18.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

בקעת הירדן – גבול הביטחון המזרחי של ישראל

לישראל זכות טבעית ואף מוכרת בינלאומית (בהחלטה 242 ובמכתב הנשיא בוש משנת 2004) לגבולות בני-הגנה, קרי, גבולות שעל בסיסם יכולה ישראל להגן על עצמה בכוחות עצמה. אבל בשנים האחרונות חל כירסום מדאיג בהבנת התואי של גבולות אלה ובפרט באשר לגבולה המזרחי של ישראל.

גם מבחינה ביטחונית גרידא, בהביאנו בחשבון את מצבה  הגיאו- אסטרטגי של ישראל ואת האיומים עליה, אין תחליף לבקעת הירדן.

מדינת ישראל שלנו אינה חלשה אבל היא קטנה, צרה ופגיעה – 70% מאוכלוסית המדינה, 80% מכושר הייצור התעשייתי שלה וחלק משמעותי מהתשתיות שלה, מרוכזים ברצועת חוף צרה ונשלטת ממזרח ע"י גבעות יהודה ושומרון. בהתחשב בתנאים אלה, בחוסר היציבות הכרוני במזרח תיכון ובעויינות הבסיסית נגד המדינה היהודית זקוקה ישראל למרחבי הביטחון הבאים:

 

 

  • מרחב עומק הגנתי – המאפשר ניהול קרב הגנה נגד איומים ממזרח. איזור בקעת הירדן   יוצר מחסום פיזי שגובהו נע בין  900-1400 מטרים, דרכו יכול צבא תוקף לנוע רק דרך חמשה מעברים, עליהם ניתן להגן בקלות יחסית. מסיבה זו בקעת הירדן נתפסת כקו הגנה קדמי ישראלי במזרח תיכון בו מתקיים אי ודאות באשר לכיווני התפתוחה של עיראק וירדן.
  • עומק אסטרטגי בסיסי שחשיבותו רק עולה בעידן הטילים הבליסטיים והרקטות ארוכות הטווח המאיימים על מרכזי האוכלוסיה וגם על תהליכי הגיוס ושליחת כוחות צבא המילואים הצבא למערכה. לפיכך נדרש עומק קרקעי ואוירי, הן לפריסת התשתיות ומערכות ההתרעה והיירוט והן לפעולת הכוחות סדירים של צה"ל שיאלצו לפעול לפרק זמן ארך יותר ללא סיוע משמעותי מחיל האוויר אשר יצטרך לעסוק, בנוסף למשימותיו המסורתיות גם בהשתקת שיגורם של רקטות א"ט וטילים בליסטיים המכוונים אל עבר ערי ישראל.
  • מרחב לחימה בטרור. רק נוכחות ישראל על המעטפת המזרחית של הגדה המערבית תאפשר מימוש פירוז אמיתי של היישות הפלסטינית שהוא כידוע אחד התנאים הבסיסיים שהציבה ישראל להסכמתה ל"שתי מדינות לשני עמים".

 

היכן נמצא מרחב הגנה כזה? לא על הקו הירוק ולא לאורך גדר הביטחון. רק בבקעת הירדן!

רק ריבונות ישראלית מלאה בבקעת הירדן כולה כאזור ביטחוני הנסמך על הירדן כקו גבול תאפשר מתן ביטחון לאזרחינו ואסור לנו בסוגיה זו להסתמך על כוחות זרים.    זאת צריך להבהיר לארה"ב ולעמוד על כך במו"ם המתקרב עם הרשות הפלסטינית.

כדי לעגן צו חיים זה, יוזמת מועצת הביטחון לישראל בשיתוף מ"א בקעת הירדן, ביום א' 4 ביולי, יומיים לפני פגישת רוה"ם עם נשיא ארה"ב, סיור מחוייבות של קבוצות מרחבי הארץ  לבקעת הירדן.

 

בואו והצטרפו למהלך לאומי חיוני – קביעת בקעת הירדן כגבולה המזרחי של מדינת ישראל!



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

זקן השבט או חוסך שבטו?

אלי חזן

מקצת מין האור דוחה את החושך

חיים פוזן

שתי מדינות לשני עמים?

אריק זיו ויזר

עוד נשלם לך קין

אריק זיו ויזר

אליקים העצני על יום השואה

אלי חזן

פרשת ויגש- נטיית הלב משפיעה על ראיית האמת

אלי כהן
דילוג לתוכן