13.1 C
תל אביב
19 במרץ 2024
ליכודניק
בליכוד

ויגור סילבן עם סער

"הברית החדשה" של הליכוד : שר הפנים גדעון סער והשר סילבן שלום. האם הברית הזאת תחזיק מעמד ?


 


לקראת סוף אוגוסט האחרון קיים שר הפנים גדעון סער את כנס ראש השנה המסורתי אותו הוא עורך מאז שנבחר לראשונה לכנסת בשנת 2003. סער הפך את האירוע לאירוע מסורתי הנערך מדי שנה בדומה לאירוע הסוכה של שר התחבורה ישראל כץ. בעבר, ערך סער את אירועיו בגנים פתוחים כמו גני התערוכה בתל אביב או כפר המכביה ברמת גן וזאת על מנת להכיל את ההמון המגיע לאירוע. השנה הוא בחר לערוך זאת באולם סגור וקטן יותר אליו דחס מאות אנשים. ואולם, מה שהפתיע את הבאים יותר מכל היה ששר הפנים החליט לתת לסילבן שלום – שר האנרגיה והמים, לשיתוף פעולה אזורי ולנגב ולגליל, לשאת דברים בכנס.


כבר בתחילה, עת נכנס השר שלום אל האירוע, עורר הדבר הדים. הרי ידוע לכל שסער נמנע מלתת לשרים אחרים במה על חשבונו. מדד החביבות והאהבה שבינו לבין שרי הליכוד עומד על הקו האדום התחתון. אפילו הקו האדום התחתון של הכנרת עלה השנה. אז מה קרה לקו האדום התחתון של סער? הוא החליט לעשות הומאז' לקו האדום התחתון של הכנרת?


זקני הליכוד גירדו בפדחתם וניסו לתהות מתי הייתה הפעם האחרונה שסער נתן לשר אחר לנאום בכנס שלו. שהרי ידוע לכל שרשימת הדוברים באירועי הרמת הכוסית שלו משתנות בכל כמה שניות והוא מחליט על רשימת הדוברים שנייה לפני ההתחלה. רצוי שהם יהיו בדרגה פוליטית נחותה ממנו.


"אז מה עכשיו הוא הביא עלינו את סילבן ?" שאלה אחת הנוכחות.


ליכודניק ותיק היטיב לנחש כאשר אמר : "חברים, אתם עדים ליצירת ברית חדשה בליכוד. ברית סילבן – סער או סער – סילבן. תלוי את מי שואלים".


"הכצעקתה" שאל ליכודניק אחר ?


"זה הרבה יותר מצעקה". השיב הותיק. "זוהי בת קול שמסמנת את מפת המחנות החדשים בליכוד".


על מנת להבן את התמונה עלינו לחזור אחורה אל הבחירות הכלליות. ראש הממשלה נתניהו החליט למנות את סער וארדן, בהתאם להישגיהם היוצאים מהכלל בפריימריז והתדמית שיש להם בציבור, למנהיגי מטה הבחירות. סילבן נשאר בחוץ ואף סירב לשתף פעולה עם המטה. הוא עשה זאת בעקיפין ורק לקראת סוף המערכה שיתף פעולה במשורה. במקביל, הרגיש שר התחבורה ישראל כץ שהוא מודר מהמטה. לדברי אנשי סער "כץ הוא זה שבחר להדיר עצמו והוא מטיל את האשמה הכוזבת על סער וארדן לשווא".


מכל מקום, הפיצול בין שרי הליכוד במהלך הבחירות הכלליות ואף בסופן הוא סימון קווי המתאר של הבריתות החדשות שהתרקמו בהמשך. הדבר בא לידי ביטוי במהלך הבחירות למזכירות הליכוד. סער וארדן עבדו עבור מירי רגב. או כמו שאמר אחד הח"כים : "סער וארדן עבדו עבור רגב וחברות הכנסת האחרות של הליכוד לא יכלו לשאת את הבושה. הבושה שבה סער אך במיוחד ארדן הקניטו את כץ בתקשורת". ואילו כץ – הוא הבטיח להקים ועדת בדיקה שתבדוק את "הכישלון המחפיר" כהגדרתו של השניים בבחירות הכלליות. סילבן מאידך סייע לרגב בצורה יותר סולידית אך ברור לכל מי שפעיל בליכוד שהוא יישר עימה קו וסייע לה ללא תנאי כנגד כץ. פעילים מרכזיים בליכוד תיארו כיצד ג'ודי ניר מוזס עובדת עבור רגב וזה היה מספיק.

 

יותר מכך, הדבר בא לידי ביטוי בעת ההצבעה על שחרור האסירים : סער הצביע בעד, סילבן נמנע וכץ התנגד. ראש הממשלה העריך את ההצבעה של שניהם ואף לקח לשר כץ את אחד מתאריו. מצד שני, כץ הפך להיות מאוד פופולארי בציבור בעוד השניים הראשונים נאלצו להתחמק ממטר ההודעות והשיחות שהגיעו אל הטלפונים הניידים האישיים שלהם. 


השאלה הנשאלת היא האם סילבן השלים עם כך שסער הוא מנהיג הליכוד הבא לאחר נתניהו ואילו הוא יהווה כינור שני ? את התשובה לכך יש למצוא בסוגיית היחסים המורכבים בין השר שלום לראש הממשלה נתניהו. מימי "נתניהו הליכוד כמפלגת הבעת'" ב – 2007, אותה אמרה של שלום לפני שפרש מהפריימריז על ראשות התנועה באותה תקופה, ועד ליחסי גן העדן – כאמרתו של אביגדור ליברמן – הקיימים כיום בין הזוג נתניהו לזוג שלום. מה הקשר אם כך ?


מה שצריך להבין הוא ששלום יורד למדרון אחורי. הוא מבין שכרגע תותחי המלחמה רועמים והוא מעדיף שהניצים יתישו האחד את השני והוא ייקח את כל הקופה. בבחינת שניים רבים והשלישי לוקח.


"הדברים שסילבן אמר על סער בעבר לא מותירים שום מקום לספק מה הוא חושב עליו" אומר י', פעיל ליכוד מרמלה. "אל תשכח שסער היה זה שמנע מסילבן לפצל את הליכוד בימי היובש בשנות שלטון קדימה. אמנם, המציאות הפוליטית מכריחה את הפוליטיקאים ליצור בריתות חדשות אבל אל תטעה : הכל זמני. סילבן לא ייתן לסער את המקום הראשון. הוא פשוט הכריז הודנא ולאחר מכן ברית כנגד כץ ולסער זה מתאים. הוא לא יכול להילחם בכמה חזיתות. אתה תראה : הקלפים ייפרסו מחדש לקראת העימות הבא. זאב לא יכול לגור עם כבש ואם הוא עושה זאת הרי שזה זמני. הוא חייב לטרוף והסעודה עוד תגיע. חבל שזה יהפוך את הליכוד לבדיחה מהלכת כמו שקדימה הצטיירה שכזאת בימי המאבקים בין מופז ללבני".


יחד עם זאת, עולה שאלה מעניינת נוספת : מי מהח"כים יצטרף אל איזו ברית ומי יישאר מהצד? הרי, אם לוקחים את יו"ר ועדת העבודה והרווחה חיים כץ, הרי שהוא ביחסים מצוינים עם הצדדים הניצים. ומה על פייגליין ועל לוין יו"ר הסיעה? 


ייתכן שאת התשובות לחלק מהשאלות נקבל עם חזרתה של הכנסת מהפגרה לאחר חג הסוכות. 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ליכודניק משתתף באבלו של יריב לוין על פטירת אביו.

מערכת ליכודניק

רונן שובל : צחי אל תלך ל – J Street

אריק זיו ויזר

אימו של אפי להב מירושלים נפטרה

אלי חזן

"הבעיה האמיתית של יוקר הדיור היא יאיר לפיד"

אריק זיו ויזר

נתניהו והליכוד – אל תבגדו בחיילים ובציונות!!!

אריק זיו ויזר

יום הולדת להדר סייג – ליכודניק מאחל מזל טוב

אלי חזן
דילוג לתוכן