21.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
בארץ

בערד לא יתנו לכך “לכרות”

 

תושבי ערד: אל תהרגו לנו את העיר בשביל מתנה לעשיר
מכרה בהר בריר ושדה זוהר: “לא ניתן לזה לכרות”

תושבי ערד: אל תהרגו לנו את העיר בשביל מתנה לעשירמכרה בהר בריר ושדה זוהר: “לא ניתן לזה לכרות”. הכתבה הכי חשובה שתקראו השבוע של עינת חייט מערד 

 

תחשבו מה הייתם אומרים אם ליד הבית שלכם היו רוצים להקים מכרה פוספטים בגודל של פעמיים רמת גן, אשר מומחים קבעו כי הקמתו תביא לעלייה בתחלואה ובמוות מסרטן ומחלות בדרכי הנשימה ותפגע באופן בלתי הפיך בסביבה באזור. 

כבר שנים רבות מנסים כי”ל והאחים עופר לקדם הקמת מכרה פוספטים בשטח הנושק לעיר בשטח המוכר כ”שדה בריר” ו”זוהר דרום”. הנהגת העיר ערד ותושבי העיר מתנגדים להקמת המכרה, בשל הפגיעה באיכות החיים, איכות הסביבה ובעיקר בשל הסיכונים הבריאותיים שעלו מתוך חוות דעת מומחים בלתי תלויים.

הסיכון הבריאותי – מכרה פוספטים יביא לעלייה בתחלואה במחלות סרטן ומחלות ריאה

מומחים לאורך השנים קבעו, כי מכרה פוספטים בסמוך לערד יביא לעלייה בתחלואה במחלת סרטן ומחלות ריאה ועלייה במקרי המוות בעיר וסביבתה וכי גרגרי האבק שיעופו מכיוון המכרה, יכילו גם חלקיקים רדיואקטיביים, שיגרמו לעלייה בתחלואה ובתמותה, בפרט בקרב תינוקות, קשישים ונשים בהריון
במכתב ששלחה שרת הבריאות לבינת שוורץ, ראש מנהל התכנון במשרד הפנים, ביום 31 במרס השנה נכתב, בהתבסס על חוות הדעת השונות בנושא:

השתכנעתי כי כרייה בשדה בריר תביא לסיכון בריאותי שאינו עומד בסטנדרטים של סיכון בריאותי המקובלים כיום בארה”ב ובאירופה ושגם אנו איננו יכולים להסכים לו”.

 

למרות ההתנגדויות – כי”ל ממשיכים ללחוץ

כבר 30 שנה שמנסים להקים מכרה בסמוך לערד, אך כיום נדמה שהמאבק בין הנהלת כי”ל לתושבי ערד מחריף ובכי”ל לא מהססים להפעיל לחצים פוליטיים.בכי”ל טוענים כי המומחה העולמי פרופ’ סמאט, שבדק את הנושא עבור משרד אינו מצביע על סיכון בריאותי. וכך ניסו לגייס לצידם משרדי ממשלה שונים לצידם. במקביל, סיימה הוועדה שעסקה בהכנת תכנית מתאר ארצית לכרייה וחציבה של מינרלים תעשייתיים– תמ”א 14ג’ את התכנון בהמליצה על אתר הר בריר וזוהר דרום (שטח כפול מאשר בתכנית הכרייה המקורית) כמועדף לכרייה. באותה וועדה ישב נציג “רותם אמפרט”, חברת הבת של כי”ל, בעוד שלתושבי ערד החברים בעמותת “רוצים לחיות בלי מכרות” לא ניתנה שום זכות לשלוח נציג שישב בישיבות הוועדה.

במחטף נוסף קידמה כי”ל הוספת סעיף הנוגע ישירות לכרייה וחציבה במסגרת התיקון לחוק התכנון והבניה הידוע כ”חוק הפרגולות” המאפשר העברת אישור תכניות הכרייה במסגרת מסלול מהיר בות”ל, בו אין נציג למשרד הבריאות ונציגי ציבור.

כי”ל מנפחים מספרי עובדים ומציגים עצמם כ”מושיעי הנגב”

כחלק מהלחץ שמפעילים כי”ל וחברת הבת “רותם אמפרט”, מנסים להציג עצמם כי”ל כמושיעי הנגב בתחום התעסוקה ומאיימים כי באם המכרה לא יקום, יפוטרו אלפים. יחד עם זאת, גם ברותם אמפרט מודים כי המכרה יספק סך הכל כ- 20 מקומות עבודה, כאשר רבים מאותם תקנים יתפסו על ידי עובדי כי”ל שיעברו לעבוד במכרה ממתקני חברה אחרים.

במסגרת האיומים על פיטורי אלפים בנגב, מנפחים בכי”ל את מספר המועסקים הישירים שלהם וכוללים לא רק את עובדיהם הישירים ושוכחים לספר שלעומת מספר עובדים וותיקים, מאוגדים וחזקים בכי”ל, המרוויחים שכר יפה, רוב עובדיהם משתכרים שכר הנמוך בהרבה מהשכר הממוצע והעובדים באמצעות קבלני המשנה אף משתכרים שכר מינימום.

 

מטרתם העיקרית של בעלי כי”ל באישור כרייה באזור הר בריר, הסמוך לערד, אינה שמירה על פרנסת עובדי הנגב, אלא תוספת נכס בשווי עשרות מיליארדי דולרים לנכסי החברה, אשר נמסר להם ללא תמורה או מכרז ואף להתחמק מתשלום תגמולים למדינה כאשר גם הסכומים המשולמים למדינה, נמוכים מהבונוסים שמקבלים חמשת בכירי החברה.

 

 

 

הגיע הזמן שמדינת ישראל תעשה מה שטוב לכלל אזרחיה ולא מה שטוב לחברה פרטית זו או אחרת. המדינה צריכה לזכור כי הפוספטים הם משאב מתכלה ויש לשמר משאב זה למען הדורות הבאים.

סוף דבר

לכרייה בבקעת ערד, השפעות הרות אסון על עשרות אלפי תושבי האזור. בנוסף לעלייה משמעותית בתחלואה ובתמותה. כרייה בבקעת ערד משמעותה חיסול הפוטנציאל התיירותי של ערד וסביבתה ומחיקת המוניטין של ערד כמקום עם האוויר הכי טוב בארץ. הכרייה טומנת בחובה גם פגיעה אנושה בערכי טבע ומורשת, בהם הרס דרך אדום המקראית, שיכולה להיות מנוע צמיחה חשוב לתיירות. בשדה בריר כמות פוספטים שרותם אמפרט כורה בפחות מעשור – שמירת המדבר סביב ערד יוכל לפרנס אותנו לדורי דורות. עם סיום הכרייה ייוותרו שטחים חרבים וכל רוח קלה תישא ענני אבק רוויי חלקיקים רדיואקטיביים וערד תהפוך לעיירת רפאים שתושביה אבדו את נכסיהם ונושלו ממקומם בעטיו של המכרה המזיק.

 

כיום שוב עומד נושא המכרה לקראת דיון בוועדה הארצית לתכנון ובניה. תושבי ערד קוראים לחברי הוועדה ולמשרדי הממשלה השונים להעדיף את חייהם של תושבי ערד, כלכלה עתידית מקיימת ושמירת ערך נכסיהם על פני רווח כלכלי לבעל הון החי בלונדון.

ופה המקום להזכיר את דבריה של ח”כ מירי רגב-  לי אין דילמה חיי אדם מעל הכול. ולכן, ברגע שיבינו שיש כאן פגיעה בחיי אדם אתם לא תבצעו את הפיילוט ואת הכרייה. אנחנו רוצים להגביר את התעסוקה אבל אין כאן שום קשר למקומות  עבודה אלא רק לחיי אדם”. ( ועדת הפנים, דיון מיוחד בסוגיית כריית פוספטים בשדה בריר,   21 במאי 2013, י”ב בסיון תשע”ג).

 

רוצים לעזור? הצטרפו לקבוצת הפייסבוק “מתנגדים להקמת מכרה הפוספטים”   
www.facebook.com/groups/let.arad.live 

 

 

 

עינת חייט, חברת סניף הליכוד בערד, היא בוגרת תואר שני במדעי המדינה – תקשורת ובוגרת המרכז הישראלי להכשרה פוליטית. 

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

משה פייגלין לראשות הממשלה?

אלי חזן

טובה מעוז במכתב נרגש לנתניהו

אריק זיו ויזר

יוקם מרכז צעירים בהרצליה – ביוזמת כץ, מאיה כץ

אלי חזן

השכל עבור ההתיישבות בשומרון

אריק זיו

אנחנו ברחנו מעזה , והחמאס טבח בנו !

אריק זיו ויזר

נאום סגן יו”ר הכנסת, ח”כ אופיר אקוניס, באזכרה לחללי אלטלנה.

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן