24.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

הרצפה לא עקומה, אלה אנחנו שרוקדים עקום.

רבים רואים בפריימריז כלי המשחית את הדמוקרטיה אלא שבפועל משחית יותר ש”השיטה” מאפשרת ועדה מסדרת, או גרוע יותר: שראש המפלגה בוחר בעצמו את אלה שקרויים בטעות “נציגי הציבור “.

הערך הסגולי של הדמוקרטיה גבוה אלפי מונים יותר במפלגות כמו הליכוד והעבודה, שמקיימות בחירות מקדימות, זאת בניגוד למפלגות כישראל ביתנו, ש”ס ו”יש עתיד” הנשענות על מנהיג יחיד ,שבדרך הכי לא דמוקרטית בוחר בעצמו קבוצה של אנשים. התוצאה היא שהם יסתכלו תמיד למעלה, כדי לבדוק את רצונו של המנהיג, במקום למטה, לעבר רצון העם.

אז נכון, יש ארגזים, ויש קבלני קולות ועולה יותר מדי כסף להתמודד. אלה אכן חלקים בשיטה, שצריך להם פתרון. אבל מכאן  ועד לבטל את הצורך הדמוקרטי הבסיסי של הקמת קבוצות אינטרסים המרחק רב. קחו לדוגמא  קבוצת גמלאים שעובדת לפי “השיטה” הקיימת. הגמלאים מתפקדים כקבוצה במפלגה. בוחרים נציג ברשימה מטעמה ,שמתחייב לקיים הבטחות, ובכך מגדילים את הסיכוי שלהם להשפיע.                       

השאלה הנשאלת היא איך יוצרים קבוצות אינטרס במפלגות שבהן לא מתקיימות בחירות מוקדמות? למי קל יותר להשפיע על נבחרי ציבור שהגיעו לכנסת ללא קולות הבוחרים של   המפלגה ?.

הניסיון הבלתי נגמר לשנות את שיטת הממשל כולל גם דרישה להעלות את אחוז החסימה, “כדי למנוע סחטנות פוליטית”. האמנם? העלאת אחוז החסימה מסוכנת לדמוקרטיה. מה רע במפלגות קטנות? האם דמוקרטי למחוק ציבורים שלמים רק בגלל שהם חושבים אחרת? בלי מפלגות קטנות יוזמות חדשניות לא תובאנה לכנסת, לא תתאפשר סירקולציה  במליאה .דעה אחת, דעת המרכז, תשלוט בשיח בעוד ציבורים שלמים, דעות ואינטרסים יישארו ללא ייצוג בפרלמנט.

כך גם ההצעה לקיים בחירות אזוריות. נכון שבדמוקרטיה תקינה יש צורך אמתי שנציגי ציבור יגיעו וייצגו הלכה למעשה את המחוזות בכנסת  כדי לקיים מטרה זו אין צורך לשנות את שיטת הבחירות. מספיק שהמחוקק ינחה את המפלגות לשבץ במקום ריאלי נציגי מחוזות, כפי שעושים עם נציגי עולים ונשים.

לא השיטה אשמה, ולא הפוליטיקאים אשמים. אלה אנחנו שאשמים על שהדרנו רגלינו במשך שנים מהפוליטיקה. עכשיו כאשר המחאה החברתית בשילוב מנצח עם הרשתות החברתיות הביאו איתן רוח רעננה של מעורבות  חברתית זה הזמן שנתקן את דרכינו בשיטה הקיימת. תם העידן ששלט בשיח הישראלי ” עזוב אני לא מתעניין בפוליטיקה ”  או “די. אני הפסקתי לשמוע חדשות”. שעורי ההצבעה לכנסת בקרב מי שמכונה מעמד הבנים היו נמוכים עד כאב, אבל המצב השתנה. הציבור מבין שהגיע הזמן להכניס תוכן לפתק ההצבעה. ועל מנת שזה יקרה חשוב ,שיתקיימו בחירות מקדימות פתוחות בכל מפלגה.

בבחירות הקרובות נהיה כנראה עדים לאחוזי הצבעה גבוהים במיוחד. מה שמבטל את הצורך בהעלאת אחוז החסימה. יש צורך בתיקוני חקיקה כדי לאפשר יותר משילות אבל העיקר הוא שכולנו נהיה שם, נתפקד למפלגה, נבחר את הרשימה שלה לכנסת, נתחבר לקהילות נוספות. נכניס תוכן לפתק.

השיטה הקיימת שכולם כל כך אוהבים לשנוא היא רק המראה של כולנו.                         היא לא יותר מהרצפה העקומה של הרקדן הגרוע.

 

אילן מרסיאנו.

יועץ  ליו”ר ועדת העבודה רווחה והבריאות של הכנסת .



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בית המשפט העליון: פגיעה בכבוד האדם ובשמו הטוב משולה לרצח

אריק זיו ויזר

זקן השבט או חוסך שבטו?

אלי חזן

חוד החנית

אריאל אילוז

אל תתנו לעובדות לבלבל אותכם

אריק זיו ויזר

הליכוד כגשר של שפיות לאיחוי הקטבים בין חרדים למתנגדים

אריק זיו ויזר

על חורבן בית המקדש השני

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן