20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

הסכנה האמיתית לעצמאות מערכת המשפט

בשבועות האחרונים גועשת ורועשת לה הרשות הרביעית במדינת ישראל היא רשות התקשורת ויחד עימה חלק מחברי הכנסת ושרי הממשלה.  אלה ובראשם גם ראש הממשלה נזעקו להזהיר אותנו אזרחי ישראל מסכנה לעצמאותה של מערכת המשפט בישראל.

והסכנה הזו הינה כאמור כה רבה , עד ששר בכיר ומוערך ( גם ע”י הח”מ ) אשר עומדת לו זכות אבות, התפנה לכתוב בתאריך 27.11.11 מאמר בעיתון ” ישראל היום  ” ואילו חברו הטוב התראיין אותה שעה לערוץ 2 בטלוויזיה ובחר להלך שם אימים על ראש הממשלה בפרישה ואל שני השרים הנכבדים הצטרך בין היתר גם עיתונאי בכיר ומוערך (גם ע”י הח”מ ) הכותב באותו העיתון בו התראיין כבוד השר וזה בחר לגייס לעזרתו תיאורים של קרבות בני האור בבני החושך.

 

ומי הם אותם ” בני האור ” ואותם ” בני החושך ” בעיניו של אותו עיתונאי בכיר ? כן, ניחשתם נכון.  אותו העיתונאי נמנה לשיטתו על ” בני האור ”  ואילו שר המשפטים מר יעקב נאמן , שר המשפטים בעבר פרופסור דניאל פרידמן וכן בין היתר חברי הכנסת מהליכוד : אופיר אקוניס , יריב לוין , זאב אלקין ודני דנון  הם אלה אשר נמנים לשיטתו של אותו עיתונאי על ” בני החושך “.

 

וזאת מדוע ? מאחר ואלה הם אותם ” בני החושך ” אשר מבקשים בין היתר להביא בהצעות החוק שלהם להליך של מינוי שופטים שקוף יותר לציבור, להילחם במה שקרוי ” האקטיביזם השיפוטי ” מיסודו של כבוד נשיא בית המשפט העליון לשעבר מר אהרון ברק ושל ממשיכת דרכו כבוד הנשיאה דורית בייניש, וכן להביא להטרוגניות רבה יותר בהרכב השופטים בבית המשפט העליון שתביא לידי ביטוי מגזרים רבים ורחבים בחברה הישראלית שקולם לא מיוצג שם ושתשקף בצורה צודקת ומאוזנת יותר גם את רצון העם.  

 

כן את רצון העם ! וכן , בכך אין כל פסול ! שכן הדבר מקובל בדמוקרטיות רבות בעולם ובראשן הדמוקרטיה הגדולה והותיקה ביותר היא ארצות הברית של אמריקה ששם הנשיא שהינו איש פוליטי לכל הדעות, הוא אשר ממנה את שופטי בית המשפט העליון והסנאט מאשר.  

 

אשר על כן , לתאר את אותם הצעות חוק שמבקשים לקדם אותם ” בני החושך ” ( בלשונו של אותו עיתונאי ) כסכנה לעצמאות מערכת המשפט של מדינת ישראל, הינה בנסיבות העניין ולאור מציאות חיינו בבחינת תיאור קיצוני ומרחיק לכת אם לא יותר מכך . המדובר במאבק משפטי – ציבורי על כינונן של תפיסות עולם שונות. מאבק לגיטימי כשלעצמו ואשר לכל צד טיעוניו הם.  

 

ולסיום עצה קטנה לאותם ” בני האור ” כלשונו של אותו עיתונאי בכיר , אם דאגה אמיתית מכוננת בליבם לעצמאותה של מערכת המשפט , הרי שמוטב וראוי להם שישמיעו אלה את קולם באופן רם, צלול וברור נגד הסכנה האמיתית המאיימת על עצמאות מערכת המשפט ועל עשיית דין אמת – דין צדק , והיא התערבותה של רשות התקשורת בהליכים משפטיים תוך הסגת גבול חמורה ביותר ופגיעה קשה בזכויות אדם ואזרח בסיסיות של חפים מפשע , אלה שטרם ניתן בעניינם פסק דין חלוט ( שאין עליו עוד אפשרות ערעור ) שכן זו משפיעה על השופטים ועל תוצאות ההליך באמצעות הפעלת לחץ  והטלת מורא ופחד כבדים וכפי שהתבטא גם עו”ד יראון פסטינגר (מתמודד בעבר לראשות לשכת עורכי הדין בישראל וכיום חבר הוועד המרכזי ) במאמרו ” שפיטה מוקדמת ” מתאריך 21.11.06 בה הפנה קריאת הצלה לקברניטי מערכת המשפט :

 

 ” בתוך מספר שנים לא רב הביאו התרופפות כללי הסוביודיצה, בצד הדלפות בלתי פוסקות מחדרי החקירות במשטרה ומהפרקליטות לסיכון קיומו של הליך משפטי הוגן ולעצמאות מערכת השפיטה. מוטב שקברניטי מערכת המשפט ידעו להפסיק התדרדרות חמורה זו בטרם המערכת המשפטית המפוארת שנבנתה במשך עשרות שנים ושהגיעה להישגים כבירים תהפוך לבית משפט שדה אשר תוצאותיו תלויות בחריצת הדין המוקדמת בעיתונות “. 

 

*** הכותב הינו פובליציסט ועו”ד במשרד עורכי הדין יוסף סמואל ושות’.

*** הכותב אינו קרוב משפחה של מי מנשיאי מדינת ישראל לשעבר יצחק נבון ו/או משה קצב.

*** הכותב חבר בפורום המשפטי למען ארץ ישראל, זכויות האדם, תקינות השלטון ושמירה על   

      האינטרסים הלאומיים.                                          תל אביב – יפו ג’ בכסלו תשע”ב 29.11.11



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בג”צ כופר בשלטון החוק

זאב בן-יוסף

כנסת זרה

אריק זיו ויזר

מבנציון ועד בנימין – לא קם כנתניהו

אריק זיו

“בוז’י, כיצד תצליח להרכיב ממשלה?”

אריק זיו ויזר

שורפים ת’מועדון?

אלי חזן

אירופה ברמת-גן – מי אמר שאנחנו מוחרמים?

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן