינועו באמצעות גז טבעי. יש כאן מהפכה אדירה שהתחילה בענף החשמל ותמשיך ברבדים אחרים נוספים”.

 

האם לא מדיר שינה מעניך העובדה שלישראל יש צינור אחד להולכת גז טבעי?

“בוודאי שמדיר שינה מעני. אך בעוד שנתיים יהיה צינור נוסף במאגר לוויתן עם אסדה נוספת. בעוד שלוש שנים יהיה צינור שלישי מכריש תנין עם אסדה שלישית והדבר הוא תוצר ישיר של מתווה הגז שאלמלא הוא היינו נותרים לעוד זמן רב עם מאגר אחד עם אסדה אחת ועם צינור אחד”.

 

לאחרונה פתחת את המים הטריטוריאליים לחיפושים והארכת את התקופה להגשת מכרזים. אתם נתקלים בקשיים?

“זו משימה לא פשוטה. יש להביא לכאן חברות אנרגיה בנילאומיות נוספות שיחפשו ויגלו עוד מאגרי גז. הדבר המדהים הוא ששבע שנים מאז שהוא התגלה הוא נשאר בבטן הים בלי הכנסות למדינה ובלי כל המעלות והיתרונות שציינתי. מה שהתגלה בשנה האחרונה שהעיכוב הזה גרם לכך שגם לא התחלנו בחיפושים אחרי שדות נוספים. גילינו שיש בים עוד כמות כפולה יותר של גז. לכן פחתנו את הים אחרי שגם זה היה בעיכוב לאורך שנים. אסרנו על דלק ונובל לחפש גז וזה אמצעי נוסף שיביא בוודאות להתפרקות המונופול. זאת משימה לא פשוטה להביא לכאן חברות שיחפשו גז, המחירים היום של הגז והנפט בעולם נמוכים כך שזה לא רווחי, החיפוש במים עמוקים כמו בשלנו הוא יקר. בנוסף, חלק נכבד מחברות האנרגיה יש להם עסקים בעירק או באירן או בסעודיה. קושי נוסף הוא מה שאנחנו יצרנו בעצמנו עם כל ההתלהמות והביקורת של השמאל והתקשורת על מתווה הגז. חברות אומרת שהם לא ראו התנהלות כזו בשום מקום אחר בעולם. אנחנו מסבירים להם ששלי יחימוביץ’ ודב חנין הם שמאל קיצוני אשר איננו מייצג את הרוב במדינה גם אם כמה עיתונאים תומכים בהם. מדינת ישראל היא מדינה מאורגנת ומסודרת וקבענו עכשיו את הכללים. דחינו את הגשת המכרזים בכמה חודשים על מנת לעשות מאמצים וכן להביא לכאן חברות אנרגיה שיחפשו גז, אני בעצמי נפגשתי עם מנכלים של חברות ועם שרי אנרגיה במטרה לשכנע אותם להגיע ולהשקיע כאן”.

 

לא הרבה יודעים אבל לאחרונה העברתם את תיקון 27 לחוק המים. האם הדבר יביא לירידת מחירי המים בישראל?

 

“בהחלט זה כבר משפיע. התיקון הזה אפשר לנו לעשות שני דברים משמעותיים ביותר בנושא המים. החל מחודש הזה תהיה הפחתה של 15% במחיר המים למשקי הבית. זה משמעותי וזה יכול להגיע למאות שקלים בשנה למשקי בית.

הדבר השני הוא שתיקנו עוול היסטורי כאשר חקלאים בדרום ובמרכז שילמו כמעט 3 שקלים לקוב ואילו הקיבוצים בצפון וישובים בצפון שילמו חצי שקל או 60 אגורות כי הם שאבו את המים בעצמם. אני בשיתוף פעולה בלתי רגיל עם חבר הכנסת דודי אמסלם החלטנו לעשות צדק ולהפסיק את האפליה הזו. תוך שנה תהיה אחידות בחיר המים לחקלאים כאשר רוב אזרחי ישראל יהנו מהפחתה משמעותית במחיר המים וחלק קטן יאלצו לשלם מעט יותר לאחר שכמעט לא שילמו דבר עם המים. אני רוצה להדגיש כי בלי מעורבות של דודי אמסלם לא היה יוצא אל הפועל התיקון לחוק והצדק ההיסטורי”.

לאחרונה מיניתם לאחר שנים של קיפאון דיינים לבתי הדין הרבניים. אתה יכול לספר לנו על דרכי המינוי ותוצאותיו?

“עשינו היסטוריה. במשך 7 8 שנים לא מונו דיינים לבתי הדין הרבניים ונוצר עינוי דין עצום לאזרחים. בבית הדין העליון המצב היה חמור יותר היו שני דיינים בלבד כך שלא היו מספיק דיינים בשביל שיהיה הרכב מתאים בכדי לשפוט. אנחנו והוועדה בראשותי מינינו 24 דיינים לבית הדין האזורים ועשרה דיינים לבית הדין הרבני הגדול. זה קרה לאחר שנים בהם שרי המשפטים לא הצליחו להוביל למינויים.

הדבר השני שעשינו שהוא פריצת דרך היא העובדה כי כיום מחצית מהדיינים שמינינו שירתו בצה”ל רובם מיחידות קרביות זאת תחת הקביעה שלי כי תינתן עדיפות לדיינים אשר שירתו בצה”ל קל וחומר כאלה ששירתו ביחידות קרביות. כך שהפכנו את המשוואה אם פעם שירות צבאי נחשב לדבר שפגע ביכולת להתמנות לדיין היום המצב הוא הפוך”.

 

השר שטייניץ, תודה לך.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

חתונת השנה של רעננה

אריק זיו ויזר

המחנה הלאומי בליכוד: “סיכול הסכם מגרון – פוטש לרשות המבצעת”

אלי חזן

מלוכדים בשטח: בוריס אפליצ׳וק על הפגנות הליכוד בדרום ת״א

דניאל נחמיה

הצונמי המבורך העובר על ישראל

חיים פוזן

בלי דיבורים: אוסנת מארק בהישג נוסף מול הוועדה למינוי שופטים

דניאל נחמיה

הדלקת נר חנוכה עם ראש הממשלה ורעייתו

ליכודניק
דילוג לתוכן