30.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
הכנסת

ז'בוטינסקי של אדלשטיין

במיוחד לגולשי ליכודניק : נאומו של יו"ר הכנסת לרגל ציון יום פטירתו של זאב ז'בוטינסקי שנערך בכנסת 

 

1.                     כבוד ראש הממשלה בנימין נתניהו 

2.                     ראש האופוזיציה שלי יחימוביץ 

3.                     שרים וחברי כנסת בהווה ובעבר 

4.                     מנכ"ל מכון ז'בוטינסקי, חבר הכנסת-לשעבר יוסי אחימאיר ומוזמני המכון 

5.                     מוזמני בית אורי צבי גרינברג (אצ"ג) 

6.                     יושב-ראש מרכז מורשת מנחם בגין הרצל מקוב ומוזמני המרכז 

7.                     חברי המועצה להנצחת אישים במשרד ראש הממשלה  

8.                     חניכי תנועות הנוער בית"ר בהווה ובעבר 

9.                     קהל נכבד.

חברי הכנסת.

אנחנו מציינים היום את יום פטירתו של זאב ז'בוטינסקי כפי שנקבע בחוק שקבעה הכנסת ומטרתו בין השאר: "להנחיל לדורות את חזונו, מורשתו ופועלו של זאב ז'בוטינסקי, לציין את זכרו ולהביא לחינוך הדורות הבאים ולעיצוב מדינת ישראל, מוסדותיה, יעדיה ודמותה בהתאם לחזונו הציוני".

"לכל אחד יש את הז'בוטינסקי שלו" כך אמר פרופסור בנימין אקצין ז"ל, תלמידו ומזכירו של ז'בוטינסקי, וגם לי יש את הז'בוטינסקי שלי.

בשונה מבני 'המשפחה הלוחמת', את ז'בוטינסקי שלי קראתי בשפת המקור, ברוסית המשובחת שלו. דמותו, דמות האינטלקטואל והמנהיג קסמה לי. בעוד שאוסורגין, מספר רוסי נודע, כתב בכעס "שעניינים לאומיים יהודיים ספגו את ז'בוטינסקי ועקרוהו מן הספרות הרוסית עד כדי שנעשה נכרי בשבילינו הרוסים", הרי שעבורי, כצעיר יהודי בברית המועצות, דווקא העניינים הלאומים היהודים הם שכבשו אותי ביצירתו של ז'בוטינסקי.

היה זה ז'בוטינסקי שלי, שתרגם לרוסית את שירתו המופלאה של חיים נחמן ביאליק והכיר ביני לבין המשורר הלאומי. 

הקשר בין ז'בוטינסקי לביאליק היה קשר הדוק. בשנת 1903 יצא ז'בוטינסקי לעיר ההרגה, קישנוב, כשליח העיתון "אודסקאיא נובוסטי'. באותו הזמן נשלח לקישינב משורר צעיר, חיים נחמן ביאליק, לברר מה ארע שם.

דרכיהם של ביאליק וז'בוטינסקי התלכדו תחת הרושם הקשה מממדיי הפוגרום ואכזריותו. ביאליק ישב אז לחבר את הפואמה 'בעיר ההרגה', וז'בוטינסקי מיהר לתרגמה לרוסית, כשהוא מוסיף מבוא משלו. במבוא, יצירה ספרותית בפני עצמה, הוא מתאר את תחושתו כאשר הגביה מהרצפה פיסת קלף מספר תורה קרוע. ואני מצטט:

"בָּעִיר הַהִיא רָאִיתִי תּוֹךְ סְחִי,

פִּיסָּה אַחַת מִגְּוִוילתּוֹרָה קָרוּעַ.  

נֵעַרְתִּי בִּזהְִירוּת מִקְּלָף נִצְחִי

אֶת הָאָבָק שֶׁבּוֹ הָיָה זרָוּעַ;

וְשָׁם כָּתוּב: בְּאֶרֶץ נכָרִיּה  

רַק שְׁתֵּי מִלִּים מִסֵּפֶר עַםהַנֵּצַח.

בִּשְׁתֵּי מִלִּים הַלָּלוּ חֲבוּיָה,

הִסְתּוֹרִיָּה שֶׁל כָּל פִּרְעוֹתהָרֶצַח". 

מִי לִי, מִי, אִם אֵין אֲנִי לִי? כתב ז'בוטינסקי בעברית באותיות רוסיות. מי יעמוד לעם היהודי אם הוא לא יעמוד לעצמו. אף אחד לא יעמוד לנו אם לא ניקח את גורלנו בידינו, אם לא נשוב לארצנו לחדש בה ימינו כקדם.

ז'בוטינסקי שלי, הוא אדם העומד על שלו. מדינאי ציוני ויהודי לוחם שבשבילו "שקט הוא רפש". גדול הנפש, שלא מפקיר את גורלו ואת גורל עמו בידי אחרים. איש ש'החרות' בוערת בו בעוצמה. העמידה על עקרונות לאומיים ואישיים, בראשם עיקרון החרות היא שהביאה את ז'בוטינסקי למסקנה שרק מדינה יהודית עצמאית ודמוקרטית בארץ ישראל תקומם את העם היהודי. רק מסגרת מדינית שתבטיח הן את חרות היחיד, והן את חרות הכלל תאפשר את הקיום היהודי, ותקנה לו את התנאים הדרושים להתפתחותו.

מדינת ישראל, היהודית והדמוקרטית, ניצבת כיום בפני אתגרים אדירים. המזרח התיכון חווה טלטלה בלתי נתפסת, שיש בה צדדים חיובים וצדדים שלילים. מסביב יהום הסער וקשה לנו לדעת מה ילד יום. האביב הערבי הפך לאנרכיה. בסוריה מתנהלת מלחמת אזרחים עקובה מדם מלווה באדישות בינלאומית. ובמצרים המונים יוצאים לרחובות במחאה נגד משטר כושל. העדר מסורת פוליטית מגובשת לחילופי שלטון ולחילופי דורות הובילה מדינות שכנות לכאוס בלתי נשלט. איש את רעהו חיים בלעהו.

אנרכיה היא מחלה מידבקת ומדינת ישראל איננה חסינה. "מִי לִי, מִי, אִם אֵין אֲנִי לִי?". אף אחד לא יגן על הדמוקרטיה הישראלית אם אנחנו לא נעשה זאת. יש לנו כל אחד ואחד מחברי הבית הזה חובה לשמור על כבוד הרוב, על כבוד המיעוט, ועל כבוד הבית הזה שבו ורק בו מתקבלות ההכרעות גם אם יהיו קשות וכואבות.

חובתו של כל חבר כנסת להתנגד לכל חוק, גם נגד דעת הרוב. אבל קריאה, מעל בימת הכנסת, לאי-ציות להפרת-חוק ולאנרכיה מסוכנת לכולנו. יש קו דק בין התנגדות לגיטימית למאיוריזציה לבין קריאה לאנרכיה, ואת הקו הזה אסור לנו לחצות.

בשמו של ז'בוטינסקי שראה את נשמת הדמוקרטיה בהסכמה ולא בכפיה אני פונה הן לרוב והן למיעוט, הן לקואליציה והן לאופוזיציה, לנסות לבנות גשרים ולהגיע ככל האפשר להסכמות. אושרנו לא יבוא לנו מריסוקו של היריב. ככל שנצליח לפעול בהסכמה, אפילו מינימלית ואפילו זמנית, כך ייטב לנו ולתושבי מדינת ישראל.  

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

המבחן של מאי

ליכודניק

חוק ההדחה עבר בליווי סערה בכנסת

אריאל אילוז

"החלטת ממשלה על יעדי גירוש או קידום חוק הוצאת המסתננים"

אלי חזן

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון בהצעת החוק של ח"כ דני דנון

אריק זיו ויזר

"פגיעה קשה במאות אלפי ישראלים"

אריק זיו ויזר

לפיד במילה אחת : אכזבה

אלי חזן
דילוג לתוכן