18.1 C
תל אביב
23 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

ועכשיו : זמן אקוניס בקואליציה

עם סיומו הצפוי של ח”כ יריב לוין כיו”ר הקואליציה וסיעת הליכוד עולה השאלה מי יחליפו בתפקיד. אלי חזן סבור שסגן השר אופיר אקוניס הוא המתאים ביותר כרגע. סיבות לא חסר

 

 

כשקמה ממשלת נתניהו השלישית נוצרה בעיה טכנית שהיא גם מהותית. אף לא ח”כ ותיק אחד באמת לא רצה לכהן כיו”ר הקואליציה. ככה זה כשכל נבחר רוצה עצמו קופץ 17 מדרגות והופך לשר מבלי לעשות קילומטרז’ בכנסת. בסופו של דבר הסכים ח”כ יריב לוין לקבל עליו את התפקיד אך ביקש להגביל זאת לשנה. אחרי ככלות הכל, לוין ידע בדיוק מדוע הוא מגביל זאת בזמן. מדובר בקואליציה שרב המפריד מאשר המחבר בין מרכיביה אך מה שחשוב להם הוא להמשיך ולקבל החלטות מתוך חברות בממשלה. זוהי יומרה לגיטימית ומבורכת אך היא גם טומנת בחובה אין ספור קרעים, קונפליקטים והתנגשויות. זאת אחת הסיבות שלא פעם נשמע לוין די מיואש. ובכלל, על ח”כ יריב לוין, אחד מהפרלמנטרים החרוצים והיסודיים במשכן, ניתן לומר בפרפרזה על דבריו של צ’רצ’יל כי “מעולם לא נראה יו”ר קואליציה שמח כל כך לעזוב תפקיד שמעולם לא רצה אותו גם כך”.

 

אז הנה כי כן, לוין יעזוב בסוף מושב החורף הקרב אלינו ובא וראש הממשלה מתחבט בדבר השאלה במי בדיוק להחליפו. בורסת השמות כוללת בתוכה את ח”כ רוברט אילטוב, ח”כ גילה גמליאל וסגן השר אופיר אקוניס אך דומה כי כאן היא נגמרת. שאר חברי הכנסת של הליכוד אינם מקובלים על נתניהו. ח”כ משה פייגלין וח”כ רובי ריבלין הצביעו כבר נגד הקואליציה ויש בליבם, מי מבחינה אידיאולוגית ומי מבחינה אישית, על ראש הממשלה. גמליאל נושאת בידה הבטחה מראש הממשלה שהיא המועמדת הבאה למשרת שרה. ואילו הבחירה בח”כ אילטוב בעייתית. הוא חבר כנסת מטעם ישראל ביתנו שהיא כידוע שותפה מוגבלת של הליכוד.

 

מול כל אלה עומד סגן השר אופיר אקוניס.

 

ראשית, אקוניס היה בעבר אחד הקרובים לנתניהו. ישנה חשיבות רבה לכך שבין ראש הממשלה ויו”ר הקואליציה ישררו יחסי הבנה ותיאום וזאת על אף המחלוקות האידיאולוגיות ביניהם. זה המצב כיום בין נתניהו לבין אקוניס שביצע בחירה אידיאולוגית ברורה כנגד מדינה פלשתינית ולא היסס לצאת נגד הרעיון במלוא עוזו תוך שהוא מסכן את מעמדו בקרב גורמים מסוימים. זהו מצב שמזכיר את מצבו של גדעון סער עת היה יו”ר הקואליציה בעת ההינתקות, תוכנית אליה התנגד מאוד.

שנית, אקוניס מכיר את הכנסת לפני ולפנים. עוד מימיו כדובר הליכוד, עבור בתפקידיו השונים בממשלה, וכלה כח”כ פורה וכיו”ר ועדת הכלכלה שהעבירה את הרפורמה בסלולר בקדנציה הקודמת. יותר מכך, כיום הוא נושא בתפקיד כסגן שר במשרד ראש הממשלה עם תחום אחריות רחב אך הוא גם סגן השר המקשר בין הממשלה לכנסת. משמעות הדבר שהוא נושא באמתחתו קילומטרז’ פרלמנטרי ניכר. ואין חכם כבעל ניסיון כדי להבין את חשיבות העניין.

 

תפקיד יו”ר הקואליציה דורש יכולות לא קונבנציונאליות, שלא לומר לולייניות. תפקיד יו”ר הקואליציה כיום דורש יכולות של קוסם בשעה שבין מרכיביה שורר תיעוד אידיאולוגי הדדי (ראו למשל מקרה בנט – לבני). יותר מכך, יו”ר הקואליציה הבא ייכנס לתפקידו לאחר העברת סל חוקים בעייתיים מבחינת הקואליציה והוא יעמוד מול ח”כים מרירים המבקשים להבטיח את בחירתם לכנסת הבאה ולפיכך המשמעת שיפגינו תהיה בעייתית. לפיכך, ישנה חשיבות רבה בבחירת אדם המודע לרגישויות השונות ומסוגל לעמוד מול השאר באסרטיביות.

 

זה לא הולך להיות קל ליו”ר הקואליציה הנכנס אך חשוב שיהיה שם אדם מתאים. אחרי ככלות הכל, מדובר בקואליציה שלא תהיה טובה ממנה לעניינים הלאומיים בהתחשב בתוצאות הבחירות מעל לפני שנה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

גמליאל :”יש להעלות את שיעור המס על החברות הגדולות”

אלי חזן

דיון מיוחד בועדת החינוך של הכנסת על בניית כיתות לימוד ביו”ש..

אריק זיו ויזר

ח”כ גלעד ארדן :משרד החינוך מפקיר את חיי התלמידים

אריק זיו ויזר

החורף החם של ראש הממשלה

אריק זיו ויזר

סוף טוב: בליכוד מברכים את ההחלטה לפסול את זועבי

אריק זיו ויזר

פרצופה האמיתי של יחימוביץ’ ?

אלי חזן
דילוג לתוכן