18.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
ליכוד ירוק

הגם גלילאו בירוקים?

התחממות הכדור? כל הכלכלה הירוקה עומדת על בסיס העובדה שיש לצמצם את גזי החממה. סופה של האמת המדעית לצאת לאור

יש הסוברים שתמונה אחת שווה אלף מילים ויש הסוברים כי כותרת אחת במאמר מקפלת בתוכה עולם ומלואו של השקפות. כזו היתה הכותרת המבשרת בתרועה רמה שאכן, כדור הארץ המסכן שלנו הנרמס תחת רגלי האנשים הרעים המנצלים כל משאב ומעצימים את טביעת רגלנו האקולוגית, רחמא לצלן, הולך ומתחמם. "ואף על-פי כן העולם הולך ומתחמם" (YNET 24.10.11).

חשבתי לעצמי שיש לשוב אל אמצע המאה ה-17, שם נמצא סיפור גבורה של גלילאו מול הכנסיה. האמת הלא כל-כך ברורה היא שעמדת הכנסיה אף היא לא היתה ברורה ואחידה מול עמדת המדע. המדע, כלומר אלה שחשבו שהם מייצגיו הנאמנים, לא טמן ידו בצלחת. מכל מקום, גלילאו נכנע והושם במעצר בית עד יום מותו. וכל-כך למה? מפני שהעז לומר את משנתו בדבר סיבוב כדור הארץ סביב השמש.

המשפט "ואף על-פי כן נוע תנוע" מיוחס לגלילאו, מעין התרסה מול הכנסיה הרעה. נוסיף עוד כי כמעט כל המדענים הגדולים בתקופה ההיא היו בעלי תודעה דתית עמוקה. מסקנה עד כאן: למרות מחאות הכנסיה של המכחישים, הספקנים ושאר מתנגדים, כדור הארץ מתחמם. "לא יעזור לכם", הם אומרים, ובעברית יותר מתקדמת: "על-אפכם וחמתכם".

 

אני מבקש קצת סדר. אם מישהו השתכנע מתוך המאמר "ואף על-פי כן העולם הולך ומתחמם" וממבול הכתבות, המאמרים, הבלוגים, טכסי הפחדה, הכנסים והכסף הירוק הזורם, הרי שתפקיד הכנסיה צריך להיות דווקא של הירוקים, תומכי ההתחממות. מפני שמי שמנסה להרהר בקול רם על הדוֹגמה הירוקה הם הנמצאים במיעוט והראיה מתוך המאמר גופו. יתרה מכך, דווקא הקיבוע המחשבתי, הקופרניקי, הקובע שמי שחושב שכדור הארץ מסתובב סביב השמש הוא הנאור והחושב נכון ולעומתו מי שחושב אחרת, כלומר שהשמש מסתובבת סביב כדור הארץ, הוא החשוך והנבער. ואם ניתן להוציאו למיתה הנה מה טוב, רק שהיום לא נעים להרוג ממש אז הורגים את הדעה והנפש.

 

הירוקים המחופשים לסנטה קלאוס חביבה

על מנת להסיר את הספק, משוואות התנועה אשר נכתבו על-ידי ניוטון ואחרים, נוחות יותר לפיתרון כאשר השמש במנוחה והארץ בתנועה. ומי שיושב על השמש יראה את הארץ נעה וההיפך, מי שישב על הארץ רואה את השמש נעה. שום דבר רע לא קרה. למממהרים להכין חרבות, הנה הציטוט במלואו: כך כותב סטיבן הוקינג בספרו תוכנית-אב (בשיתוף עם לאונרד מלודינוב):

"אם-כן, איזה מערכת היא מציאותית, התלמאית או הקופרניקית? רבים אמרו אמנם שקופרניקוס הפריך את תלמי, אבל אין זה נכון. כמו בשאלה מה אנחנו רואים לעומת מה שרואה דג זהב [באקווריום] אפשר להשתמש בכל אחת משתי התמונות כמודל ליקום. משום שאנחנו יכולים להסביר את תצפיותינו בגרמי השמים גם על-סמך ההנחה שהשמש היא הנייחת. יתרונה האמיתי של מערכת קופרניקוס, למרות התפקיד שהיא ממלאת בוויכוחים פילוסופיים על טבעו של יקומנו, הוא בפשטות זה: משוואות התנועה נעשות הרבה יותר פשוטות במסגרת ייחוס שבה השמש שרויה במנוחה".

נשוב כאמור חמש מאות שנים מגלילאו לאחור. תומס בקט, נוצרי בן המאה ה-12, הפך לקדוש אחר הירצחו. נכתבו עליו יצירות ספרותיות וגם מחזה אחד לפחות מאת תומס אליוט: "רצח בקתדרלה". משפט חד כתער מתוך המחזה מצוטט בספרם של שני פיזיקאים דנים העוסקים בחקר האקלים, סוונסמרק וקולדר "הכוכבים המקררים": "הפיתוי האחרון הוא הבגידה הכי נתעבת: לעשות דבר נכון בשל סיבה נתעבת". אפשר היה להניד ראש ולהמשיך במהלך החיים הירוקים הניתכים עלינו כצו עליון מאת האפיפיורים הירוקים המחופשים לסנטה קלאוס חביבה, אולם בהמשך למשפט מהמחזה: הסיבה נתעבת וגם המעשים חמורים. וזאת במילים עדינות.  שכן, המאמר המדובר עוסק יותר בתאולוגיה של הנצרות החדשה, קרי, הדת הירוקה, מאשר במדע.

