24.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

חשש כבד מפני התפרצות מלחמת אזרחים שנייה בלבנון בעקבות דו”ח רצח חרירי

ניתוח המצב הפוליטי בארץ הארזים

בלעדי מאת : גיל שמואלי , כותב מומחה – חבר מועצת הליכוד העולמי

כמו נבואה שמגשימה את עצמה – לבנון , ארץ הארזים היפה והמדממת עלולה להגרר בשנית למלחמת אזרחים אלימה ככל שהמתיחות העדתית בין הקבוצות והפלגים עולה , ממש כמו הר געש שהולך וגועש עד לרגע ההתפרצות בו יגיש בית הדין הבנלאומי שמומנה ע”י האו”ם להגיש את כתב האישום כנגד סוכני החיזבאללה המואשמים בתכנון וביצוע רצח רפיק אל חרירי – לשעבר ראש ממשלת לבנון .

מדינאים רבים ודיפלומטים באזור נאבקים כדי למנוע פרץ אלימות העדתית שקרעה את לבנון במשך 15 שנה בשנים 1975-1990 וגבתה את חייהם של 250,000 אזרחים .

נציגי סעודייה וסורייה  מתאמים מאמץ משותף כדי להביא לפיוס בין הפלגים הלבנונים והמחנות הפוליטיים  בשעה גורלית זו בה לבנון כולה מאויימת ע”י מלציית הארגון הפנאטי הקרוי חיזבאללה (מפלגת האל ) המואשם כבר עכשיו נוכח הממצאים והחקירה בביצוע הרצח של רפיק אל חרירי אשר חוסל בדם קר ובאכזריות בפיצוץ עז שהחריד את שמי ביירות והותיר מכתש ענק בעומק 10 מטרים , הפיל כמה בינינים והרג 21 בני אדם נוספים – בנוסף להרג חרירי עצמו הטייקון אשר קיווה בחזונו ללהביא את החופש והביטחון ללבנון ולבסס את מעמדה הכלכלי .

ישנם דיווחים כי הנסיך הסעודי עבדול עזיז בן עבדאללה – בנו של עבדאללה מלך סעודייה (פטרונו של סעד אל חרירי ) הגיע בביקור מיוחד ונדיר לדמשק במסגרת ההצעה הסעודית -סורית להביא ליציבות פוליטית וחברתית בלבנון . להערכתי האישית צעד זה מתואם מראש עם ארה””ב  אשר אישרה את המהלך  מתוך רצון להביא ליציבות המצב הפוליטי בלבנון  , תמיכה אשר עולה בקנה אחד עם הצהרתו הרשמית של נשיא ארה”ב ברק אובמה בשבוע החולף בה הודיע כי “הוא מחוייב לשמור על לבנון כמדינה חופשית ונקייה מטרור ” אני מחויב לעשות כל שביכולתי כדי לתמוך בלבנון ולשמור כי היא תהיה נקייה מהתערבות זרה , טרור ומלחמה ” הודיע הנשיא האמריקאי בהודעתו הכתובה . הסורים נתפסים בעולם הערבי הסוני כמי שיש להם נסיון מוכח בהשתלטות בטחונית ובשמירה על היציבות בלבנון  – עד כדי שסעד אל חרירי (סיעת מוסתק’בל) ראש ממשלת לבנון הבן של רפיק אל חרירי ופטרוניו הסעודים מוכנים לבלוע את הצפרדע (סורייה ) כל עוד הם הסורים יפעלו לשמירה על היציבות הפוליטית ומיתון השתלטות חיזבאללה ואירן על ארץ הארזים המדממת .

מתחת לפני השטח הדוח הנוכחי הוא מתנה משמיים – שהרי הוא מנקה את סורייה מהחשדות הממושכים שהיו בעת תחילת החקירה בתכנון והזמנת הרצח ומטיל את האשם על סוכני חיזבאללה כמי שביצעו באכזריות  את החיסול של חרירי האב ב- 2005 ובמשך שנה מראש תכננו בקפידה כל מהלך והשתמשו בצוותי מעקב וחיסול רבים .

צוותים אלו סומנו בצבעים –  אדום , צהוב , ורוד … כאשר לכל צוות חולקו מכשירי טלפון ניידים והוראות מדויקות לביצוע ותכנון הרצח  אשר התרחש ביום האהבה בשנת 2005 בשעה בה נשמע  הפיצוץ ע”י 1000 ק”ג חומר נפץ .

לכל אזרח בלבנון ברור כבר מזמן כי רצח כזה לא היה מתרחש ללא אישור ותמיכה של סוריה – אשר נאלצה להסיג את כוחותיה לאחר מהפכת הארזים האזרחית במהלכה החזירה סורייה 14,000 חילים לדמשק ופינתה בסיסי מודיעין מלבנון . סוריה היתה מעורבת בחיסולים פוליטיים של מנהיגים לבנונים מאז 1970 ולמעשה ניטרלה כל מי שמנהיגותו ורוחו הפריעו לסוריה .

פרשנים לבנונים בכירים חוששים כי כתב האישום כנגד סוכני חיזבאללה בגין ביצוע ותכנון רצח חרירי עלול להוביל למצב בו חיזבאללה ינסה להשתלט על חלקים גדולים בלבנון , באמצעות טרור אלים כשם שעשה במאי שנת 2008 עת לוחמי חיזבאללה תפסו שליטה על החלק המערבי של ביירות ואף ניסו לכבוש את מעוז הדרוזים בהר הלבנון .

חקירת רצח חרירי הנמשכת כבר 5 שנים ועתידה להצביע על שמות המתנקשים וחוליות המעקב מאיימת לדחוף את ארץ הארזים אל סף ההשמדה העצמית , חקירה זו קיבלה מפנה בשעה שקפטן ויסאם עי’ד – קצין חקירות במשטרה הלבנונית העביר חומר חקירה מקיף לידי חוקרי האו”ם ולאחר עבודה מאומצת שעלתה לו בחייו – הוכח בצורה ודאית כי פקדי חיזבאללה היו במגע שוטף עם צוותי המעקב של חוליות החיסול והמעקב באמצעות טלפונים ניידים שהרדומות שלהם נחשפו וכללו עדויות לתאום ההתקפה והפעלת הפצצה שהרגה את רפיק אל חרירי . קפטן עיד פטריוט לבנוני ממוצא מוסלמי סוני שחקר את הרצח וגילה את הראיות הוזהר לא אחת ע”י חיזבאללה  שעליו להפסיק בחקירתו ולבסוף חוסל ע”י פגיעת מכונית תופת במזרח ביירות כאשר נודע לחיזבאללה שהוא העביר חומרי חקירה וראיות לצוות החריקה הבינלאומי של האו”ם .

החקירה של האו”ם בוצעה בפחד כאשר מנהיג קבצת החוקרים הראשונה של האו”ם התובע הגרמני מהליס התפטר מניהול החקירה ונמלט מביירות בינואר 2006 עקב איומים ממשיים על חייו , זמן קצר אחרי שהוא הגיש לאו”ם דו”ח בו הוא מפליל בכירים סוריים במעורבות עקיפה ברצח חרירי , באותה עת סורייה וחיזבאללה הכחישו כל מעורבות ברצח כאשר סורייה טענה כי ארה”ב עשתה שימוש בבית הדין הבנלאומי ובחקירה עצמה כדי להקטין את ההשפעה הסורית בלבנון – בעוד שחיזבאללה האשים את ישראל כמי שעומדת מאחורי הרצח מבלי שסיפק הוכחות לכך ולמעשה עד היום מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה לא היה מוכן להעביר שום הוכחה ולשתף פעולה עם צוות החקירה ובית הדין הבנלאומי.

זאת ועוד הודיע חסן נסראללה כי כל שיתוף פעולה של גורמים מלבנון בחקירה עצמה מהווה התקפה ישירה על חופש התנועה שלו והבטיח “לכרות את ידו ” של כל מי שינסה לעצור את אנשי חיזבאללה בגין האשמה ברצח רפיק אל חרירי אשר להערכתי האישית רוחו עדיין לא נותנת מנוח לחיזבאללה והיא אשר בסופו של דבר תאחד את כל הפלגים והעדות השייכים למחנה ה- 14 במרץ פעם נוספת ממש כפי שהתרחש ב- 2005 לאחר מותו – עת הרחוב הלבנוני היה מאוחד במחאה כנגד סורייה ולמעשה הביא לכך שסורייה תסיג את כוחותיה מלבנון .

המנהיג היחידי שמעז להשמיע הצהרות  בגין הרצון לחקירת הרצח ופרסום דו”ח אמיתי היה ונשאר נשיא לבנון לשעבר ומנהיג מפלגת הפלנגות הנוצריות אמין אל גומאייל אשראמר ביום האזכרה הרביעי להרצחו של בנו פייר גומאיי’ל לשעבר שר התעשייה :” אנו הלבנונים לא רוצים שינויי בהסכם טאיף או הסכם דוחא , אנו מבקשים פסק דין ברור כנגד כל מי שהרג את השהידים שלנו – אנחנו רוצים צדק כי אנחנו דוחים נקמה , אנחנו רוצים את האמת כי אנחנו דוחים עדויות שקר . אנחנו רוצים את בין הדין המיוחד של לבנון כי אנחנו רוצים יציבות . אנחנו הנוצרים רוצים צדק למען הצדק . “

“הם הרוצחים של בני פייר חשבו שיוכלו לפגוע במפלגה על ידי חיסולו האכזרי אך הפלנגות היו וישארו חזקים בלבנון ” הוסיף גומאייל . כידוע בנו פייר גואייל שהיה כוכב עולה בשמיים הפוליטים בלבנון נרצח בשנת 2006  ובכך הצטרף לרשימת המתים הארוכה של המנהיגים הפוליטיים שחוסלו על ידי סורייה על אדמת לבנון .  הם חלמו על לבנון חופשית , לבנון עצמאית , לבנון בה חרות האדם וביטחון הפרט יהיו במדרגה הראשונה – ורצו לסיים את הכיבוש הסורי ושליטתו האבסולוטית בלבנון .

פרסום כתב האישום צפוי לטעמי לפתוח את הפצעים הישנים , לעורר את השדים ולהביא לשפיכות דמים – ואולי אף למלחמת אזרחים שנייה . יחד עם זאת חזרתה המוקדמת של סורייה למגרש הלבונוני יש בו כדי למתן את השפעת חיזבאללה ,תאוות הכיבוש , ורצונה לייצא את המהפכה השיעית לכל חלקי לבנון .



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

חזן מול כותבי עיתון הארץ בנושא ראש הממשלה : טייק 2

אריק זיו

שעת המבחן של הציבור הציוני

אלי חזן

בן כספית: שנאה יוקדת לראש הממשלה

אריק זיו ויזר

שתי מדינות לשתי עמים

שלטון החוק ועליונות המשפט

זאב בן יוסף

חוק העמותות – מבוכה

אלי חזן
דילוג לתוכן