40.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

האם תיפתר החידה ?

משה פייגלין, ח”כ משה פייגלין, השיג לאחר שנים רבות את מטרתו הראשונית בדרך לראשות הממשלה. מצד שני, הוא עדיין ממשיך לעורר אנטגוניזם בקרב ציבורים ניכרים בליכוד. ובדרך עולות שאלות נוספות. אלי חזן על הח”כים של הליכוד בכנסת ה – 19

 

 

לפני שבוע וחצי הגיעו למוזיאון תל אביב 450 אנשים בקירוב על מנת לחגוג את הישגו של ח”כ משה פייגלין בעצם בחירתו לכנסת. מעל עשר שנים עמלו חברי קבוצת מנהיגות יהודית על מנת שפייגלין יצליח להיבחר מטעם הליכוד ומתוך כוונה שזו תהיה תחנה בדרך לראשות הממשלה. במהלך השנים הללו עלתה התמיכה בו מאחוזים בודדים לעשרות אחוזים. להוציא את התמיכה האמתית בו, הוא זכה לא אחת בקולות שלא לשמם, קולות של מתנגדי נתניהו בליכוד שלאו דווקא תומכים בהשקפות אותן מייצג פייגלין. הוא אף הצליח להיבחר בפריימריז שנערכו בליכוד ב – 2008 למקום ה – 20 אבל לקונה בחוקת הליכוד אפשרה לראש התנועה דאז, כמו גם היום, בנימין נתניהו, לדחוק אותו אל מקום לא ריאלי. אי אפשר להתכחש לתופעה הבאה : ח”כ פייגלין מפלס את דרכו לצמרת כמו רץ מרתון. אם אשתמש במטפורה הרי שזה יהיה מדויק לומר כי לא מדובר בחצי מרתון כי אם במרתון שלם. 42 ק”מ. והוא ממשיך לרוץ. בשיא המהירות.

 

ח”כ פייגלין הוא אדם מרתק. שכן, מצד אחד הוא מציג אידיאולוגיה מתוחכמת ומגוונת, גם עבור אלו שחולקים עליו, ומצד שני האישיות שלו היא אישות לבבית. באותו אירוע בו נחגגה בחירתו הוצג לקהל סרט שאותו הבאנו זה מכבר באתר ליכודניק. יוצר הסרט העדיף להצניע את האידיאולוגיה שעוררה אנטגוניזם כה רב בעבר מצד אחד ושזכתה לאהדה כה רבה מאידך. במקום זאת, הוא קירב את פייגלין אל המיינסטרים דרך פנים אנושיות ויפות. בייחוד כאשר מביטים במערכת היחסים המופלאה שלו עם אשתו ובנו. הוא גם דאג לשלב את דעתם המלומדת של אישים שהתנגדו בעבר לפייגלין ועכשיו עברו להעריכו. כך למשל כתב מעריב שלום ירושלמי וכך למשל אברום בורג. אחת מחברות הכנסת של הליכוד ישראל ביתנו אמרה לי לאחר צפייה בסרט כי “אנשים לא שמו לב אבל אני שמתי לב. פייגלין הביא את אברום בורג ושניהם מסמנים את הסמנים הכי קיצוניים בפוליטיקה הישראלית אשר חותרים למרכז לכאורה. לא במובן הפופולארי. פייגלין הוא לא פרובוקטיבי כמו בן ארי. הוא למד היטב כי פנים מחייכות עובדות הרבה יותר”.

 

הסרט נקרא בשם הכה סימבולי : “החידה”. וח”כ פייגלין אכן מהווה חידה. כיצד הוא פרץ מסמן שולי אל לב הזרם המרכזי בליכוד. בפריימריז האחרונים נבחר במקום ה – 14 לאחר שגרף מעל 26.000 קולות תוך שהוא משאיר מאחור שרים וח”כים מכהנים. אפשר לשאול בנושא את השר יובל שטייניץ.

 

דומה כי ישנן מספר תשובות לנסיקתו. אני אציע כמה מהן : ראשית, אנשי מנהיגות יהודית הבינו היטב כי הדרך לראשות המפלגה ולכניסה לכנסת עוברת דרך ההתפקדות. וכך, במשך שנים, הם פקדו לליכוד אלפי מתפקדים וידעו כיצד לנתב את הצבעתם כך שתשרת את בחירתו. מבחינה זאת הייתה כאן התנהלות מופתית. פייגלין יצר בריתות פוליטיות בצורה בה לא מתח את החבל יותר מדי. כך למשל מונה אחד ממקורביו, מיכאל פואה, להיות יועץ לשר התקשורת משה כחלון. דבר שני שיש לומר הוא שבתוך התנועה היו לא מעט ליכודניקים איכותיים ומתונים שחיפשו את דרכם אל ההכרה. ברגע שנחסמו על ידי מקביליהם הם חברו למנהיגות יהודית. כך למשל הבית”רי זאב בן יוסף. בן יוסף הוא ליכודניק מבטן ומלידה שמצביע כבר תקופה ארוכה על כך שראש הממשלה מקשה על התנועה ואת אחד מהשורשים לתמיכתו בפייגלין ניתן למצוא כאן. גם החבירה אליו של טל ברונשטיין, הצעיר האקטיבי מחולון אשר מזוהה ביותר עם עמדות הליכוד המסורתיות, ושל אלה קובלנץ, שהפכה בינתיים לעוזרתו הפרלמנטארית של פייגלין ושמציגה פעילות אקטיבית בלתי נגמרת בתוך הליכוד הגורמת להערכה אליה בתנועה פנימה, תורמות לפופולאריות שלו.

 

אחד מחברי הכנסת של הליכוד אמר לאחר הבחירות האחרונות : “יש סיבה לכך שפייגלין הוא אדם מעניין. בניגוד לח”כיות שמעודדות הצבעה לליכוד בצווחת “כפיים”, פייגלין כתב ספרים ומאמרים ויש לו משנה סדורה. את האינטלקטואלים של הליכוד זה מושך כי נקעה נפשם מהשיח הרדוד הקיים בתנועה. חשוב לעצמך : מרידור ובגין, שלא הבינו כי ההתפקדות היא הקובעת, מצאו עצמם מחוץ לתנועה ולהם יש רקע אינטלקטואלי נרחב. עכשיו הם לא כאן ואנו נשארנו רק עם העומק של פייגלין שיוצר כאן שיח מסוים שגם אם אתה לא מסכים איתו אתה נהנה לחשוב שיש כאן מישהו שמאתגר אותך”.

 

מצד שני אומר אותו ח”כ : “בעבר, ברוח דבריו של פייגלין עמד הרציונאל שאם הוא יהיה ברשימה והרשימה תהיה ימנית הרי שהליכוד יקבל אמון מלא מהעם. לא רק שהוא בפנים, מתוני הליכוד בחוץ וחברנו לישראל ביתנו אלא גם שאיבדנו את הדומיננטיות של הגוש. ובכלל, חשוב להדגיש כי אם פייגלין יהיה ראש התנועה אני לא אצביע לה”.

 

אחד משרי הליכוד סבור כי פייגלין לא באמת ראוי מנטאלית להיות ראש ממשלה כי לא אחת הוא מציע הצעות חסרות בסיס. אחת מההצעות המקוממות זו התמיכה בסרבנות באשר היא. גם בעבר הוא הצליח לעורר התנגדות כאשר טען שראש הממשלה נתניהו לא עושה מספיק למען פולארד. אותו שר אמר : “פייגלין יכול לדבר ללא הפסקה. אם הוא יהיה ראש ממשלה הוא יבין כי פולארד חשוב אך האמריקאים מתעקשים על אי שחרורו. הוא יבין שיש מכלול שיקולים אותם יש לשקול ודברים שרואים מכאן באמת לא רואים משם. הבט מה קרה לנפתלי בנט והתכחשויותיו להצהרות שנתן בעבר. פייגלין, כך אני מעריך, ינהג בצורה דומה”.

 

ואולם, דומה כי בעת האחרונה פייגלין משלים את כניסתו פנימה למורת רוחם של רבים בהנהגת התנועה. אם בעבר הצהיר כי הוא “הומופוב גאה” הרי שלאחרונה נפגש עם הקהילה ההומולסבית. האם זה אומר שהוא מקבל אותם כמו שהם ? התשובה היא לא. אבל בעצם הוא מצליח לפרוץ אל קהלים שהיו רחוקים ממנו בעבר ועתה הוא כובש את לבבותיהם. כמו כן, פייגלין לא מהסס לומר בקול רם וברור : “אני בעד לגליזציה של קנביס”. וכך הוא כובש עוד קהלים. האנטגוניזם שהיה קיים בעבר – נעלם וגם ראש הממשלה השלים עם בחירתו.

 

הנה כי כן, עולה השאלה איזה משה פייגלין נראה בכנסת הזאת ? האם משה פייגלין שהורשע בהמרדה והתבטא בצורה קונטרוברסאלית תוך שהוא מציע להקים כאן סוג של מדינת הלכה או שמא פייגלין מתון יותר שפונה למרכז?

 

את התשובה נקבל בקדנציה הקרובה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

רוצים שוויון ? לוין ייתן לכם שוויון אצל המבקר

אריק זיו ויזר

הקרבות בפייסבוק: שאמה נכנס חזיתית בסילבן שלום

אריק זיו ויזר

שדולת פורום הכנסת ליחסים בינלאומיים

אריק זיו ויזר

דנון בעקבות טיבי : “תעודת עניות לכנסת ישראל”

אלי חזן

ח”כ לימור לבנת בתגובה לחוק פינוי פיצוי:

אריק זיו ויזר

ארדן צדק השילוט בנתיבי אילון מסכן חיים/מאת:אריק זיו

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן