19.1 C
תל אביב
16 באפריל 2024
ליכודניק
זאב בן יוסף

יהדות וציונות חד הם

טועים יהודים ולא-יהודים הטוענים שהציונות החלה לפני 150 שנה ומבדילים בין יהדות לציונות, שכן שניהם כאחד נולדו בקרב אבות אבותינו לפני 3000 שנה

 

יש חוסר הבנה מוחלט של המושג “ציונות”, המתבטא במיוחד בפנייה של אברהם שוורצמן אל יאיר לפיד (“ידיעות אחרונות”, 19 במרץ 2013): “אתה באמת משוכנע ש- 150 שנה של הציונות יכריעו 3,000 שנה של יהדות יהודית?”.

האמת היא שאין כל הבדל בין “ציונות” ו”יהדות”, אלא שצריך להבדיל בין “ציונות” לבין “התנועה הציונית”. הציונות עצמה נולדה לפני כ-3,000 שנה, בעוד שהתנועה הציונית, החוליה המודרנית בשלשלת הציונית, החלה לפני כ-150 שנה.

במגזר החרדי בכלל אוהבים מאוד להביע התנגדות לציונות בטענה שהציונות מנוגדת ליהדות, מאחר שחלק מהפלגים בתנועה הציונית אינם שומרי מצוות על פי הכללים שקבעו הפוסקים החרדיים. כך טוענים גם אויבי ישראל המבקשים להשמידה, בטענה שהם אינם מתנגדים ליהודים וליהדות אלא רוצים לחסל רק את הציונים והציונות.

 

צריך לזכור שהמונח “ציונות” נגזר מהמילה “ציון”, שם נרדף לארץ ישראל (וגם לירושלים), שלפי ההשקפה הציונית היא ביתו של העם היהודי, כפי שצויין עוד בישעיה, ל”ה, י’: “וּפְדוּיֵי ה’ יְשֻׁבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה”; וכן בתהילים, קל”ז, א’ – ח’: “עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן… אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלָ‍ִם תִּשְׁכַּח יְמִינִי. תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי, אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלַ‍ִם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי”.

 

הציונות מבטאת איפוא את האהבה והכמיהה בת שלושת אלפי השנים אל ארץ ישראל וירושלים בירתה. על פי הגדרה זו – לא חובבי ציון והרצל היו הציונים הראשונים, אלא כבר אבותינו הקדמונים – אברהם, יצחק, יעקב, משה רבנו וגולי בבל.

 

המונח העתיק התחדש על ידי ההוגה נתן בירנבאום בשנת 1890 לתיאור תנועת “חובבי ציון“. לאחר מכן, כשהשתתף בירנבאום בשנת 1897 בקונגרס הציוני הראשון בתוקף כהונתו כמזכיר הראשון של המשרד הציוני שניהל הרצל בווינה, אימץ הרצל את השם שקבע בירנבאום כשמה של התנועה הציונית בעת החדשה.

 

כל אלה מבין היהודים והלא-יהודים הטוענים שהציונות החלה לפני 150 שנה ומבדילים בין יהדות לציונות, עושים שקר בנפשם. כי יהדות וציונות – חד המה, ושניהם כאחד נולדו בקרב אבות אבותינו לפני שלושת אלפים שנים. 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מקור התעצמות הטֶרור הבינלאומי

אלי חזן

בר כוכבא – גיבור או בִּריון?

צעירים ובוגרים בדרך תרומפלדור

שֶקֶר האִיוּם הדֶמוגרפי

אלי חזן

איך מחנכים לחזור לערכים

אריק זיו ויזר

מפלגה ושלטון – אמצעי ולא מטרה

אלי חזן
דילוג לתוכן