24.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

הליכודניקים החדשים כנגד החוק של איילת שקד

במכתב אל חברי ועדת שרים לחקיקה מביעים הליכודניקים החדשים את התנגדותם להצעה להוספת פסקת התגברות בחוק כבוד האדם וחירותו 

 

במכתבם אל השרים כתבו כך : 

ביום ראשון הקרוב תעלה להצבעה ההצעה לתקן את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו כך שיכלול “פסקת התגברות”, המאפשרת לכנסת “להתגבר” על הזכויות בחוק היסוד”. הם מגדירים זאת באופן מפורש כאשר הם מבקשים מהשרים לא לתת יד למהפכה שכזאת במשפט החוקתי בישראל. 

בהמשך המכתב הם מנמקים : 

חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו מעגן בתוכו את הזכויות הבסיסיות ביותר שניתנות לכל אדם בישראל, ובהן הזכות לחיים, לחירות,לכבוד ולחופש ביטוי. זכויות אלו ראויות להגנה ולשמירה מיוחדת, בהיותן הזכויות הבסיסיות ביותר שעומדות לרשותו של כל אדם,באשר הוא אדם. הגנה זו אף מעוגנת כעקרון יסוד של מפלגת הליכוד – עקרון “עליונות המשפט” – שאותו הנחיל ראש הממשלה מנחם בגין ז”ל. ככתוב בסעיף המטרות בחוקת הליכוד:

ה. קיום משטר ממלכתי-דמוקרטי במדינה: הבטחת עליונות החוק, זכויות האדם והאזרח, חופש המצפון, חרות הפרט, שוויון זכויות והזדמנות כל אזרחי המדינה ומניעת כל אפליה על רקע מין, גזע, עדה, דת, מעמד או השקפה.

ההצעה העומדת לפתחה של הממשלה, תאפשר לכל רוב ארעי ואקראי של 61 חברי כנסת “להתגבר” על זכויות היסוד החשובות ביותר; ועל כן, אנו סבורים כי היא סותרת לחלוטין את עקרונותיה של הדמוקרטיה הליברלית. בכל הכבוד הראוי – זכויות אדם אינן יכולות להיות מוגבלות על ידי רצון הרוב, לא כל שכן הזכויות המעוגנות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. לשיטתנו, זהו יסודה של דמוקרטיה חוקתית, שבה אסור לרוב להתעמר כרצונו במיעוט. היעלה על הדעת, למשל, כי חוק האוסר הסעת יוצאי אתיופיה באוטובוס, שיחוקק ב-61 חברי כנסת ויהיה מוגבל ל-4 שנים, יהיה מוגן מפני ביקורתו של בג”ץ? האם נתיר למחוקקים שלנו להקפיא את ההגנה על הזכות לחיים וכבוד?

“במקום שאין ערובות לחופש הפרט – שם אין דמוקרטיה. את הניגודים הללו מן הדין למנוע. במדינה היהודית יהיה צורך להגיע לצורת משטר, אשר בו המיעוט לא יהיה חסר-הגנה. מטרתה של הדמוקרטיה היא, להבטיח למיעוט השפעה על מהלך הענינים של המדינה. סוף-סוף מיעוט אינו מורכב אלא מיחידים, שנבראו ב”צלם וכדמות אלוהים”. (זאב ז’בוטינסקי)

איננו מביעים כאן עמדה לגופו של פסק דין של בג”ץ כזה או אחר. ברם, לשיטתנו, יש בידי המחוקק הישראלי וממשלת ישראל די והותר כלים לאכיפת מדיניותה, מבלי להצטרך לגרוע מסמכותו של בית המשפט העליון לביקורת שיפוטית ומבלי שיהיה צורך”להתגבר” על זכות יסוד זו או אחרת. זכויות אינן מכשולים שיש להתגבר עליהם. לטעמנו, בדמוקרטיה, גם אם בית המשפט פוסק לעתים בניגוד לדעתנו, חייבים להותיר בידו את הסמכות להגן על זכויות אדם, ולא להפוך את הקערה על פיה בשל תוצאת פסק דין ספציפית. הדמוקרטיה הישראלית חסונה דיה כדי לעמוד גם בתוצאות שנויות במחלוקת”.

הם מסיימים את מכתבם בבקשה להתנגדות להצעת החוק. 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

חבר הכנסת ארדן : לא אתפלא אם ‘קדימה’ יודיעו גם על תמיכה בכיבוש אירן

אריק זיו ויזר

ח”כ שטייניץ בתגובה לנסיונות לחדש את המו”מ עם סוריה:

אריק זיו ויזר

“תגמרו כבר עם האנטישמיות”

אלי חזן

דנון : “יריקה בפרצוף של האלמנות והפרה של ההסכמים”

אריק זיו ויזר

אקוניס – קול הליכוד שנדם

אריק זיו ויזר

המירוץ של דליה איציק לנשיאות החל

אלי חזן
דילוג לתוכן