20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

חוק חדש בכנסת : חובת דיווח על קבלת מימון מישות מדינית זרה

מליאת הכנסת אישרה היום (ב’) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של יו”ר הקואליציה, ח”כ זאב אלקין, ח”כ עתניאל שנלר ואחרים.

החוק יחייב דיווח של עמותות על קבלת כספים ממדינות זרות, ויחול בתנאים מסוימים על עמותה רשומה או חברה לתועלת הציבור (חל”צ) המקבלת מימון כספי ממדינה זרה או חברת חוץ שרוב מימונה היה ממדינה זרה. חובת הדיווח חלה בתוך שבוע מסיום כל רבעון  על ידי טופס מקוון שיקבע שר המשפטים. בדיווח זה יפורטו זהות נותן התמיכה, סכום התמיכה, מטרות התמיכה או ייעודה וההתחייבויות שנתנו לישות המדינית הזרה על ידי הנתמך, בעל פה או בכתב, במישרין או בעקיפין, אם יש כאלה.

אין בחוק זה כדי לפגוע בחופש הביטוי והוא איננו עוסק בתכנים כלשהם. כל שנדרש הוא שקיפות באשר למקורות המימון להפצתם של רעיונות שמקורם בישויות מדינתיות זרות.

בנוסף, במידה ולעמותה יש אתר אינטרנט, תחול עליה חובה לפרסם בו את פרטי הדיווח.

כמו כן, החוק מטיל אחריות על עמותות לברר את מקור התמיכות הכספיות אותן הן מקבלות.

במקרה של מסע פרסום שמומן במיוחד (קמפיין), חלה חובה על העמותה לציין בפרסומים את דבר קבלת התמיכה הכספית.

הקנס על עבירה לפי חוק זה עומד על 29,200 ₪.

ח”כ זאב אלקין: “חופש הביטוי הוא ערך עליון במדינה דמוקרטית, אך עליו להיות מאוזן עם השקיפות הנדרשת במקביל. אסור למדינת ישראל לעמוד מהצד כשאינטרסים של מדינות זרות משפיעים על מדיניות כאן בישראל, בעזרת עשרות מיליוני אירו שמועברים לארגונים השונים. החוק הזה הוא לגיטימי במציאות שנוצרה, המכריחה אותנו לנהוג כדמוקרטיה מתגוננת מפני אלה הנוגסים בלגיטימציה של מדינת ישראל.”

את החוק יזם במקור השר מיכאל איתן, בעקבות דוחות של ארגון NGO MONITOR שהצביעו על סכומי עתק שמשקיעות  מדינות זרות במימונם של ארגונים פוליטיים בישראל.

פרופסור שטיינברג נשיא הארגון NGO MONITOR ציין: “ממשלות דמוקרטיות צריכות לפעול בשקיפות בהתייחסן לדמוקרטיות אחרות. הצורך בהצבעה זו בכנסת התעורר בעקבות הסודיות הקיצונית של ממשלות אירופיות בנוגע לעשרות מיליוני אירו שמשמשים למימון פעילות פוליטית בישראל. בסופו של דבר האיחוד האירופי ואירופה צריכים להיות שקופים מכיוון שהם מתמרנים את הדמוקרטיה הישראלית. חוק חובת הגילוי החדש יעזור להביא לידיעת הציבור את היקף המעורבות של ממשלות זרות בישראל מכיוון שהמסגרת הקיימת בחוק הישראלי אפשרה למספר ארגונים הולך וגדל להתחמק מהשקיפות הנדרשת.”

מדברי ההסבר: “חוק זה מאזן בין זכותם של ארגונים במדינה דמוקרטית לפעול בחופשיות, לבין זכותו של הציבור בישראל לדעת מי מממן את פעילותן”.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

שנה טובה למשק הגז של ישראל

עינר אביב

לראשונה הוקמה השדולה לקידום הבטיחות בישראל

אריאל אילוז

ביום שני הכרעה בשאלת חסינות ח”כ זועבי

אריק זיו ויזר

הצעת חוק המכירה לראשונה במעמדן של המכינות הקדם צבאיות בישראל ומסדירה את תקצובן ע”י המדינה,

אריק זיו ויזר

הסברה ישראלית ביוונית

אלי חזן

סכום החלקים גדול מהשלם

אלי חזן
דילוג לתוכן