19.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
בארץ

ועד ארצי להגנה על האתרים ההיסטוריים של צפת

* פנייה לראש הממשלה לשים קץ להרס המתמשך של העיר העתיקה בצפת
*ביקורת קשה על התנהלותו של ראש העיר צפת בתחום התכנון והבנייה
*מבקר המדינה: התלונה הועברה לבחינתו של הגורם המתאים במשרד
* שר הפנים: הטיפול הועבר להתייחסותו של הממונה על מחוז צפון

נוכח התנכלות בלתי פוסקת לאתריה ההיסטוריים של צפת,  לשרידיה הארכיאולוגיים, לבתי הכנסת העתיקים מתקופת האר"י הקדוש,  ל"בית עבו" המיתולוגי, שממנו יוצאת תהלוכת ספר התורה המסורתית בל"ג בעומר מזה כמאתיים שנה,  ונוכח התנכרותו של ראש העיר צפת,  אילן שוחט,  לערכיה המקודשים של עיר הקבלה  הוקם ועד ארצי להגנה של שלמותו וצביונו של הרובע ההיסטורי העתיק של העיר שהולך ונכחד בהתמדה,  כשעל הריסותיו  הולכים וצצים מבנים "מודרניים" חדשים לבקרים.

חברי הוועד,  אישי ציבור מכל גוני הקשת החברתית, בראשותו של עו"ד דוד מנע, פנו לראשי מוסדות, לחברי כנסת ולמבקר המדינה בקריאה להתערב מידית, כדי לשים קץ להרס העיר העתיקה בצפת ולאנדרטות הזיכרון למאורעות הדמים ולקרבות מלחמת השחרור.
בפנייתם לראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, הם כותבים בין היתר"מורשת צפת ההיסטורית בת מאות השנים הולכת ונמחקת בשיטתיות, לאור היום,  בהיתריה של 'הוועדה לתכנון ובנייה' בראשותו של ראש העיר הנוכחי של צפת"; אנו פונים אליך,אדוני ראש הממשלה, להפעיל את מלוא השפעתך, למנוע את המשך הפגיעה בשרידי אתריה ההיסטוריים של צפת ו"בבית עבו" המיתולוגי בן הכמאתיים שנה.
בין הפונים:  הרב שאר ישוב הכהן, הרב אשר זמל; ראש העיר אריאל, מר נחמן רון;  סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בדימוס, מר איתמר פלפל;  השר לשעבר, מר מרדכי בן פורת;  עו"ד אהרון מלצר; השגריר בדימוס, יורם אטינגר;  פרופסור דוד רוקח, האוניברסיטה העברית בירושלים;   ד"ר צפירה רוקח;  ד"ר אפרים אבן; השגריר בדימוס ד"ר משה יגר.

חוק "אתרי עתיקות" אינו מחייב את "הוועדה לתכנון ובנייה" בצפת
75 שנה ניצב בית אונגר על כנו, כאנדרטת זיכרון לאירוע הדמים שהתרחש בקרבו, ובעוד הכול מייחלים לשיקומו כ"אתר שמור", כהכרזתו החגיגית בכלי התקשורת של ראש העיר צפת, מר אילן שוחט,  ביולי 2009 :  "המבנה ישוקם בצביונו המקורי ויוכרז 'אתר שמור' –  הוא נרכש על ידי אחד החרדים ("אשר לא ידע את יוסף"), כדי להפכו "לפרויקט מסחרי", שירחיב את הכנסותיו… כעבור שנתיים "בית אונגר" היה כלא היה... מעל הריסותיו הגיחה קומה שנייה של מבנה מפלצתי, בהיתר "הוועדה לתכנון ובנייה", בראשותו של ראש העיר (אותו ראש עיר שהבטיח לשקם את "בית אונגר" בצביונו המקורי ולהכריז עליו כ"אתר שמור" – מישהו עוד זוכר ?)

ואם לא די בכך, אותה ועדה בראשותו של מר אילן שוחט, עומדת  להתכנס ביום רביעי השבוע, 7 בדצמבר 2011 , כדי להעניק היתר בנייה לקומה שלישית,  בניגוד לחוק העתיקות, שלפיו,"אין להקים בצפת העתיקה  מבנים בגובה של שלוש קומות, כדי לשמור על צביונה".  
 האזור של בית אונגר רשום "כאתר עתיקות"וכך גם פורסם בילקוט הפרסומים מס. 4593 , וב- 16.1.69 הוכרז רשמית על האזור הזה כ"אזור שיקום",  ובאתר עתיקות אין לבצע כל עבודות עפר – לרבות בנכס הגובל באתר.
ואם לא די בכך, פרק ז' בחוק "אתרי עתיקות" סעיף 92 (ג') קובע מפורשות: " לעניין אתר עתיקות המשמש לצורך דתי (כגון בית עבו הסמוך):  לא ייתן המינהל אישור לחפירה או לאחת  הפעולות  המנויות בסעיף קטן (א) אלא באישור ועדת שרים המורכבת מהשר כיושב ראש, (השרה לימור לבנת),  שר הדתות ושר המשפטים.
זאת ועוד:
מתן היתר לקומה שלישית מעל למבנה הרעוע שהגיח מעל להריסות "בית אונגר"  יסכן בצורה משמעותית את יסודותיו של "בית עבו" הצמוד ויהווה פגיעה משמעותית בתהלוכת ספר התורה המסורתית  ובפרטיות החוגגים המתכנסים שם
בל"ג בעומר מזה דורות (
לבד מחסימת האוויר ואור השמש מאותו כיוון).

אך למי זה אכפת ? לא לראש העיר הנוכחי של צפת, המשיב למבקריו בחיוך ציני:
"הכול נעשה לפי החוק…".   ואכן, לאחר שוועדת התכנון והבנייה בראשותו מעניקה את ההיתר הדרוש,  כל פעולות ההרס מקבלות גושפנקא חוקית…

במכתבה לעיתון "הארץ" ב-15.7.2009 מגיבה על טענה זו הגברת ג'ודי המאירי במרירות:
תשובתה של עיריית צפת בעניין הרס בית אונגר מעוררת תהייה
– עד מתי יינתנו אותן התשובות, ובחסות "אישורים כחוק" ייהרסו עוד ועוד מבנים היסטוריים בעיר העתיקה בצפת?  אני מציעה לראש העיר החדש, אילן שוחט, לבדוק מה קרה עד כה בעניין השמירה על נכסיה ההיסטוריים של צפת, אשר יחד יוצרים מארג עירוני ייחודי בעל ערך תרבותי, תיירותי ובסופו של דבר גם כלכלי. כמנהלת מוזיאון בית המאירי בצפת זה 25 שנה, וכנאמנה של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, אני יכולה לספר, כי העיר העתיקה בצפת משובצת בפצעים של הרס שנגרמו בחסות "אישורים כחוק"…
די להתבונן בכאב בהריסות בית שלווה בכניסה לעיר, שהוחרב כ"תשורה" לתושבי העיר לכבוד יום העצמאות האחרון,  לצפות בחרדה במבנה המרשים של בית בוסל ההולך ומתפורר, ולהביט בקריית ברסלב, שנבנתה בתוככי הרובע הספרדי העתיק, תוך הריסת מבנים היסטוריים בחסות "אישורים כחוק"…


בפנייתו למבקר המדינה, השופט בדימוס, מר מיכה לינדנשטראוס, כותב יו"ר הוועד:
"אנו פונים אליך,כבוד המבקר, לערוך בדיקה יסודית ודחופה במתרחש בתחום ההרס והבנייה בעיר העתיקה בצפת ובדרך מתן היתרי הבנייה, ללא פיקוח נאות מצד הרשויות הנוגעות בדבר, תוך פגיעה באתרים היסטוריים וארכיאולוגיים בני מאות בשנים".
בדברי התשובה ממשרד "המבקר" נאמר: "פנייתך הועברה לבחינתו של הגורם המתאים במשרד מבקר המדינה" .
שר הפנים, מר אליהו ישי,
השיב,
 "שהטיפול בתלונה הועבר להתייחסותו של מר יוסף ברון הממונה על מחוז צפון".
לא נותר אפוא אלא לקוות שנוכח ההתנגדות הציבורית
הנרחבת  ומתפשטת  יושם קץ לפעולות ההרס של אתרים ארכיאולוגיים בעלי משמעות עמוקה בתולדותיו של עמנו.  

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

פורום ביחד מקרבים בין יהודים ללא יהודים : התארחו ברהט אצל קרינאווי

מערכת ליכודניק

נחמן קורא לנתניהו ליישם את הצהרתו "הם רוצחים ואנחנו בונים"

אריק זיו ויזר

סיור מפתיע בשומרון של חברת הנהלת ג'יי סטריט ושלום עכשיו ארה"ב

אלי חזן

ראש הממשלה התערב – המתנ"ס בקריית שמונה ניצל

אריק זיו ויזר

מאסטר אינטרנט ציוני

אריק זיו ויזר

תגר – צעירים על כל מעצור ומיצר

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן