27.1 C
תל אביב
18 באפריל 2024
ליכודניק
ממשלה

גמליאל בבואה של ביבי

גמליאל הציגה רעיון למינוי דירקטורים נוספים והוא הוצג בהרצאתה בכנס ישראל 2021 שניתחה בצורה מענינת את המחאה החברתית ושורשיה.

מבין ההרצאות הרבות בכנס ישראל 2021 היתה גילה גמליאל מהיחידים שהציגו חשיבה חזונית והציעה תהליכים אסטרטגיים ארוכי טווח. בשל כך גישתה המיוחדת זכתה להתענינות ותשומת לב רבה של הכלכלנים המומחים ושל אמצעי התקשורת.

הרצאתה התמקדה בשלושה מעגלים שהפכו עם השנים לפירמידות שליטה, שיצרו צווארי בקבוק של שליטת מעטים על רבים וחנקו את המשק הישראלי. שלוש הפירמידות הן: פירמידת שוק ההון, פירמידת שוק הקרקעות, ופירמידת שוק העבודה.

 

בסקירתה את פירמידת שוק ההון היא הציגה כדוגמה את בנק הפועלים שבו המדינה נתנה למשפחה אחת לשלוט על 300 מיליארד שקלים ע”י השקעה עצמית של קצת יותר מאחוז אחד. “עכשיו מתבקשת השאלה, מדוע לא לתת לציבור 100% מהמניות ושהשליטה תהיה בידי הציבור הרחב. אבל מי ישלוט בפועל בבנק, מי ינהל אותו?” שאלה גילה גמליאל.

 

היא העלתה הצעה לפתרון מקורי: “המדינה צריכה להכשיר דור של דירקטורים מכל שכבות העם. אנשים משכילים ומצטיינים שיעברו הכשרה בינלאומית וישמשו דירקטורים מקצועיים במוסדות הפיננסיים. ההחלטות המקצועיות יהיו לעין ערוך מוצלחות יותר מהמצב היום בו בעל שליטה אחד קובע מי יהיו חברי הדירקטוריון עושי דברו”.

 

יצוין שהצעה אסטרטגית חדשנית זו טומנת בחובה הזדמנויות גם לפעילי ליכוד. החשיבות בדברים הם לא רק ברעיון המפתיע אלא גם במי שהעלה אותו, שכן גילה גמליאל חברה בועדת השרים המיוחדת לעניני חברה שהוקמה בעקבות מחאת האוהלים.

 

בעיקר הרצאתה קראה גמליאל לשנות את השיטה הכלכלית המקובלת במדינה. היא המחישה את הבעיה באמצעות משל ציורי בסגנון “ביביאיסטי”:

” תארו לכם תחרות ריצה ל-100 מטר שבה לרץ אחד יש משקולת של 10 קילו על הרגל ולרץ השני אין. ותארו לכם שזה עם המשקולת הוא אלוף העולם בריצה, והרץ השני הוא אדם רגיל מן היישוב שנבחר בצורה אקראית. האם יש לכם ספק מי ינצח? האם לא ברור שהתוצאה מוכתבת מראש? על כך נאמר אמור לי מה השיטה, מה הם כללי המשחק ואומר לך מי ינצח”.

 

התמצית של נאומה היתה הצעה לטפל בכללי המשחק. “צריך לשנות את כללי המשחק. צריך להוריד את המשקולת הזאת שיושבת על הגב של הציבור ועל חשבון הציבור. צריך לפרק את השיטה בה מעטים כל כך שולטים על המשאבים של ציבור של מיליונים”.

הדברים עוררו הדים וענין רב אצל מומחי הכלכלה שהשתתפו בכנס. יש לקוות שהם ישפיעו גם החלטות ועדת השרים המיוחדת.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הממשלה ה – 33 תצא לדרך בקרוב – ממשלה ציונית בראשות נתניהו

אלי חזן

ד”ר לאה נס:” מתנדבי ‘והדרת’-עולם ומלואו עבור הקשישים”

אריק זיו ויזר

משט של טרור

אריק זיו ויזר

עידן חדש לעם היהודי – נתן שרנסקי יו”ר הסוכנות

אריק זיו ויזר

יום היסטורי עבור המורים

אריק זיו ויזר

לאה נס: “וותיקי השומרון הם המפתח להתיישבות חדשה ביו”ש”

אלי חזן
דילוג לתוכן