מסתדר מעצמו

בכל זאת, נצא מתוך נקודת מוצא סניגורית. נניח שקבוצת החוקרים ההומוגנית מברקלי, צודקת ממש. כלומר טמפרטורת הגלובוס עלתה במעלה שלמה משנת 1950. לפי הגרף שאותו הם מציגים, הטמפרטורות יורדות מעט ומתייצבות עד 1975 לערך ועולות החל משנת 1975 ועד 2000 ושם הן נבלמות.

לפי אותם מומחים המאמתים לכאורה את תחזיות המודלים משנת אלפיים עד סוף המאה ה-21, היו צריכות להתרחש כמה תופעות הרסניות. שאם לא כן, מה כל-כך מענין בעליה של שתי מאיות המעלה או שלוש וחצי לשנה? תופעה ראשונה שמומחי ה-IPCC

עם המודלים הממוחשבים (סימולציה של אקלים) הינה עלייה של לפחות 4 מעלות עד סוף המאה. לא נורא שהם לא מסוגלים לשחזר כמה שנים לאחור, לפחות שידייקו בעשר שנים שחלפו מאז. אם-כן, נפילה ראשונה: לפי נאס"א, מחקר מקיף שנעשה והתפרסם במלואו ביולי האחרון מראה כי מאזן האנרגיה של כדור-הארץ מסתדר מעצמו ללא 'אפקט החממה'. הטמפרטורה הגלובלית הממוצעת לא עולה. במילים אחרות, בני האדם לא אחראים לא לירידה ולא לעלייה.

אל-גור, הגורו של החממיסטים התנבא בסרטו המפורסם "אמת מטרידה" שגובה פני הים מהפשרת הקרחונים יעלה ב-6 מטרים במאה השנים הקרובות. המדידות הלוויניות והקודמות מראות עלייה של 3 מ"מ לשנה ואף פחות, וזאת מגמה נמשכת עוד לפני התקופה המתועשת מאוד בשנות הארבעים של המאה הקודמת. כלומר הגזמה של פי 20. מאז 2001 ישנה התמתנות בשיעור העלייה של פני הימים. זו התופעה השנייה.

מה רע בהתחממות?

התופעה השלישית היא התחזקות בכמות ובעוצמה של סופות מסוגים שונים. מדידות שהחלו לפני 60 שנה לפחות מראות תמונה הפוכה מהאסון עליו מדברים החממיסטים. וזאת למרות העובדה שככל שהטכנולוגיה השתכללה, כל סופה או סופונת, מתועדים במדויק.

חמור מכל זה, הטענה המרכזית של החממיסטים היא שככל שפליטת פחמן דו-חמצני תעלה, כך הטמפרטורה תעלה אף היא. אין מחלוקת שכמות הפד"ח באטמוספירה עולה בשיעור של 2.5 פי.פי.אם לשנה, אלא שהטמפרטורה לא מתייחסת לכך, למגינת ליבם של החממיסטים. אז מה חמור כל-כך? שכל הכלכלה הירוקה עומדת על בסיס העובדה הידועה בציבור שיש לצמצם את גזי החממה, קרי, פד"ח. במאמרי הקודם, "התחממות כדוה"א? עסקי ההפחדות", הרחבתי בדבר.
  
אין טעם לשוב אל העלבונות שמטיח ד"ר איתן קריין במי שלא חושב נכון וירוק. רמזיו העבים אודות החלוקה (גם הפוליטית) של אלה המבינים במדע ושברור מאוד שהם לא מאמינים באלוהים כי זה סותר את המדע, אינם אלא דברי איוולת. גדולי המדענים היו והינם אנשים מאמינים החל מניוטון, קופרניקוס, קפלר, גלילאו, אוילר, לייבניץ, פסקל, גאוס, פסטר, קיביה, פסטר, דקרט, אמפר, פראדי, מקסוול, פלנק, איינשטיין, אנדיגטון, וזו רשימה חלקית בלבד.
  
לא כל מי ששם חלוק לבן על כתפיו ומחזיק צנצנת הוא מדען, ובטח לא כל מי שרודף אחרי עכביש הוא מדען אקלים. חקר האקלים, כמה שיישמע הדבר מוזר, הוא אפילו לא בחיתוליו. איש לא נותן דעתו, מפני שזה בלתי אפשרי לעת עתה, על התנהגותם וחיזוי מהלכיהם של עננים שהם גורם מכריע בחקר האקלים, ישנה התעלמות זדונית מהשפעותיה הגבוהות של השמש בתרומה לשינוי האקלים.

ואם לא שמתם לב, הרי איש לא שואל מה רע כל-כך בתחממות? מישהו רוצה לחזור לתקופת הקרח מלפני 200 שנים ויותר? כל האסונות שמדברים עליהם החזאים הירוקים לא מתממשים, ואפילו מחקר אחרון מראה על ירידה של 20% במספר הנופלים במלחמה מול המלריה. אבל דרך ההפחדות של הירוקים אצה להם. סופה של האמת המדעית (אם ניתן להגדירה ממש) תצא לאור. כדרכה של האנושות היא תצא בדרך הקשה בלבד.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מפעל מיחזור הצמיגים הגדול בישראל נחנך היום בצפון השומרון

אריק זיו ויזר

השר ארדן ימנה את אהוד יתום ליו"ר רשות הטבע והגנים

אריק זיו ויזר

אהוד יתום מועמד לכהן כיושב ראש רשות הטבע והגנים מטעם השר להגנת הסביבה

אריק זיו ויזר

תגובת השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן על עתירת בז"ן

אריק זיו ויזר

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן: "לא אאפשר דחייה נוספת – בימים הקרובים אחתום על צו אישי חדש לבתי הזיקוק בחיפה המורה לבצע הפחתה בזיהום אוויר"

אריק זיו ויזר

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה בתמיכת השר להגנת הסביבה את הצעת החוק האוסרת נהיגת רכבים בחוף הים

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן