26.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

ההתערבות של נתניהו מול הפשרה של שטייניץ

אמיר וייטמן חולק על דרכו של שטייניץ בנושא הגז

התפתחה בארץ סוג של נורמה שלפיה לא אומרים "צדקתי", כי איכשהוא זה נשמע מתנשא. אני מודה שאני לא ממש מבין את זה. סוף סוף יש אינטרס להקשיב למי שצודק ולדחות את דברי הטועים.

 

אז הנה אני אומר, ותסלחו לי על ההתנשאות: צדקתי. פרסמתי בתשיעי ליוני האחרון מאמר ביי.נט. (http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3902477,00.html) שבו תקפתי את התנהלותה של הממשלה בנושא התמלוגים ובו הבעתי את החשש שלי מפני הפרת ההסכם עם שותפות הגז והתוצאות מהתנהלות כזו. ב-24 לאוקטובר, כתבתי בבלוג שלי (http://www.inn.co.il/News/News.aspx/212671) שהמשך ההתנהגות של שטייניץ מביאה אותנו לקראת משבר וש"סוף גנב לתליה", רק שבמקרה שלנו, הגנב הוא המדינה, דרך שטייניץ.

אני כמובן מודע לכך שעמדתי מאוד לא פופולרית ונמצאת במיעוט בציבור הישראלי, לפחות עד עכשיו, ובכל זאת מה שקרה בימים האחרונים מחזק אותי בדעתי.

 

עברו ששה חודשים מאז ולצערי, חששותיי מתחילים להתגשם. קבוצת החברה לישראל חתמה על חוזה לרכישת 50% מהגז הדרוש לה מ- EMG המצרית, מה שיתורגם באופן מיידי באיבוד סכום ניכר במיסים (השר לנדאו דיבר על כ-1.5 מיליארד דולר), ובעיקר, עלול לייקר את מחיר החשמל לצרכן. זה כמובן ייגרום להפסד גדול פי כמה לציבור וייפגע בראש ובראשונה בעניים, שעבורם הוצאות החשמל גדולות יחסית. ועוד לא דיברנו על חוות הדעת של חברת ווד-מקינזי שממנה עולה כי השווי המהוון של מאגר תמר צפוי להיחתך בכ-60% (!!!). הנזק למשקיעים נעמד במיליארדי שקלים רבים. במאמר מוסגר, מקינזי מדמה את כוונת ועדת ששינסקי ל"מעין-הלאמה", מה שמקרב אותנו למדינות כמו וונצואלה ובוליביה. אנחנו לא רוצים להיות שם או אפילו להדמות להן, ולו במקצת.

 

אמנם נכון שמשיקולים עסקיים טהורים, החברה לישראל עשתה נכון בכך שהיא לא שמה את כל הביצים שלה בסל אחד וגיוונה את המקורות שלה על ידי רכישה של גז מספק אחר. למרות זאת, אם לא יימצא פיתרון שמניח את הדעת עד לחודש מארס, החברה לישראל לא תהסס להפעיל את האופציה שלה לרכישת שאר כמות הגז מהמצרים וההפסד למדינה ולאזרחיה יהיה עצום.

 

צריך לחזור לעקרנות הבסיסיים שצריכים להנחות מדיניות ציבורית: קודם כל, הוגנות ושמירה על הסכמים. לא ייתכן שמדינת ישראל תנשל את המשקיעים, רק בגלל שזה פופולרי לעשות זאת. לא כך בונים אמון עם המשקיעים, הבינלאומיים והמקומיים, ולא כך בונים כלכלה משגשגת.

 

קצת שכל ישר לא יזיק גם: שטייניץ בחר להשתלח בשותפות הגז ביום א' האחרון בנאום מתלהם במיוחד באומרו, בין השאר, ש"למי שקיבל חזקה על משאבי הטבע של ישראל, על פי הצדק, החובה הציבורית והחוק, יש שתי ברירות: לפתח את משאבי הגז, או להחזיר אותם לחזקת המדינה." שטייניץ כנראה שכח שחברות עסקיות  קיימיות על מנת להרוויח כסף, ושיקולים של "צדק" ו-"חובה ציבורית", ועוד לפי הבנתו, אינם יכולים להכלל בשיקולי חברה מסחרית, פן תפשוט רגל.

 

סוף סוף החליט נתניהו לקחת אחריות ולהתערב בעניין. הוא כנראה ינסה למצוא פשרה שתספק את השותפות ותאפשר לשטייניץ לרשום הישג סמלי. זה עדיין לא מאוחר מידי אבל הזמן הולך ואוזל מהר. צריך עכשיו להציל את המצב ולאפשר את המשך פיתוח הגז הישראלי, למעננו.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

כל זאת לא חדש לנו, בסרט הזה כבר היינו ואפילו יצאנו בהפסקה

אריק זיו ויזר

ציפי על השיפוד של עובד

אריק זיו ויזר

תרדו מיאיר נתניהו !!!

אלי זעפרני

התכנית להזדמנות שווה לפריפריה

נועם מועלם יוסף

ביצוע אמיתי של ריבונות יחד עם הגנה על הארץ

חיים פוזן

ספטמבר השחור של אוסלו

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן