32.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
אלי חזן

הקורבן הגדול : סילבן

משמעות תוצאות בחירות 2013 היא שחיקה במעמד נבחרי הליכוד אך המפסיד הגדול מכולם הוא השר סילבן שלום

 

 

אחת מהאמרות המוכרות והשחוקות ביותר של פוליטיקאים אשר מבקשים לסמן את משרד ראש הממשלה או כל תפקיד משמעותי בכיר, ואין להיות ציניים בעניין – יש להעריך אנשים ששמים להם יעד ומטרות להגיע אליהן – היא האמרה : "אני רץ למרחקים ארוכים". ואין ספק כי דרכם של מחליפיו הפוטנציאליים של ראש הממשלה, וכאלו כידוע בליכוד לא חסר, ארוכה. ואולם, דומה כי דרכו של השר סילבן שלום התארכה אף יותר. מדוע ?

 

משום שחוץ מכרמל שאמה, מי שעשה את הקפיצה הגבוהה והמרשימה ביותר בפריימריז, הוא סילבן שלום. והוא היה אמור להתקדם על פי המיקום אך דומה שהוא יעמוד על מקומו אם לא יחזור אחורה. או אז הייתה עולה הטענה כי גם שרים אחרים נאלצו לעבור סוג של ריאקציה פוליטית – כך למשל השר גלעד ארדן שסיים שני בפריימריז אך לא התקדם – אבל אצל שלום הסיטואציה בעייתית יותר. בגלל הדרך המרשימה שהוא עשה בחזרה לזרם המרכזי בליכוד.

 

ועל מנת לעמוד על חזרתו למרכז הבמה יש לחזור לאותם רגעים מרירים מבחינתו לאחר פריימריז 2008 בהם סיים במקום ה – 6 המאכזב בריחוקו מהמקום הראשון. על פי המסופר נהג סילבן לנתח את התוצאה בכך שהוא התרחק ממצביעי הגרעין הקשה של הימין ומהמתנחלים. גרוסו מודו. כאשר מנתחים אותן רואים שהוא הגיע לתוצאות יפות בפנים הארץ אך לא בהתנחלויות. ובכלל, דומה כי התקופה הזאת סיכמה תקופה מוקדמת מזאת של חוסר הצלחה משווע מהשנייה שעזב את משרת שר החוץ. שהרי, עם הקמת קדימה הוא העדיף להישאר בליכוד על אף הצעה מפתה של שרון. בפריימריז 2005, למרות התקוות הגדולות והגעה אל קבלני הקולות הגדולים ביותר, הוא הפסיד לנתניהו בהפרש של – 11 אחוזים. ותיקי הליכוד ידעו לספר כי על אף ששוריין למקום השני באורח חסר תקדים מהשנייה שהפסיד החל להתנהג כמו הילד המרוגז שלא קיבל צעצוע. הוא אף עמל קשות לפצל את סיעת הליכוד ב – 2006 ולחבור לשיתוף פעולה עם קדימה אבל לא צלח משעה שלא נמצא הח"כ הרביעי הנדרש לפיצול בסיעה. גדעון סער שמר על נתניהו מכל משמר. ולא חלפה לה שנה והוא החל לבוא בתלונות ובטרוניות. שלום הגדיל לעשות כאשר ביקר את נתניהו ציבורית וטען שהליכוד פועל כמו מפלגת הבעת' לאחר שהבין שלא יצליח להתמודד עם נתניהו בפריימריז שנערכו בספטמבר 2007. לבקיאים ברזי התנועה התשובה הייתה ברורה : קבלני הקולות הגדולים שעזרו לו ב – 2005 נטשו לכיוון נתניהו ואילו האווירה הציבורית בקרב המתפקדים לא הותירה לו סיכוי.

 

ואם נחזור ל – 2008 הפיצוי של נתניהו לשלום היה מינוי של 2 תיקים בפועל – נגב וגליל ופיתוח אזורי, משנה לראש ממשלה וחבר הקבינט המדיני בטחוני. עם אלו הוא ניגש לעבודה הפוליטית והוא עשה זאת, כמו שהוא יודע בצורה יוצאת מהכלל כאשר קצר הישגים יוצאי דופן במשרדיו ובין השאר ניצל זאת על מנת לחבור לאלו ששלחו אותו, כמעט, לתהום הנשייה ב – 2008 – המתנחלים ואנשי הימין.

 

ושלא יהיה ספק לשנייה : שלום הוא ככל הנראה אחד מאנשי הביצוע והמעשה הטובים ביותר בפוליטיקה. יועץ שר האוצר בשנות ה -20 המוקדמות לחייו, מנכ"ל משרד האנרגיה בגיל 31, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל בגיל 32. לכנסת הוא נבחר לראשונה ב – 1992 וב – 1997 מונה לתפקיד סגן שר הביטחון. אז הנה עוד מעגל נסגר לו שעה שמדובר על שוויון בנטל : שלום פעל באותה תקופה להקמה של "הנח"ל החרדי". למשרת שר המדע הוא התמנה בגיל 40 ומשם החלה נסיקתו. אמנם, הליכוד, לאחר הפסד נתניהו לברק ב – 1999, פנה לאופזויציה אך משם היה שלום אחד הח"כים הדומיננטיים שהובילו להפלת ברק. המשימה הצליחה. הוא גם היה אחד הח"כים הדומיננטיים של הליכוד שהובילו לבלתי ייאמן – לנצחונו של משה קצב על שמעון פרס בבחירות לנשיאות בשנת 2000.

 

בחירתו של אריאל שרון בבחירות המיוחדות לראשות הממשלה ב – 2001 החלה תהליך פריחה מואץ של שלום. הוא נבחר לשר האוצר ולסגן ראש הממשלה בפעם הראשונה ונראה בדרך הבטוחה לראשות הליכוד. בהתחשב בכך שהאזרח המודאג בנימין נתניהו לא הגיע למיצוי היכולת המקסמיאלית שלו מבחינת החזרה להנהגת הליכוד. את האישור לכך קיבלנו ב – 2003 עת מונה לשר החוץ. לי נדמה שההישג הגדול וההיסטורי שלו הוא היוזמה שהוא עשה רבות למענה בדבר יום הזיכרון הבינלאומי לשואה שנקבע על ידי האומות המאוחדות.

 

 

אז הנה כי כן, פריימריז 2012 בליכוד היו אמורות להחזיר את סילבן, סטיב כפי שמכנה אותו אשתו ג'ודי, אל מרכז הבמה. כמעט 58% מקולות המצביעים. כמעט 42 אלף מתפקדים העניקו לו את קולם. ואולם, דומה שהוא ייאלץ להמתין לסיבוב הבא. אם לא תהיה הפתעה יוצאת דופן יישאר סילבן במשרדו או אולי יקבל את משרד התיירות. ספק אם תפקיד סגן ראש הממשלה יישאר בידיו לאחר שבנט ולפיד ויתרו על התואר. בערוץ הראשון דווח אמש בתוכנית יומן כי ייתכן ויסרב להישאר בממשלה הואיל ולא שודרג ואף עלתה האופציה שינהיג אופוזיציה לנתניהו יחד עם רובי ריבלין.

 

משעמם זה בוודאי לא יהיה.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

אחרי הכל – השמיים הם של כולם

אלי חזן

הבחירה הערכית של סער, ארדן, שטייניץ ולבנת

אלי חזן

מיוחסות יחסית

אלי חזן

נאום נתניהו : הפיכת הפרדיגמה

אלי חזן

חרחורי המלחמה של ח"כ זועבי

אלי חזן

רצח העם הארמני והזיכרון

אלי חזן
דילוג לתוכן